Citat:
Ursprungligen postat av GorillaMan
Tjenare Flashback!
Undrar om jag ska installera Ubuntu?
har börjay tröttnat på win7...
Kan inte ett piss om programmering....
Kan man ha Windows och Ubuntu installerat och hur gör man för att byta mellan dom?
Klarar Ubuntu av program som : Skype och steam?
Och finns det League of legends?
mvh Gorillaman
- Du behöver inte kunna programering, det är väldigt nybörjarvänligt.
- Ja, man kan köra dualboot för att välja mellan två operativsystem vid uppstart.
- Ja, Skype har en klient för Linux och Steam kan köras genom WINE (vilket jag inte rekommenderar, ska du använda Windowsprogram så använd Windows antingen som operativsystem på datorn eller i en virtuell maskin).
- League of Legends tror jag bara finns för Windows, alternativt Mac. Det kanske funkar i WINE, men ska du spela så håll dig till Windows.
Citat:
Ursprungligen postat av Kastfallarn
Det jag kan säga är väl mest att om du gillar att mecka och fixa för att få igång program så kan ubuntu vara något för dig!
Mecka? I Ubuntu?
Pics or it didn't happen.
Skämt å sido, var det något som gick åt helvet så skulle jag chansa på att det var du som gjorde något fel. Att installera och få igång program i Linux är något av det enklaste som finns, generellt. Väldigt mycket smidigare och enklare än att installera program i Windows, dessutom mycket säkrare.
Citat:
Ursprungligen postat av Kastfallarn
Själv upplevde jag det i början som masigt då man skulle installera program som gjorde att man kunde installera windows.exe filer... tror jag man kan kalla det. Men finns otroligt mycket hjälp på forum för att göra allt detta.
Varför ska du köra Windowsprogram i Ubuntu? Jag är ganska säker på att du referar till WINE, och jag rekommenderar inte att använda det om man nu inte måste spela något i Linux. Det finns alternativa program för det mesta i Linux.
Dessutom kan du med enkelhet installera WINE med ett enda kommando, klarar du inte av det så är du nog inte rätt person att använda Linux eller en dator ö.h.t.
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Antagligen trassel med grafikkortet. Testa felsäkert läge eller kör utan gui och kolla felloggen från X-servern.
Ska en person som TS lyckas starta Ubuntu utan GUI och fixa fram loggar? Försöker du framstå som kunnig eller?
Idiot.
Hur som helst så är väl Ubuntu en relativt bra distribution, jag föredrar dock Arch Linux eller Fedora. Vill du verkligen lära dig om Linux och samtidigt få ett bra operativsystem så rekommenderar jag Arch Linux. Dokumentation för Arch finns
här.
Får du problem med installationen av Arch så är det bara att PM'a eller vända sig till Arch Linux forum.