2016-11-17, 20:23
Medlem
cerealtubemans avatar
Jag ser ingen skillnad på avpixlat och Aftonbladet. Jag var inne på Avpixlat för några år sen. Sajten var helt ok och läsvärd. När avpixlat gick igenom förändringar för ett till två år sen blev sajten usel. Vet inte vad som hände mellan förändringarna. Därför jag mest blev förvånad över att Adelsohn-Liljeroth läser där när det finns seriösare alternativa nyhetssajter.

Fria Tider ger länkar. FT håller högre standard än Aftonbladet Gå in och läs länken till den aktuella artikeln för att bygga sig en egen uppfattning i fall man inte litar på FT. Källkritik är alltid bra vare sig det är avpixlat, aftonbladet, DN, nyheter idag eller FT
Senast redigerad av cerealtubeman 2016-11-17 kl. 20:32.
Citera
2016-11-17, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamNyfiken
Det är en pinsam och rasistisk sida som sprider propaganda och som sprider sedefördärv.
Jaha fjant kan du ge några konkreta exempel på detta då?
Citera
2016-11-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntifaSweden
Avpixlat, nyhetssajten är värre än Aftonbladet.
De flesta nyheterna består av skitsnack

Nja, jag tycker den är ganska så lik AB faktiskt fast tvärtemot bara, AB hetsar mot vita och avpixlat mot mörka. AB tex hittar alltid bara vita utländska kriminella och Avpixlat det motsatta.
Citera
2016-11-17, 21:16
Medlem
Jag ser Avpixlat som främst en mediekritisk sajt med en tydlig SD-agenda och en mix av rätt bra skribenter och en hel del som är kalkondåliga och orerande.

Avpixlat är lätt att förhålla sig till för de är tydliga. Artiklarnas vinkel är tydlig och de håller sig till ett ganska begränsat ämnesområde med ett antal specialiteter. Nästan alltid länkar de till den ursprungliga källan, vilket gör det oseriöst att påstå att de ljuger. Däremot brer de alltid på ett extra lager invandringsnegativt smör på framställningen jämfört med originalkällan. De använder ofta samma slags formuleringar ("den illa beryktade förorten Rinkeby" o.s.v.) vilket är tradigt att läsa.

Avpixlat producerar mycket lite egna nyheter, de är mer som en ledarsida och länktjänst.

Avpixlat bildsätter såpass oseriöst att det inte duger som journalistisk produkt. Ofta arkivbilder, ibland montage. Ofta samma bilder (samma bil som brinner, samma tiggare som sitter o.s.v.).

Jan Sjunnesson och Mats Dagerlind tycker jag kan vara läsvärda, sedan är det några till som är ok. Men ofta är deras ledartexter alldeles för långa.

Så länge de skriver om saker ingen annan skriver om tänker jag fortsätta läsa då och då.
De har ingen nazistagenda.
De har ingen rasistagenda.
Däremot är de som sagt mycket uttalat invandringskritiska och islamkritiska och pro-SD.
Senast redigerad av Varglig 2016-11-17 kl. 21:22.
Citera
2016-11-17, 21:18
Medlem
johanjosefssons avatar
Problemet med sidan är att den gör exakt samma sak som Judemedia, fast åt andra hållet. Det vore bra om det var en sida som alltid visade nyheter efter absolut neutralitet, utan vitpixling, utan "neger", "svartskalle", etc. men där man får bilda sin egen uppfattning. Men som mittfinger åt Judemedia, så funkar sidan bra.
Citera
2016-11-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Nja, jag tycker den är ganska så lik AB faktiskt fast tvärtemot bara, AB hetsar mot vita och avpixlat mot mörka. AB tex hittar alltid bara vita utländska kriminella och Avpixlat det motsatta.

Annars tycker jag nog Nyheteridag är den "tidning" av de åt höger som mest liknar Aftonbladet. Men de skriver ju bara då och då men de har förmågan att få till riktigt roliga artiklar som ofta är formulerade och gjorda såsom kvällstidningsartiklar, men som är som skrattspeglar av kvällspressen i och med att Nyheteridag har en helt annan vinkel.

