Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-24, 20:08
  #1
Medlem
Ehfraims avatar
Behöver hjälp med rtorrent, och säker på att flera uppskattar en enda tråd om ämnet!

Rtorrent ska tydligen inte finnas i den senaste versionen i bla ubuntus packages, därav kompilerar man osv allt själv. Jag följde därför en guide för detta, men fick det aldrig att funka. Därefter hittade jag ett script som fixade allt åt en! Men nu när jag kör "rtorrent" så verkar det som att fel kompilation av rtorrent startar.. Sååå, hur tar man bort rtorrent helt från mitt system? Tänkte att det är lika bra att rensa all skit om rtorrent och börja om. Hur "unmake:ar" man? Ursäkta min noobighet, vet att man inte ska leka runt med make-kommandon osv..

Tacksam för svar!

EDIT: Behöver även hjälp/tips med watch directory, men det kan vi ta i ett senare skede.

EDIT2: Lyckades googla fram följande "guide" för att avinstallera rtorrent: http://www.mail-archive.com/libtorre.../msg01888.html
__________________
Senast redigerad av Ehfraim 2011-10-24 kl. 20:38.
Citera
2011-10-24, 20:50
  #2
Medlem
Xexys avatar
Om man vill spara historiken över vilka och vad för filer som har installerats via "make install" är det viktigt att ha kvar mappen som du installerade ifrån. Därför kan man skapa och använda en mapp, exempelvis /home/username/.make_software som innehåller programmen som du tänker installera via make.

Så om man vill installera rtorrent kan det vara bra att lägga in den i /home/username/.make_software/rtorrent (exempelvis).

De klassiska installationsmomenten är:

./configure

make

make install


Om man nu skulle ångra sig, eller att man vill avinstallera så återgår du till den mappen och kör:

make uninstall

Fast det här sättet kanske inte är det snyggaste, det bidrar till att man får lite för mycket onödigt utspridda filer, man skulle istället kunna göra ett paket, i ditt fall ett Debian-paket. Då finns det en massa "automatiska" tools som kan göra om ett tar.gz /tar.bz2 e.t.c till deb direkt. Ett som jag ofta använder mig av är src2pkg som kan finnas här: http://www.src2pkg.net/

Att skapa en deb-paket skulle kunna gå till såhär:

src2pkg -DEB rtorrent.tar.gz

vilket ger en rtorrent.deb. Detta paket läggs som default i /tmp (eller valfri katalog), sedan installerar du bara debian-paketet precis på samma sätt som du har gjort tidigare. Om du nu vill avinstallera så är det bara att plocka fram *.deb filen från /tmp och avinstallera.

Det viktiga här är att ha koll på vilka filer som du har installerat, om du exempelvis tar bort din mapp där du körde make så kan det vara jobbigt att senare avinstallera programmet då du inte har någon historik över filerna längre.

Det här var ganska grovt förenklad, men jag hoppas jag har bidragit med nån nytta.
__________________
Senast redigerad av Xexy 2011-10-24 kl. 20:53.
Citera
2011-10-24, 20:59
  #3
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Om man vill spara historiken över vilka och vad för filer som har installerats via "make install" är det viktigt att ha kvar mappen som du installerade ifrån. Därför kan man skapa och använda en mapp, exempelvis /home/username/.make_software som innehåller programmen som du tänker installera via make.

Så om man vill installera rtorrent kan det vara bra att lägga in den i /home/username/.make_software/rtorrent (exempelvis).

