• 1
  • 2
2011-10-24, 07:34
Medlem
trocadero2ks avatar
Jag har under ett par månader nu, tränat ganska hårt och då främst konditionspräglade pass så som löpning, innebandy och squash. Jag kör 4-5 dagar i veckan. Givetvis har det gett resultat och jag har droppat ett par kg i vikt.

Mitt stora problem är helgerna, då jag sällan orkar träna. Istället blir det ofta en del fest, öl och skräpmat. Väger jag mig på fredag eftermiddag efter den då sedvanliga löprundan och sedan på måndagmorgon då jag inte tränat på 2 dagar, så kan det skilja upp till 3kg?! Är detta ens möjligt? Skapligt knäckande är det iaf! Jag vet ju att jag lever osunt på helgerna, men 3kg liksom?!

Förvisso så upplever jag det som att dessa "helgkilon" är ganska lätta att jobba bort sen och efter en del träning måndag, tisdag så kan jag sedan ha gått ner dem igen..

Vad är det som händer?
Citera
2011-10-24, 08:28
Medlem
Jappses avatar
Well, 1kg "fett" är cirkus 7000 kalorier. Låter lite orimligt att du skulle ligga på ett kalori-överskott på 21 000 kalorier på 2 dagar.
Citera
2011-10-24, 08:37
Medlem
beror väl säkert på att kroppen lagrar extra vätska när du käkar skräpmat o dricker lr så + att du helt enkelt äter mer på helgen säkert så du har väl bara mer mat i systemet vet inte men det känns som att det e så det funkar, har varit sjuk i några dagar nu o käkat så jag precis ligger på kaloribalans när jag vanligen deffar och har ändå gått upp typ 2 kilo, låter ju lite skumt med tanke på att jag ligger på kaloribalans så antar att det bara e kroppen som inte varit van vid att få så mkt mat o skräpmat o lagrat lite extra samt extra vätska, det lär ju försvinna snabbt när jag börjar träna ordentligt igen när jag e frisk
Citera
2011-10-24, 08:58
Medlem
Negerbollars avatar
Det är förmodligen all vätska ( Läsk, öl MM ) som försvinner snabbt när du tränar och svettas!
Citera
2011-10-24, 09:23
Medlem
Som sagts innan, vätskeansamling är det troligast. Är inget konstigt alls att vikten kan variera med några kilon dag till dag
Citera
2011-10-24, 11:31
Medlem
Jag följer strömmen och säger som alla andra,det är med största sannolikhet vätska du drar på dig.
Citera
2011-10-24, 19:50
Medlem
trocadero2ks avatar
Misstänkte att det hade med vätskan att göra, skapligt knäckande är det dock när man går upp i ottan med en vansinnig måndagsångest, är allmänt hatisk mot livet i stort, o så ställer man sig på vågen också och väger 3 pannor mer än 2 dagar tidigare. Får bita ihop och jobba ännu hårdare!
Citera
2011-10-24, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trocadero2k
Misstänkte att det hade med vätskan att göra, skapligt knäckande är det dock när man går upp i ottan med en vansinnig måndagsångest, är allmänt hatisk mot livet i stort, o så ställer man sig på vågen också och väger 3 pannor mer än 2 dagar tidigare. Får bita ihop och jobba ännu hårdare!

Men hur kan då må dåligt om du väger 3kg mer? Du ser ju exakt likadan ut i spegeln som tidigare.

Fast iof så inbillar man sig mycket. Du verkar ju ha komplex för vikten och när du går upp så ser du helt plötsligt "ful" ut i spegeln kanske?

(Det är givetvis allt du ätit som ligger i kroppen och gör att du väger mer).
Senast redigerad av MRZnr1 2011-10-24 kl. 21:11.
Citera
2011-10-24, 21:29
Medlem
nikenboles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocadero2k

Hur ser vikten ut om du jämför slutet på veckan mot slutet på nästa vecka då?
Citera
2011-10-25, 10:15
Medlem
trocadero2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Men hur kan då må dåligt om du väger 3kg mer? Du ser ju exakt likadan ut i spegeln som tidigare.

Fast iof så inbillar man sig mycket. Du verkar ju ha komplex för vikten och när du går upp så ser du helt plötsligt "ful" ut i spegeln kanske?

(Det är givetvis allt du ätit som ligger i kroppen och gör att du väger mer).
Vad är det som är konstigt med att man känner sig knäckt när man sliter 5 dagar i veckan med något som man sedan ser ut att tappa bara för att man tar ett par bärs o käkar lite skräpmat. Man känner sig ju lite tung efter en helg där man lyckats dra på sig 3kg vätska o då är det klart det syns i spegeln. Komplex har jag inte, men jag är fåfäng och kräsen!
Citera
2011-10-25, 10:20
Medlem
trocadero2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikenbole
Hur ser vikten ut om du jämför slutet på veckan mot slutet på nästa vecka då?
Det är ju ett återkommande mönster varje vecka detta med upp och nedgången men förra veckan gick jag ner mer än nån vecka tidigare vilket gjorde att det märktes extra mycket när jag la på mig igen över helgen. Förhoppningsvis går jag ner det till slutet av veckan. Är det bara vätska är det ju inga problem.
Citera
2011-10-25, 11:22
Medlem
Reaper123s avatar
Jag har samma symptom som dig och uppskattar att jag kanske diffar 0,5-1kg i fett över 7 dagar när det är worst case en helg...

http://dl.dropbox.com/u/640925/mobil...rva_111024.png

Så sluta nojja, kcal in vs ut gäller!

Edit: Och nej, är inget fel på min våg!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in