Jämfört med Avpixlat har Nyheteridag en mycket stor portion humor, duktiga skribenter och en riktigt skarp samhällskritisk udd som ibland är extremt välformulerad. Jag är faktiskt ganska imponerad av en del grejer de gjort och önskar att de kunde bli lite mer resursstarka så de kunde skriva mer. Deras artikeltäthet är ibland mycket låg.

Nyheteridag har till skillnad från Avpixlat inte någon tydlig partipolitisk orientering. De drar sig inte för att kritisera SD och de har inte sällan ett rätt intressant arbetarklassperspektiv som känns genuint.

Chang Frick borde ha pris!
Citera
2016-11-17, 21:21
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toni.bang
Jag vill påpeka att jag är långt ifrån PK och mycket mer än vad ni verkar vara. Men en sak som slog mig var att kika in på Avpixlat. Riktig pinsam hemsida och fattar öht inte hur folk kan hänga där, artiklar som är tagna från andra PK nyhetssidor men det enda som är skillnaden i deras artiklar att det präglar av hat och fördomar än objektiv fakta och nyhet. De har kryddat för varje artikel de skapar så att det ska låta som Sverige är i helveteskrig. Stora barnsliga rubriker såsom "SVERIGE BRINNER", "GANGSTER STADEN STOCKHOLM", "ISLAMISERING AV SVERIGE", "MUSLIMSK TERRORISM".

Helt ärligt friatider är mycket mer seriös och objektiva än denna skitsidan men hur kan ni fortsätta hänga där?
Tycker du att rubrikerna är för skräniga? Är inte rubrikers syfte just att vara skräniga. Vad står i artiklarna som du tycker är så svårt och jobbigt?

I DN kan man läsa att Sandviken tjänat 900 miljarder på invandringen.
Citera
2016-11-17, 21:27
Medlem
Håller med om att Avpixlat håller riktigt låg kvalitet, är överhuvudtaget aldrig inne på skiten. Fria Tider är betydligt bättre även om jag tycker att den är lite väl vinklad ibland.
Citera
2016-11-17, 21:31
Moderator
Siegfrids avatar
Ämne infogat.
/Mod.
Citera
2016-11-17, 22:03
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Håller med om att Avpixlat håller riktigt låg kvalitet, är överhuvudtaget aldrig inne på skiten. Fria Tider är betydligt bättre även om jag tycker att den är lite väl vinklad ibland.
Jag läser alternativmedia och tror att de flesta är som jag - man har ett antal sidor man läser och så bildar man sig en uppfattning utefter det. Fria tider, Nyheter Idag, Nya tider, Avpixlat osv. Det finns ju en del artiklar som är upplysande i Avpixlat, även om det kanske inte är den bästa av dem alla. Men de kompletterar varandra på ett bra sätt. Jag slår en sak för kimmoa.se som är något av en Drudge Report för svensk alt-media.
Citera
2016-11-17, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana

Fria Tider håller högre kvalitet och är inte så billiga och tradiga som Avpixlat däremot har jag väldigt svårt att få rätsida på deras politiska agenda vilket gör det svårare att förhålla sig till, än Avpixlats tydliga SD-orientering. Jag har ingen klar bild av vad de står för och vilken typ av smygvinklingar de därför kan tänkas göra.

Men de länkar ju oftast till sina källor precis som Avpixlat så det centrala i artiklarna är nog för det mesta korrekt.
Citera
2016-11-17, 22:46
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fria Tider håller högre kvalitet och är inte så billiga och tradiga som Avpixlat däremot har jag väldigt svårt att få rätsida på deras politiska agenda vilket gör det svårare att förhålla sig till, än Avpixlats tydliga SD-orientering. Jag har ingen klar bild av vad de står för och vilken typ av smygvinklingar de därför kan tänkas göra.

Men de länkar ju oftast till sina källor precis som Avpixlat så det centrala i artiklarna är nog för det mesta korrekt.
Varför måste du söka en ideologi i det du läser? Varför är agendan så viktig? Är du så rädd för att bli alternativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in