De klassiska installationsmomenten är:

./configure

make

make install


Om man nu skulle ångra sig, eller att man vill avinstallera så återgår du till den mappen och kör:

make uninstall

Fast det här sättet kanske inte är det snyggaste, det bidrar till att man får lite för mycket onödigt utspridda filer, man skulle istället kunna göra ett paket, i ditt fall ett Debian-paket. Då finns det en massa "automatiska" tools som kan göra om ett tar.gz /tar.bz2 e.t.c till deb direkt. Ett som jag ofta använder mig av är src2pkg som kan finnas här: http://www.src2pkg.net/

Att skapa en deb-paket skulle kunna gå till såhär:

src2pkg -DEB rtorrent.tar.gz

vilket ger en rtorrent.deb. Detta paket läggs som default i /tmp (eller valfri katalog), sedan installerar du bara debian-paketet precis på samma sätt som du har gjort tidigare. Om du nu vill avinstallera så är det bara att plocka fram *.deb filen från /tmp och avinstallera.

Det viktiga här är att ha koll på vilka filer som du har installerat, om du exempelvis tar bort din mapp där du körde make så kan det vara jobbigt att senare avinstallera programmet då du inte har någon historik över filerna längre.

Det här var ganska grovt förenklad, men jag hoppas jag har bidragit med nån nytta.

Fantastisk utläggning! Illa nog la jag allt i /tmp, orutinerad som man är. Startade även om servern såklart. Men hittade som sagt en mail-konversation från rtorrents-admins där de listar de mappar/filer som behövs för att ta bort just rtorrent. Ska forska vidare lite och kolla om scriptet jag körde installerade några andra paket. Tack återigen för en grundkurs i make!
__________________
Senast redigerad av Ehfraim 2011-10-24 kl. 21:01.
Citera
2011-10-24, 21:51
  #4
Medlem
Ehfraims avatar
Efter att kvällen har förspillts med att försöka få igång rutorrent med rtorrent utan resultat har jag nu tagit bort allt och tänkte börja om på nytt. Har kommit till underfund med att jag behöver egentligen inte rutorrent om detta scenario kan fungera:
Jag har 3 partitioner:
/mnt/filmer
/mnt/serier
/mnt/ovrigt
Med hjälp av samba delar jag ut dessa tre. i /mnt/ovrigt ligger torrents/ och sessions/. i /mnt/ovrigt/torrents finns de tre mapparna filmer/, serier/ och ovrigt/. Så när jag ska ladda ner en torrent går jag in på min klient och kopierar .torrent-filen och lägger sedan in den i serverns-sambautdelning. Om det är en serie lägger jag .torrentfilen i utdelningen för /mnt/ovrigt/torrents/serier, varpå rtorrent märker av detta tack vare min watch directory-konfig och lägger filer(na) som torrenten pekar på i /mnt/serier. Har jag förstått allt rätt? I så fall bör väl konfigen se ut på föjande sätt:
Kod:
schedule=watch_serier,5,5,"load_start=/mnt/ovrigt/torrents/serier/*.torrent,d.set_directory=/mnt/serier/"
schedule=watch_filmer,5,5,"load_start=/mnt/ovrigt/torrents/filmer/*.torrent,d.set_directory=/mnt/filmer/"
schedule=watch_ovrigt,5,5,"load_start=/mnt/ovrigt/torrents/ovrigt/*.torrent,d.set_directory=/mnt/ovrigt/"

En snabbis, vad ska jag då ha som default directory? Spelar detta någon roll?

Tack på förhud!
Citera
2011-10-25, 00:09
  #5
Medlem
Ehfraims avatar
Blir trippelpost pga. 2h-regeln och mänskligt misstag. Hur som haver! Jag får Tracker: [Couldn't connect to server] när jag försöker ladda ner en torrent från tpb. Kör som jag skrev i inlägget ovanför mig. Misstänker att det kan vara min .rtorrent.rc-fil? Ja, jag har öppnat rätt port.

