2011-10-24, 18:03
Medlem
Improvables avatar
Hallå!

Jag har tillgång till en egen bärbar dator via skolan, dock är min inloggning väldigt begränsad (kräver administratörsbehörighet för att kunna ändra/installera eller ta bort något. Har därför lyckats ta bort administratörslösenordet (hehe) så att jag kommer åt admninistratörkontot på skolan.

Till problemet: När jag är hemma och vill installera/ändra något så kan jag inte det för att jag inte kommer åt admninistratörkontot, datorn säger nämligen att det för närvarande inte finns några inloggningsservrar som kan hantera din begäran.

Min fråga: Hur gör jag / Kan jag göra administratörskontot lokalt, dvs så att jag kommer åt det även hemma.

//Imp
Citera
2011-10-24, 18:43
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Improvable
Hallå!

Jag har tillgång till en egen bärbar dator via skolan, dock är min inloggning väldigt begränsad (kräver administratörsbehörighet för att kunna ändra/installera eller ta bort något. Har därför lyckats ta bort administratörslösenordet (hehe) så att jag kommer åt admninistratörkontot på skolan.

Till problemet: När jag är hemma och vill installera/ändra något så kan jag inte det för att jag inte kommer åt admninistratörkontot, datorn säger nämligen att det för närvarande inte finns några inloggningsservrar som kan hantera din begäran.

Min fråga: Hur gör jag / Kan jag göra administratörskontot lokalt, dvs så att jag kommer åt det även hemma.

//Imp

Du menar att du har lyckats ändra lösenordet på ett domänadmin-konto? Det tror jag inte på.

Skulle du ha lyckats med det utan att veta hur du loggar in lokalt på en dator??? Tveksamt.

I vilket fall som helst: Nolla det lokala admin-kontot, tex med Hiren boot-cd.

Logga in lokalt:

datornamn\Administratör

Edit: Och förresten, om du nu har domänadmin-konto, varför skapar du då inte ett lokalt admin-konto på datorn när du väl är inloggad?

Jag tror det beror på att du inte har en aning om vad du sysslar med, men men, konstigare saker har jag ju läst.
Citera
2011-10-24, 20:05
Medlem
Improvables avatar
Haha bra svar (y)

Visst har jag någon aning om vad jag sysslar med. Dessvärre var det inte jag som listade ut hur man gjorde för att nolla adminlösenordet. En vän i klassen fixade ett usb som man bootade datorn med och nollade därigenom - därför har jag ingen koll på vad som hänt.

Hur som helst, tack så mycket för svaret
Citera
2011-10-24, 21:59
Medlem
KongKeyDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Improvable
Haha bra svar (y)

Visst har jag någon aning om vad jag sysslar med. Dessvärre var det inte jag som listade ut hur man gjorde för att nolla adminlösenordet. En vän i klassen fixade ett usb som man bootade datorn med och nollade därigenom - därför har jag ingen koll på vad som hänt.

Hur som helst, tack så mycket för svaret

Du har nog inte "nollat" domain admin. Troligen bara lokala administratörskontot.

Men vad är ditt problem egentligen?
Är det att du vill kunna installera program på din låsta klient?

Ett tips från mig är i så fall att ha en alternativ hårddisk, antingen som du byter din andra disk med, eller så kör du boot från en USB-hårddisk.
Då kan du installera vilket OS du vill med vilka program som helst och så slipper du släpa med dig virus till skolan.
Eller varför itne LinuxOnAStick?
Citera
2011-10-24, 22:47
Medlem
Improvables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KongKeyDon
Du har nog inte "nollat" domain admin. Troligen bara lokala administratörskontot.

Men vad är ditt problem egentligen?
Är det att du vill kunna installera program på din låsta klient?

Ett tips från mig är i så fall att ha en alternativ hårddisk, antingen som du byter din andra disk med, eller så kör du boot från en USB-hårddisk.
Då kan du installera vilket OS du vill med vilka program som helst och så slipper du släpa med dig virus till skolan.
Eller varför itne LinuxOnAStick?

Problemet var att jag kom inte åt administratörskontot när jag var hemma, utanför skolans nätverk. Det löste sig dock genom att lägga till datorns namn före administratör.

Tack iallafall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in