2011-10-24, 23:10
Medlem
calimmacils avatar
Hej, jag skulle precis göra en yogurtmarinad till en kyckling som jag planerade att ugnsbaka imorgon. Dock så upptäckte jag små orange-röda prickar på yogurtens yta. Jag har inget mikroskåp tillgängligt för tillfället, men är ganska säker på att det rör sig om möggel, och inte någon spilld sås eller dylikt. Så min fråga lyder alltså om det är säkert att pilla bort den del som är drabbad av möggel(jag vet att möggelsporer vid det här laget finns överallt i yogurten, men man behöver ju inte käka de värsta kolonierna rakt av), blanda yogurten med kryddorna och sedan låta kyckligen marinera i det, för att sedan köra på 200 C i ugnen? Jag vet att tex clostridium toxin blir förstört vid upphettning, gäller samma sak för andra möggeltoxiner?
Citera
2011-10-24, 23:41
Medlem
gavlips avatar
Skulle inte chansa på det. Clostridium toxin är ett protein vilket många toxin inte är.
Citera
2011-10-25, 00:27
Medlem
calimmacils avatar
Ja, det är kanske inte värt att chansa. Ska nog dock låta yogurtförpackningen stå i rumstemperatur några dagar för att se hur kolonin växer till sig. Kan säkert vara lärorikt (får hoppas bara att flickvännen inte kommer på mig med min lilla odling )
Citera
2011-10-25, 00:55
Medlem
spoilers avatar
Som jag har förstått saken (kan ha fel), så är mögel som växer i mejeriprodukter inte nämnvärt farliga.
Citera
2011-10-25, 08:32
Medlem
dePauls avatar
Mögel förstörs av hög värme. Observera dock att värmen måste verkligen vara hög eftersom mögel i vanliga fall trivs i fuktig och varm miljö. Låg värme resulterar de facto i att det växer ännu intensivare!

Så hög värme och tillräckligt lång tid. Problemet i det här fallet är att det rör sig om yoghurt. Den tål som bekant inte en intensiv värme under längre period utan att ha en tendens att separera.

Dock är det som spoiler skriver, nämligen att det inte är svårare än att lyfta av det angripna stället på youghurten och använda resten.

~Paul~
Citera
2011-10-25, 10:03
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Mögel förstörs av hög värme. Observera dock att värmen måste verkligen vara hög eftersom mögel i vanliga fall trivs i fuktig och varm miljö. Låg värme resulterar de facto i att det växer ännu intensivare!

Så hög värme och tillräckligt lång tid. Problemet i det här fallet är att det rör sig om yoghurt. Den tål som bekant inte en intensiv värme under längre period utan att ha en tendens att separera.

Dock är det som spoiler skriver, nämligen att det inte är svårare än att lyfta av det angripna stället på youghurten och använda resten.

~Paul~

Visst man lär ju med största sannolikhet överleva. Frågan är inte om möglet lever eller inte utan hurvida de skadliga substanser som möglet har producerat finns oförändrade.
Citera
2011-10-25, 13:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Visst man lär ju med största sannolikhet överleva. Frågan är inte om möglet lever eller inte utan hurvida de skadliga substanser som möglet har producerat finns oförändrade.
Du kan inte förändra den molekylära sammansättningen genom att koka den. Endast begränsa dess effekt genom utspädning.

~Paul~
Citera
2011-10-25, 14:28
Medlem
calimmacils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du kan inte förändra den molekylära sammansättningen genom att koka den. Endast begränsa dess effekt genom utspädning.

~Paul~

Dock så är det nog som gavlip säger att om toxinet är proteinbaserat så denaturerar det vid upphettning över 72 grader, dvs det späds inte ut, utan toxinet blir overksamt. Jag antar att samma sak även gäller salmonella(att toxinet är proteinbaserat)? Eller är det helt enkelt så att salmonella toxin inte utsöndras av bakterierna förens de är i kroppen?
Citera
2011-10-25, 14:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calimmacil
Dock så är det nog som gavlip säger att om toxinet är proteinbaserat så denaturerar det vid upphettning över 72 grader, dvs det späds inte ut, utan toxinet blir overksamt. Jag antar att samma sak även gäller salmonella(att toxinet är proteinbaserat)? Eller är det helt enkelt så att salmonella toxin inte utsöndras av bakterierna förens de är i kroppen?
Så kan man sammanfatta det.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in