Kod:
# Maximum and minimum number of peers to connect to per torrent.
#min_peers = 0
#max_peers = 9999

# Same as above but for seeding completed torrents (-1 = same as downloading)
#min_peers_seed = 0
#max_peers_seed = 9999

# Maximum number of simultanious uploads per torrent.
#max_uploads = 9999

# Global upload and download rate in KiB. "0" for unlimited.
download_rate = 0
upload_rate = 0

# Default directory to save the downloaded torrents.
directory = /home/blixt/downloads/

# Default session directory.
session = /mnt/ovrigt/sessions/

# Watch a directory for new torrents, and stop those that have been deleted.
schedule=watch_serier,5,5,"load_start=/mnt/ovrigt/torrents/serier/*.torrent,d.set_directory=/mnt/serier/"
schedule=watch_filmer,5,5,"load_start=/mnt/ovrigt/torrents/filmer/*.torrent,d.set_directory=/mnt/filmer/"
schedule=watch_ovrigt,5,5,"load_start=/mnt/ovrigt/torrents/ovrigt/*.torrent,d.set_directory=/mnt/ovrigt/"
# Close torrents when diskspace is low.
schedule = low_diskspace,5,60,close_low_diskspace=100M

#Stop torrents when reaching upload ratio in percent, when also reaching total upload in bytes, or when reaching final upload ratio in percent.
# example: stop at ratio 2.0 with at least 200 MB uploaded, or else ratio 20.0
#schedule = ratio,60,60,stop_on_ratio=200,200M,2000

# Port range to use for listening.
port_range = 18681-18681

# Start opening ports at a random position within the port range.
port_random = no

# Set whetever the client should try to connect to UDP trackers.
use_udp_trackers = yes

Någon som ser något knasigt?
Citera
2011-10-25, 00:13
  #6
Medlem
ischs avatar
Vet inte om detta är något direkt svar men postade i en likande tråd för ett tag sedan. Kanske det kan ge dig lite hjälp.

https://www.flashback.org/t1516974
Citera
2011-10-25, 08:47
  #7
Medlem
Ehfraims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Vet inte om detta är något direkt svar men postade i en likande tråd för ett tag sedan. Kanske det kan ge dig lite hjälp.

https://www.flashback.org/t1516974
Hjälpte mig en bit på vägen! I och med att Ubuntus package's innehåller äldre versioner av rtorrent och libtorrent kompilerade jag den senaste versionen själv. Efter det flyter allt på och mina watch directories fungerar galant, fantastiskt! Nu gäller det att få rtorrent att samverka med privata trackers, ska tydligen inte vara så svårt? Återkommer när jag lyckats.
Citera
2016-07-02, 18:35
  #8
Medlem
Mattelols avatar
Det blir en megabump detta då jag inte orkar göra en ny tråd... Har en egen seedbox (Ubuntu server, rtorrent 0.9.6, ruTorrent) som har fungerat väl någon månad men nu har något blivit snett med rTorrent vilket har lett till att programmet kraschar efter ett par minuter och ger felmeddelande:

Bad response from server: (500 [error,list]) Link to XMLRPC failed. May be, rTorrent is down?

Vad beror detta på? Jag har installerat om hela Ubuntu och rTorrent med detta skriptet men problemet kvarstår, någon som har en susning om vad detta kan bero på?
Citera
2017-02-04, 13:57
  #9
Medlem
Mattelols avatar
Det får bli jag som bumpar återigen då det känns onödigt att skapa en ny tråd. Jag har ett hundratal torrents i min rtorrent-klient som ligger och seedas, dessa ligger i mappar som jag vill ändra namn på för att förenkla när jag skriptar. Någon som vet någon metod för att ändra namn utan att filvägen bryts och torrenten går sönder? Det är naturligtvis ohållbart att lägga om dessa manuellt efter namnbyte.
Citera
2017-02-04, 17:33
  #10
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det får bli jag som bumpar återigen då det känns onödigt att skapa en ny tråd. Jag har ett hundratal torrents i min rtorrent-klient som ligger och seedas, dessa ligger i mappar som jag vill ändra namn på för att förenkla när jag skriptar. Någon som vet någon metod för att ändra namn utan att filvägen bryts och torrenten går sönder? Det är naturligtvis ohållbart att lägga om dessa manuellt efter namnbyte.

Om du inte tycker det är för skräpigt kan du ju skapa symlänkar med de gamla namnen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback