• 1
  • 2
2011-10-24, 22:55
Medlem
Tjabba, hade tänkt köpa mig en ny iMac nån dag snart, har kollat runt lite på Apples externa hårdiskar och det märks det att de är väldigt dyra jämfört med dom som finns på t.ex. siba.

Kan man koppla in samma externa hårdisk i en PC såväl som en iMac? Eller måste man köpa just en från Apple för att det ska funka?

Lite dum fråga kanske, men bättre att fråga än att inte fråga
Citera
2011-10-24, 23:00
Medlem
SkitAnonyms avatar
Alla hårddiskar funkar
Citera
2011-10-24, 23:02
Medlem
Det går fint att koppla in hårddiskar av valfri tillverkare i din mac .
Om du planerar att flytta filer mellan Windows och OSX blir det lite krångligare då Windows system använder oftast av ett filsystem som kallas NTFS. Macar med OSX kan läsa men inte skriva till NTFS diskar som standard.

Filsystemet som oftast används i OSX kallas HFS+. Windows kan varken läsa eller skriva till HFS+ enheter från början.

Ska du bara ha disken i macen så kan du köpa vilken som helst och koppla i!. Ska du köra disken i både Windows och mac datorer så måste du krångla med tredjeparts program.
Citera
2011-10-24, 23:02
Medlem
Svantbobs avatar
Apple har väl inga egna externa hårddiskar, det har de inte haft i sitt sortiment sedan möjligen tidigt 90-tal. Du kan använda samma externa diskar som till en Windows-burk ja, men det är ingen mening att köpa en med eSATA för det lär inte komma till Mac och USB3 har inte kommit.

Om du vill kunna använda hårddisken till mer krävande uppgifter satsa på en Firewire-disk, annars duger USB2 till det mesta och är bra mycket billigare.
Citera
2011-10-24, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fur
Det går fint att koppla in hårddiskar av valfri tillverkare i din mac .
Om du planerar att flytta filer mellan Windows och OSX blir det lite krångligare då Windows system använder oftast av ett filsystem som kallas NTFS. Macar med OSX kan läsa men inte skriva till NTFS diskar som standard.

Filsystemet som oftast används i OSX kallas HFS+. Windows kan varken läsa eller skriva till HFS+ enheter från början.

Ska du bara ha disken i macen så kan du köpa vilken som helst och koppla i!. Ska du köra disken i både Windows och mac datorer så måste du krångla med tredjeparts program.

Har en hel del låttexter i wordpad dokument på min nuvarande PC, hade tänkt flytta över alla dem till mina nya iMac, kommer jag inte kunna läsa eller ändra något i dom nuvarande filerna när jag väl flyttat över dom i så fall?
Citera
2011-10-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckFace
Har en hel del låttexter i wordpad dokument på min nuvarande PC, hade tänkt flytta över alla dem till mina nya iMac, kommer jag inte kunna läsa eller ändra något i dom nuvarande filerna när jag väl flyttat över dom i så fall?

När filerna väl ligger på din mac så kommer det fungera som vanligt. Det är just hårddiskar som är formaterade i en Windows dator som går att läsa men inte skriva till.

Du har några alternativ:

1. Koppla in hårddisken i din Windows dator och lägg alla filer på den, flytta filerna till iMacen och formatera den sedan som HFS+ (så du kan skriva till disken).

2. Maila filerna till dig själv. Om du inte har väldigt många låttexter så ska det gå bra.

3. Bränn ut allt på CD eller Dvd.

Mer står här. http://support.apple.com/kb/HT2518?viewlocale=sv_SE

Lycka till!
Citera
2011-10-25, 00:13
Medlem
ExNihilos avatar
Mycket dåliga/omständiga råd i den här tråden hittills.

Du helt enkelt formatera den till FAT32 så kommer den funka med alla operativsystem (de flesta externa i handeln är formaterade till FAT32 från början). Dock finns det en gräns på hur stora filerna får vara, 4 GB har jag för mig att det är. Men det är ju sällan man har så stora filer.

Nyare macar och windowsburkar stödjer även FAT64 (exFAT), men då kan du få problem om du vill koppla in disken i äldre maskiner. Fördelen är att du slipper filstorleksgränsen.
Senast redigerad av ExNihilo 2011-10-25 kl. 00:21. Anledning: Födtydligande
Citera
2011-10-25, 00:19
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExNihilo
Eller så kan du helt enkelt formatera den till FAT32 så kommer den funka med alla operativsystem (många externa är formaterade så från början). Dock finns det en gräns på hur stora filerna får vara, 4 GB har jag för mig att det är. Men det är ju sällan man har så stora filer.

Nyare macar och windowsburkar stödjer även FAT64 (exFAT), men då kan du få problem om du vill koppla in disken i äldre maskiner. Fördelen är att du slipper filstorleksgränsen.

De flesta externa diskar man köper kommer också formateradei fat32, har iaf mina gjort hittils.

Annars finns ju NTFS-3G gratis att ladda hem, så kan man både läsa och skriva till sin NTFS formaterade hårddisk.
Citera
2011-10-25, 01:03
Medlem
Man kan partionera hårddisken och låta en del vara fat32, resten Macens filsystem. Så gjorde jag utifall jag skulle få för mig att skriva filer till den från Windows.
Citera
2011-10-25, 02:28
Medlem
annanmedlems avatar
Hårddiskar är svindyra nu förövrigt då typ alla förutom Seagate drabbas av översvämning i Thailand som har skjutit priserna i höjden.
Citera
2011-10-25, 02:31
Medlem
annanmedlems avatar
Vettefan om inte FAT32 är en sämre lösning än NTFS. Beror om du vill lagra filer större än 4 GB typ DVD-filmer, saker du själv har spelat in i HD och dylikt.

Ett tredje alternativ är ju att köpa någon nätverkslagringslösning som typ något från Synology eller så. Det blir långsammare men du kan ju få trådlös lagring till flera datorer och är inte lika beroende av filsystemet. Dyrare med.

För- och nackdelar ..
Citera
2011-10-25, 18:01
Medlem
SirKnasens avatar
exFAT som redan nämnts är väl det enda rätta för en extern hårddisk som ska användas till både Mac och PC. Windows XP och nyare operativsystem kan läsa och skriva exFAT samt OSX 1.6.5 eller senare och hur ofta hade du tänkt koppla disken till en dator med äldre operativsystem?

http://en.wikipedia.org/wiki/ExFAT
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in