Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-23, 23:35
  #1
Medlem
Saknar tiden då jag gick på högskola med tillgång till artikeldatabaser med all den möjlighet att nörda ner sig i massa intressanta ämnen (knovel, jstor, wiley, etc. etc. etc.) som det innebar. Nu ligger allt bakom paywall.

Nån som har några tips för att få tillgång? Behöver inte vara helt kostnadsfritt.
Citera
2011-10-23, 23:39
  #2
Medlem
Google scholor är ett allternativ om jag förstod frågan rätt
Citera
2011-10-23, 23:43
  #3
Medlem
Jag är intresserad av fulltext. D.v.s. inte bara abstracts/sammandrag. Har tidigare gett mig själv tillgång genom att sitta på samma IP-range som diverse högskolor men den metoden fungerar inte längre för mig.

Högskolor köper tillgång (via prenumerationer) till diverse artikeldatabaser och har därför tillgång. Google scholar listar bara. Som ej prenumererande kan artiklar kosta uppemot 30 dollar styck. Det händer att folk rippar segment av dessa databaser och släpper fritt, men det handlar bara om en liten fraktion av allt som finns.

Möjligt att man kan få tillgång om man fysiskt går till ett högskolebibliotek och ber om det, men det är inte vidare smidigt. Allternativ är det enbart för de studerande, osäker.
__________________
Senast redigerad av disposable0 2011-10-23 kl. 23:57.
Citera
2011-10-24, 00:45
  #4
Medlem
SaveMySouls avatar
Du har inte ett högskolebibliotek inom rimligt avstånd?
Citera
2011-10-24, 08:07
  #5
Medlem
Anmäl dig till någon skräpkurs (7.5hp, distans, A-nivå...) på t.ex. SU - då får du ett konto som ger dig tillgång till alla databaser du kan tänka dig (och några till ). Du hinner fortfarande göra en sen anmälan till våren.

Som tidigare nämndes har även Google Scholar en hel del fulltext även om det såklart inte kommer i närheten av t.ex. http://www.sub.su.se/opac/metalib.aspx
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback