Citat:
Ursprungligen postat av potatislandet
Kungsör är inte ensamt om dessa problem, en rad mindre kommuner i Västra Mälardalen, Närke och Bergslagen ser ut att gå en dyster framtid till mötes: Fagersta med högst andel anmälda våldsbrott per capita i Sverige, flera av orterna i södra Dalarna med utbrett missbruk och återkommande våldsamheter, jag tänker på Avesta, Ludvika t ex. Arboga, Nora, Lindesberg - på ytan trevliga orter men med befolkningar ovilliga till bildning och utveckling. Utbredda drogproblem osv.
Kungsör och även Arboga ligger mer centralt än många av de orter i södra Dalarna och Norra Västmanalnd som nu namnger. Det gör att det är relativt lätt att få folk att flytta dit och pendla till ett arbete i tex Stockholm. Det i sin tur gör att man få skatteintäkter i en större utsträckning än en del andra orter. KAK (Köping-Arboga-Kungsör) hade en kampanj för några år sedan. Den kampanjen inbringade inte mycket som var positivt ur den synpunkten att några högutbildade storstadsmänniskor som var villiga att pendla flyttade till någon av orterna. Snarare då att en hel del sk bidragstagare flyttade till dessa tre orter. Jag har jobbat med missbruk och psykiatri (som hör ihop mer än man tror) så jag har sett konkreta exempel på att så skett.
Fagersta till skillnad från de flesta kommunerna i regionen har (trots påstådd hög brottslighet) en ekonomi som är i balans, mycket tack vare ett kommunalråd som har lyckats med något som ingen i landet (tror jag) Han är (V)änsterpartist med egen majoritet i kommunalvalet de senaste åren val. Kan vara tack vare en bra ekonomisk politik som fått Fagersta i ekonomisk balans, vilket är en stor trygghet för innevånarna på orten.
Kungsör däremot har totalt misslyckats med den biten. Där har (S) en ohelig allians med borgarna. Tidigare Centern och nu Moderaterna. Vilket leder till att ingen får sin vilja igenom. Fast man påstår motsatsen, dvs en stor vilja till kompromisser. Skulle vilja påstå att väljarna i Kungsör är av en annan åsikt när man inte vet vilket av partierna som deras parti ska hoppa i säng med i olika frågor. En av anledningarna till att Kungsör misslyckats som dom gjort är den usla skolan i kommunen. Det är ganska många föräldrar som hellre sätter sina barn i skolan i Eskilstuna istället för högstadiet i hemkommunen. När barnen inte klarar av skolan med godkända betyg så har det blivt en ond cirkel med arbetslöshet, socialbidrag, droger, kriminalitet osv. Det är inget unikt för orter med dåliga skolor. Kungsör är alltså bara ett exempel på en ort där plotikerna misslyckats med det viktigaste uppdraget dom har, nämligen skola. Men vård och omsorg då undrar ni säkert. Vården av de äldre är en av de bättre i landet!? Där har man lyckats iallafall, så flytta gärna till Kungsör när ni blir gamla. Hur det hänger ihop när så mycket annat är så dåligt i Kungsör är svårt att förklara.
Nu ska kommunen bygga en ny skola för massor av miljoner som man inte har. Men jag hoppas att man inte tror att det är byggnaden av en ny skola som ska göra att man får en bra skola. Så enkelt är det inte, man lär ju fylla den med något bra om det ska lyckas. Bara att vänta och se.