• 1
  • 2
2011-10-25, 04:35
Medlem
Black&Whites avatar
Jag tänkte att denna tråd kunde vi använda för att upplysa och hjälpa varandra att undvika att dö genom att vi går igenom de sätt som de flesta trillar av pinn på och pratar om hur man kan undvika dem.

Det jag undrar mest över är varför det är många som har hållit på så pass länge som går bort, då borde man ju verkligen veta hur mycket man tål osv.

Ex. på anledningar som jag inte vet hur vanliga de är: blanda med alkohol och/eller benso, varit ren och fått minskad tolerans, kvävas av sina egna spyor osv.

Är det mycket vanligare att de som går bort injicerar?

Om ni har någon vän eller anhörig eller bara vet någon som har dött av en överdos får ni väldigt gärna berätta hur den personen gick bort.

Mvh
Citera
2011-10-25, 04:43
Medlem
Danro80s avatar
Det vanligaste är väl andningsdepression vid överdos av opiater/opioider.
Citera
2011-10-25, 09:27
Medlem
Indos avatar
Jag hadde en väldigt nära vän som gick bort 2009 i en överdos av vin och tramadol,han somna bara in.
Jag kommer aldrig glömma honom,världens finaste kille fan
Citera
2011-10-25, 09:54
Medlem
Jungles avatar
Har sett i några dokumentärer ifrån USA att där delar dom ut Naloxon i sprutor och i en slags näs-spray, tycker även dom borde dela ut sådana här i Sverige på t.ex sprutbytena.

Om alla opiat (miss)brukare hade en sådan hemma eller med sig så hade man nog kunnat rädda en del.
Citera
2011-10-25, 10:56
Medlem
Mannuss avatar
Folk dör oftast när de blandar opiater, alkohol och bensodiazepiner. Att använda alkohol eller benso med opiater får en "1+1=3"-effekt rusmässigt, men även fysiologiskt. Vad man dör av är att hjärtat stannar och man slutar andas. Kroppen blir helt enkelt för lugn, och de centraldeprimerande effekterna för starka.
Citera
2011-10-25, 11:53
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Folk dör oftast när de blandar opiater, alkohol och bensodiazepiner. Att använda alkohol eller benso med opiater får en "1+1=3"-effekt rusmässigt, men även fysiologiskt. Vad man dör av är att hjärtat stannar och man slutar andas. Kroppen blir helt enkelt för lugn, och de centraldeprimerande effekterna för starka.

Fel, de allra flesta som dör av opioider är när de blandar med metadon.
Citera
2011-10-25, 12:01
Medlem
xanax99s avatar
Vanligt scenario är att man precis blivit utskriven/rymt från behandling alternativt släppt från häkte/kåken och därmed varit ren en period. Sen kliver man på igen och tror att man är tarzan och tar samma dos som innan, pang du är död.
Har själv gjort detta amatörmisstag på 90-talet men hade en polare med som ringde å hjälpte till istället för å robba mig på pengar å gryn, för den modellen finns med.....

Ett annat vanligt scenario är att man handlar av någon ny eller att det kommit in något nytt som det sen visar sig var bra mycket starkare, listig som man är så tar man ju ändå samma dos, å pang så är du död.....

Andra gamla klassiker är ju när fentanylen ramla in från ryssland plötsligt, outspedd. Hände i omgångar i slutet på 90-talet å sen igen 03 då gick heroinisterna åt som smör i solsken
Senast redigerad av xanax99 2011-10-25 kl. 12:06.
Citera
2011-10-25, 13:18
Medlem
Evil Kneivels avatar
Är väl saft, benz o dricka. Eller när nån kliver på efter ett uppehåll/behandling med dos.
Citera
2011-10-26, 09:27
Medlem
Evolution!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.A.M.F
Fel, de allra flesta som dör av opioider är när de blandar med metadon.

Jaså? Nästan alla jag har känt som har dött har blandat sub & benso...
Citera
2011-10-26, 10:57
Medlem
Benzo+någon opioid 1+1=3 rusmässigt, du dör oftast av någon impuls, dumdristighet etc. Du är ren och tar ett återfall och som vi alla vet är ju knarkare odödliga

Sen beror de rätt mycket hur stadig du är fysiskt sett, känner folk som tagit affe 4-5 dagar och avslutar racet med en panna morfin/oxy/jonk. Den slitna kroppen klarar inte av det och de behöver inte ta en stor dos för att sätts sig själv i fara. Kliv aldrig av ett tjackrace med någon tung nedåtdrog säger jag bars.
Citera
2011-10-27, 14:18
Medlem
Man tar för mycket tillsammans med andningshämmande. En opioidöverdos är väldigt obehaglig när man ligger på gränsen att ramla ihop och inte vet hur man ska göra, dö eller försöka rädda livet på sig. Tar man riktigt för mycket så somnar jag bara och dör, tur att det finns vännner då.
Citera
2011-10-27, 15:25
Medlem
Har haft många vänner som strykigt med under åren och dom alla har gjort det av att blanda heroin och benso. Mycket skön blandning men totalt livsfarligt!
Tror dom flesta heroinister som dött använt just den blandning.

Metadon och benso är väldigt farligt om man ej är van så jävla lätt att det sätter sig på andningen och helt plötsligt slutar man andas och har man ingen med sig så vet ni alla vad som händer!!!

Ta det lugnt där ute.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in