Om man vill spara historiken över vilka och vad för filer som har installerats via "make install" är det viktigt att ha kvar mappen som du installerade ifrån. Därför kan man skapa och använda en mapp, exempelvis /home/username/.make_software som innehåller programmen som du tänker installera via make.
Så om man vill installera rtorrent kan det vara bra att lägga in den i
/home/username/.make_software/rtorrent (exempelvis).
De klassiska installationsmomenten är:
./configure
make
make install
Om man nu skulle ångra sig, eller att man vill avinstallera så återgår du till den mappen och kör:
make uninstall
Fast det här sättet kanske inte är det snyggaste, det bidrar till att man får lite för mycket onödigt utspridda filer, man skulle istället kunna göra ett paket, i ditt fall ett Debian-paket. Då finns det en massa "automatiska" tools som kan göra om ett tar.gz /tar.bz2 e.t.c till deb direkt. Ett som jag ofta använder mig av är src2pkg som kan finnas här:
http://www.src2pkg.net/
Att skapa en deb-paket skulle kunna gå till såhär:
src2pkg -DEB rtorrent.tar.gz
vilket ger en rtorrent.deb. Detta paket läggs som default i /tmp (eller valfri katalog), sedan installerar du bara debian-paketet precis på samma sätt som du har gjort tidigare. Om du nu vill avinstallera så är det bara att plocka fram *.deb filen från /tmp och avinstallera.
Det viktiga här är att ha koll på vilka filer som du har installerat, om du exempelvis tar bort din mapp där du körde make så kan det vara jobbigt att senare avinstallera programmet då du inte har någon historik över filerna längre.
Det här var ganska grovt förenklad, men jag hoppas jag har bidragit med nån nytta.