2011-10-25, 01:04
Bannlyst
hejsan!

beställde nyss linser. Men kom på att jag har astigmatism (brytningsfel alltså). Då är meningen att man ska beställa toriska linser. Jag var dum och beställde vanliga linser (ville ha färgade linser,fanns inte som toriska)

Jag har baskurva 8.6 , linserna jag beställde hade baskurva 8.7
Jag har diameter 14.5 , linserna jag beställde hade diameter 14.4

Detta läste jag inte skulle ha någon stor betydelse då det bara handlade om någon millimeter innan jag la beställningen men frågan är om det spelar roll att det är vanliga linser som inte är gjorda för astigmatism?

styrkan stämmer ju iallafall! ( )

Kommer jag se bra med linserna eller är toriska linser ett måste? Gör det kanske varken från eller till?

Ingen legitimerad optiker här på forumet?
Citera
2011-10-25, 07:47
Medlem
PaulPaljetts avatar
Det här mina vänner, är precis varför man skall gå till en optiker för att skaffa sina linser om man inte vet vad man gör.

TS: Det kan säkert fungera hyfsat med de linser du beställt. Hade jag använt dem om jag missat så grovt i beställningen? Nej, inte en chans. Man får bara ett par ögon. Fucka upp dem och det är kört..
Citera
2011-10-25, 11:02
Medlem
Damorkesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sofia:)
hejsan!

beställde nyss linser. Men kom på att jag har astigmatism (brytningsfel alltså). Då är meningen att man ska beställa toriska linser. Jag var dum och beställde vanliga linser (ville ha färgade linser,fanns inte som toriska)

Jag har baskurva 8.6 , linserna jag beställde hade baskurva 8.7
Jag har diameter 14.5 , linserna jag beställde hade diameter 14.4

Detta läste jag inte skulle ha någon stor betydelse då det bara handlade om någon millimeter innan jag la beställningen men frågan är om det spelar roll att det är vanliga linser som inte är gjorda för astigmatism?

styrkan stämmer ju iallafall! ( )

Kommer jag se bra med linserna eller är toriska linser ett måste? Gör det kanske varken från eller till?

Ingen legitimerad optiker här på forumet?

Jag förmodar att du har linser utprovade av en legitimerad optiker så att du inte bara fått för dig att beställa utifrån receptet på dina glasögon... Det är ajabaja...

Diameter och baskurva kommer säkert inte ha någon jättestor betydelse för om du kommer att se eller inte med de linser som du beställde. Jag fick utprovat linser med baskurva 8.6 men de finns inte längre utan jag får köpa 8.7 numera vare sig jag vill eller inte och från början hade jag diameter 13.8 men har numera 14.0 av samma anledning....

Det som däremot har betydelse är naturligtvis hur stort ditt brytningsfel är. Jag har brytningsfel på båda mina ögon MEN så lite så att det inte finns linser som kan korrigera det. Jag testade en gång att köpa toriska linser med minsta möjliga korrigering för brytningsfel men det blev ändå för mycket korrigering för mig så jag såg ändå suddigt. De allra flesta linser börjar med en minsta cylinder på -0,75 och jag har -0,50 enligt min ögonundersökning hos optikern.

Det du kan göra är naturligtvis att returnera linserna oöppnade med hänvisning till felbeställning. Du får dina pengar tillbaka om du har köpt fel och så kan du beställa rätt i stället.
Senast redigerad av Damorkestern 2011-10-25 kl. 11:05.
Citera
2011-10-25, 11:30
Medlem
Allting beror ju på hur grov brytningsfel du har. Själv kan jag inte ha annat än toriska linser exempelvis. Dock bör du aldrig sitta hemma och experimentera med linser, det är därför optiker finns! Inte skulle du heller beställa glasögon hur som helst utan åtminstone ett recept som är fixat av din optiker. Linser som inte är utprovade för just dina ögon kan skada dig rätt rejält, utan att du märker det till en början.
Citera
2011-10-25, 11:49
Medlem
om man bortser från din astigmatism, och frågan om hur bra eller dåligt du kommer att kunna se med linserna du beställt, så kan man inte räkna med att linser som har samma eller "nästan" samma diameter och baskurva som de linser man fått ordinerade av optiker ska funka.

linser görs nämligen i olika material, som känns och uppför sig olika på ögat. vissa material ska sitta lite tajtare, andra lite lösare, så risken för att linserna kommer att kännas lite konstiga i ögat är ganska stor, bortsett från risken att dina ögon tar skada.

färgade linser släpper dessutom igenom mindre syre till ögat, så du kan både åka på att det bildas fler ytliga blodkärl i ögat (dvs du blir rödsprängd i ögonen, och det går inte tillbaka), eller ännu värre, att det blir inväxt av blodkärl inne i ögat (det ser du inte med blotta ögat, men en optiker kan upptäcka det. det kan ge permanent synnedsättning).

så sluta mixtra med det där för din egen skull. pucko.
Citera
2011-10-25, 14:36
Bannlyst
Tack för konkreta svar.
jag har ingen rätt att skicka tillbaka linserna så jag har bestämt mig för att använda dom tills dom är förbrukade (tre månader) såvida jag ser klart med dom, dom skickades idag så jag får således dom först imorgon. Och sedan enbart beställa linserna min optiker provat ut till mig härdanefter.

tack för svar och håll tummarna för att jag inte blir blind!

Mvh
Senast redigerad av Sofia:) 2011-10-25 kl. 14:38.
Citera
2011-10-25, 17:46
Medlem
Damorkesterns avatar
Jag tycker det verkar konstigt att du inte kan returnera linserna. Alla de butiker där jag köpt linser på nätet (Lensway, Netlens & Lensstore) har returmöjligheter förutsatt att du inte har brutit förpackningen (och det har du ju inte gjort eftersom du inte fått hem dem ännu ).
Mitt förslag är nog ändå att du försöker se om du kan returnera dem, Netlens resp Lensstore har 14 dgrs returrätt och Lensway har längre har jag för mig. Det är möjligt att du själv får stå för återfrakten men det är ju en mindre summa i sammanhanget.

Om du nu vill ha färgade linser så ta diskussionen med din optiker om vilka som är mest lämpade för dig, det kan ju funka även om de inte är toriska (beroende på grad av brytningsfel) men eftersom det finns olika fabrikat så är det bäst att kolla vilken sort som skulle kunna funka bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in