• 1
  • 2
2011-10-24, 20:28
Medlem
GorillaMans avatar
Tjenare Flashback!
Undrar om jag ska installera Ubuntu?
har börjay tröttnat på win7...
Kan inte ett piss om programmering....
Kan man ha Windows och Ubuntu installerat och hur gör man för att byta mellan dom?
Klarar Ubuntu av program som : Skype och steam?
Och finns det League of legends?

mvh Gorillaman
Citera
2011-10-24, 20:34
Medlem
Jag har haft en väldigt begränsad användning av ubuntu då jag gick på gymnasiet. Det jag kan säga är väl mest att om du gillar att mecka och fixa för att få igång program så kan ubuntu vara något för dig! Själv upplevde jag det i början som masigt då man skulle installera program som gjorde att man kunde installera windows.exe filer... tror jag man kan kalla det. Men finns otroligt mycket hjälp på forum för att göra allt detta.

Men kommer du igenom allt det så tror jag nästan det är bättre än windows då du kan uppdatera alla program utan att behöva göra det för sig varje gång.

Chansa :)
Citera
2011-10-24, 20:39
Medlem
GorillaMans avatar
Tror du Zorin OS 5 är bättre?
Citera
2011-10-24, 23:04
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastfallarn
Jag har haft en väldigt begränsad användning av ubuntu då jag gick på gymnasiet. Det jag kan säga är väl mest att om du gillar att mecka och fixa för att få igång program så kan ubuntu vara något för dig! Själv upplevde jag det i början som masigt då man skulle installera program som gjorde att man kunde installera windows.exe filer... tror jag man kan kalla det. Men finns otroligt mycket hjälp på forum för att göra allt detta.

Men kommer du igenom allt det så tror jag nästan det är bättre än windows då du kan uppdatera alla program utan att behöva göra det för sig varje gång.

Chansa
Öhm, Ubuntu är nog snarare den mest nybörjarvänliga distron av dem alla. (Och nybörjarvänligt behöver inte innebära nerdummat.)
Citera
2011-10-25, 07:40
Medlem
GorillaMans avatar
Har nu installerat Ubuntu fast får det inte att funka...
När jag startar datorn väljer jag Ubuntu och sen blire rosa men efter en stund blire helt vsart och inget händer?
Citera
2011-10-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GorillaMan
Har nu installerat Ubuntu fast får det inte att funka...
När jag startar datorn väljer jag Ubuntu och sen blire rosa men efter en stund blire helt vsart och inget händer?

Antagligen trassel med grafikkortet. Testa felsäkert läge eller kör utan gui och kolla felloggen från X-servern.
Citera
2011-10-25, 16:55
Medlem
Logisks avatar
Citat:
Tjenare Flashback!
Undrar om jag ska installera Ubuntu?
har börjay tröttnat på win7...
Kan inte ett piss om programmering....
Kan man ha Windows och Ubuntu installerat och hur gör man för att byta mellan dom?
Klarar Ubuntu av program som : Skype och steam?

mvh Gorillaman
  1. Du behöver inte kunna programering, det är väldigt nybörjarvänligt.
  2. Ja, man kan köra dualboot för att välja mellan två operativsystem vid uppstart.
  3. Ja, Skype har en klient för Linux och Steam kan köras genom WINE (vilket jag inte rekommenderar, ska du använda Windowsprogram så använd Windows antingen som operativsystem på datorn eller i en virtuell maskin).
  4. League of Legends tror jag bara finns för Windows, alternativt Mac. Det kanske funkar i WINE, men ska du spela så håll dig till Windows.

Citat:
Det jag kan säga är väl mest att om du gillar att mecka och fixa för att få igång program så kan ubuntu vara något för dig!

Mecka? I Ubuntu? Pics or it didn't happen.
Skämt å sido, var det något som gick åt helvet så skulle jag chansa på att det var du som gjorde något fel. Att installera och få igång program i Linux är något av det enklaste som finns, generellt. Väldigt mycket smidigare och enklare än att installera program i Windows, dessutom mycket säkrare.

Citat:
Själv upplevde jag det i början som masigt då man skulle installera program som gjorde att man kunde installera windows.exe filer... tror jag man kan kalla det. Men finns otroligt mycket hjälp på forum för att göra allt detta.

Varför ska du köra Windowsprogram i Ubuntu? Jag är ganska säker på att du referar till WINE, och jag rekommenderar inte att använda det om man nu inte måste spela något i Linux. Det finns alternativa program för det mesta i Linux.
Dessutom kan du med enkelhet installera WINE med ett enda kommando, klarar du inte av det så är du nog inte rätt person att använda Linux eller en dator ö.h.t.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Antagligen trassel med grafikkortet. Testa felsäkert läge eller kör utan gui och kolla felloggen från X-servern.

Ska en person som TS lyckas starta Ubuntu utan GUI och fixa fram loggar? Försöker du framstå som kunnig eller?
Idiot.

Hur som helst så är väl Ubuntu en relativt bra distribution, jag föredrar dock Arch Linux eller Fedora. Vill du verkligen lära dig om Linux och samtidigt få ett bra operativsystem så rekommenderar jag Arch Linux. Dokumentation för Arch finns här.
Får du problem med installationen av Arch så är det bara att PM'a eller vända sig till Arch Linux forum.
Citera
2011-10-25, 17:48
Medlem
robamadeuss avatar
Citat:
League of Legends finns inte men Heroes of Newerth finns!
Citera
2011-10-25, 20:17
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Logisk
Hur som helst så är väl Ubuntu en relativt bra distribution, jag föredrar dock Arch Linux eller Fedora. Vill du verkligen lära dig om Linux och samtidigt få ett bra operativsystem så rekommenderar jag Arch Linux. Dokumentation för Arch finns här.
Får du problem med installationen av Arch så är det bara att PM'a eller vända sig till Arch Linux forum.
Arch till en som inte ens vet att man kan ha både Windows och Linux på datorn? Mmm, han lär ju inte alls byta tillbaka till Windows om en vecka då.
Citera
2011-10-26, 23:12
Medlem
Logisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Arch till en som inte ens vet att man kan ha både Windows och Linux på datorn? Mmm, han lär ju inte alls byta tillbaka till Windows om en vecka då.

Som sagt, Arch är bra om man verkligen vill lära sig hur Linux fungerar. Jag var själv en nybörjare när jag testade Arch första gången, och det var då jag verkligen började använda Linux.
Jag erbjöd mig också att hjälpa genom PM om TS stöter på problem, det finns dessutom bra dokumentation och ett bra forum.

Det är snarare du som borde få en , du kanske ska läsa det du citerar till innan du börjar prata massa strunt och komma med lösa spekulationer.
Citera
2011-10-26, 23:48
Medlem
Methones avatar
Dualboota OSet så kan du ta bort det smidigt om du känner för det.

Några tips och varningar innan du testar Ubuntu:
*Ha ett sjukt tålamod
*Förvänta dig inte att det är så enkelt som det framstår i bilderna under installationen
*Du bör gilla att sitta i timmar för att installera rätt drivrutiner och få all hårdvara att fungera korrekt
*Du kommer bli tvungen att lära dig en del kommandon, och arbeta i "kommandotolken" väldigt mycket. Detta lär man sig med tiden, men inte alla orkar lära sig detta.

Testade att installera Ubuntu på en ny partion på en Macbook Pro, för att jag var trött på OSX. Dock var det så fruktansvärt krångligt och tålamodskrävande att jag gav upp och sket i det.
Citera
2011-10-27, 18:15
Medlem
GorillaMans avatar
tack för alla svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto