2014-01-27, 12:26
Medlem
Askydras avatar
Jag kan ju börja med att säga att jag inte har gått högskola inom matematik eller statistik men att jag alltid funnit det intressant.

Jag gjorde en liten jämförelse mellan institut från Jan 13 och Jan 14 (och de institut som inte ligger på status på de månaderna har jag tagit föregående siffror).

Institut....Jan13.....Jan14.....Skillnad
Sifo..........9,1.........9,2.........+0,1
Ipsos........9,0.........8,2.........-0,8
Skop........7,8.........8,4.........+0,6
Sentio......14,0.......12,8........-1,2
Novus.......9,4........10,4........+1,0
Demoskop..9,2........9,8..........+0,6
UM...........10,1.......10,8........+0,7
Yougov.....11,5.......10,0........-1,5

Medel.....10,0125....9,95........0,0625

Måste säga att jag verkligen ser RASET som rejdar snackar om... Fortsätter det så här har ju SD 0% redan om 160 år Vi måste göra något så vi inte hamnar där
Senast redigerad av Askydra 2014-01-27 kl. 12:30.
2014-01-27, 13:39
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darwar
Japp, du har såklart helt rätt Rejdar, SD har rasat sedan 2002 och fortsätter att rasa, i den här takten åker SD ur riksdagen om en sådär 275 år, hoppas du levt sunt så du får uppleva den dagen...
Ni är ju underbegåvade i den här tråden om ni du tror att SD har rasat sen 2002 , jag har berättat att SD har gått ner, NÄR de har gått ner i opinionen, för opinion är något som går upp och ner.

Det finns inga räta trendlinjer för något parti, och inte ens den mest garvade statsvetare skulle sia om hur politiken ser ut om 275 år.
2014-01-27, 13:45
Medlem
Bergakungens avatar
Det som borde stämma till eftertanke är väl i så fall att tillgänglig opinionsstatisktik visar att a) SD står i praktiken still sedan det senaste året och b) de ändringar i opinionen som sker handlar om att förment radikala partier (V, MP) ökar, medan förment borgerliga partier (M, Kd, Fp och C) minskar, några dessutom ordentligt - så känns det ju inte som att det är SD som har framgång i opinionen.
2014-01-27, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det som borde stämma till eftertanke är väl i så fall att tillgänglig opinionsstatisktik visar att a) SD står i praktiken still sedan det senaste året och b) de ändringar i opinionen som sker handlar om att förment radikala partier (V, MP) ökar, medan förment borgerliga partier (M, Kd, Fp och C) minskar, några dessutom ordentligt - så känns det ju inte som att det är SD som har framgång i opinionen.
Rödgrönas tid är inne och allt handlar om dem och allianströtthet nu. Det är Göran Persson 2006 all over again och det spelar ingen roll hur bra Reinfeldt/Borg skött statsfinanserna jämfört med övriga västvärlden. Detta blockerar ytterligare substantiell tillväxt för SD eftersom det finns många invandringskritiska vänsterväljare som likt Flashbackinventarien KarlDenSisteGustaf hoppas att Löfven ska täppa till invandringshålet på något underligt sätt. De tror att vi får gammal go' sossepolitik bara man får bort Reinfeldt. När de med egna ögon får se vilket dårpippihus som svenska vänstern förvandlats till de senaste 10 åren kommer vi att få en repris på Danmark där sossarna fick makten pga högertrötthet och sen fick väljarna en reality check och rusade till DF.

Sen är det, som du påpekar, en radikal tokvänstergrej i luften just nu. Rätt mycket repris på 1998 när Schyman fick 12%. Tokfeminismen vädrar morgonluft och alla ska "skaffa en maktanalys". Den trenden är övergående eftersom den alltid faller på sin egen idioti genom att bli så extrem att den skrämmer bort alla som är vid sina sinnens fulla bruk.
2014-01-27, 14:07
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Jag kan ju börja med att säga att jag inte har gått högskola inom matematik eller statistik men att jag alltid funnit det intressant.

Jag gjorde en liten jämförelse mellan institut från Jan 13 och Jan 14 (och de institut som inte ligger på status på de månaderna har jag tagit föregående siffror).

Yougov.....11,5.......10,0........-1,5

Medel.....10,0125....9,95........0,0625

Måste säga att jag verkligen ser RASET som rejdar snackar om... Fortsätter det så här har ju SD 0% redan om 160 år Vi måste göra något så vi inte hamnar där
Visst, mäter vi "sista mätningen för respektive institut januari 2013 mot januari 2014" så har vi något åt det hållet, MEN du har fel siffror

Yougov.....12,5.......10,0........-2,5

Medel.....10,1375....9,95........0,1875

Och då är SD nere på noll på 54 år om just månaderna januari 13 och januari 14 skulle "sätta trenden" men så funkar det ju inte. Opinion går upp och ner lite på tyck, dvs vad folk tycker om partiet i fråga från en tidpunkt till en annan. Räta linjer finns inte för åsikter.
2014-01-27, 14:12
Medlem
Powergirls avatar
Den här trådens anhängare till SD slutar aldrig att förvåna mig.
När jag skriver att det går kärvt för SD nu så vips är en stolle där och talar om att de i opinionsmätningar som görs nu visar att SD har dubblerats sedan valet. En felaktighet redan där men det var liksom inte valet 2010 jag skrev om utan att SD inte längre går framåt i opinionsundersökningarna. Skall det vara så förbannat svårt att fatta?
2014-01-27, 14:14
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Vem bryr sig om en som kallar sig akademiker, men inte ens klarar av en vanlig subtraktion? Att svenska skolan är på fritt fall förstår man när sådana som du kallar sig akademiker, men snarare är en ankademiker.

Du försöker inte skaffa dig respekt för dina synpunkter utan fortsätter dina löjliga 0,1% argument.
Jodå, jag klarar en subtraktion, också att hitta källan för siffror (kan vara det som kännetecknar en akademiker), och då hittar man att det ska vara 12,8(Sentio jan13)-12,8(Sentio jan14) = 0,0 och subtraktionen är därmed rätt.

Ett 1,0 argument hur löjligt är det på din skala? (den totala minskningen jämförbar institut juli 2013 mot jan 2014)
2014-01-27, 14:32
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Rödgrönas tid är inne och allt handlar om dem och allianströtthet nu. Det är Göran Persson 2006 all over again och det spelar ingen roll hur bra Reinfeldt/Borg skött statsfinanserna jämfört med övriga västvärlden. Detta blockerar ytterligare substantiell tillväxt för SD eftersom det finns många invandringskritiska vänsterväljare som likt Flashbackinventarien KarlDenSisteGustaf hoppas att Löfven ska täppa till invandringshålet på något underligt sätt. De tror att vi får gammal go' sossepolitik bara man får bort Reinfeldt. När de med egna ögon får se vilket dårpippihus som svenska vänstern förvandlats till de senaste 10 åren kommer vi att få en repris på Danmark där sossarna fick makten pga högertrötthet och sen fick väljarna en reality check och rusade till DF.

Sen är det, som du påpekar, en radikal tokvänstergrej i luften just nu. Rätt mycket repris på 1998 när Schyman fick 12%. Tokfeminismen vädrar morgonluft och alla ska "skaffa en maktanalys". Den trenden är övergående eftersom den alltid faller på sin egen idioti genom att bli så extrem att den skrämmer bort alla som är vid sina sinnens fulla bruk.

Hur in i h...vete tänker du nu ? Du utger dig för att var anhängare till SD men dina inlägg tyder snarast på att du är moderat eller ännu mer blå. Nu lyckas du med konstycket att få det till att det är allianströttheten som blockerar SDs framgångar. Hade inte väljarna varit så trötta på alliansen så hade S-väljarna strömmat över till SD. Detta i sin tur beroende på att S och de till vänster om S är dårar och tokfeminister allt enligt dina logiska slutsatser och språkbruk.
Varför säger du inte rakt ut att du är desperat för att alliansen är körda och det är detta du gråter över. Eller är SD politik så närbesläktad med moderaternas så att även de drabbas av alliansens tillbakagång?
2014-01-27, 14:58
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Om du tror att en högskoleutbildning är det enda certifikatet som finns för att utveckla sig själv så tycker jag REJÄLT synd om dig. I de flesta fall så kan en högskoleutbildning mest kunna likställas vid en 2-5års kur av autism.

Finns gott om högskoleutbildade människor som fan knappt kan knyta skorna, så att ha nåt sånt i bakluckan kan fan inte räknas som en garanti på intelligens.

Du sitter själv och påstår att du har läst matematik och statistik på högskolan, vad innehöll de kurserna du läste, A,B och C? eller du kanske är en stor pojke som rent av läste Diskret matematik?
Du är verkligen den enda som gjort det, vet du det?
Själv så läste jag till Systemutvecklare inom IT, och vi läser MYCKET matte, jag kan utan att ta till särskilt hårt säga att du räknar som en kratta, och du tolkar statistiken helt fel.

Kom tillbaka när SD har haft en konsistent nedgång under en längre tid - om du visste nåt om statistik så bör du även veta att ju mindre data du har, desto större blir variablerna, och du kan ändå inte påstå att det du postar är en konsistent nedgång över en längre tid..
Jaha, du säger att du är autistisk med din utbildning alltså? Du vet väl bäst antar jag, men själv är jag nog ett undantag från den regeln, kan knyta skorna själv.

(man mäter dock inte intelligens i förmågan att knyta skor utan snarare i förmågan att lösa problem och logiskt tänkande, själv har jag läst sånt som finite mathematics och data mining)

Jag beskriver återkommande att jag är intresserad av opinionens upp och nedgångar. Ett parti har aldrig räta linjer for vad folket tycker om dem. Se gärna på bilderna på http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5742877 kan man påstå att något parti har en trendlinje?
2014-01-27, 15:00
Moderator
Fear2bes avatar
De tillförlitliga undersökningarna?

Har på sista tiden inte fått så många förfrågningar från frågepanelen. Inte beträffande politik i alla fall. Kan det vara så att de panelen vet är trogna SD sympatisörer, inte får vara med i några undersökningar just för att man försöker ge en falsk bild av att det skulle gå dåligt för SD? Yougov är ju allt annat än politiskt neutrala och siffrorna skulle ju fortfarande vara sanna i den mån att man undviker att fråga vissa användare om just politik.
2014-01-27, 15:06
Medlem
Askydras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Visst, mäter vi "sista mätningen för respektive institut januari 2013 mot januari 2014" så har vi något åt det hållet, MEN du har fel siffror

Yougov.....12,5.......10,0........-2,5

Medel.....10,1375....9,95........0,1875

Och då är SD nere på noll på 54 år om just månaderna januari 13 och januari 14 skulle "sätta trenden" men så funkar det ju inte. Opinion går upp och ner lite på tyck, dvs vad folk tycker om partiet i fråga från en tidpunkt till en annan. Räta linjer finns inte för åsikter.

Ber om ursäkt för min miss.

Nej självklart inte men hur kan du då påstå att SD kommer rasa då egentligen ingenting på status.st tyder på detta? Jag kan se att SD gå upp och ner som vanligt och är relativt stabila (alla förändringar är inom felmarginalen) på 10%.
2014-01-27, 15:48
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askydra
Ber om ursäkt för min miss.

Nej självklart inte men hur kan du då påstå att SD kommer rasa då egentligen ingenting på status.st tyder på detta? Jag kan se att SD gå upp och ner som vanligt och är relativt stabila (alla förändringar är inom felmarginalen) på 10%.
Har jag påstått något annat än att det just nu går neråt? (jämfört med valfri månad fr o m juli 2013) Det är ju lika fel att påstå att SD har ökat sedan 2012 någon gång, med en hypotetiskt felmarginal på whatever.

Felmarginal kan an nämligen inte räkna med när man har webbenkäter, respondenterna är inte slumpmässigt utvalda ur populationen väljare i sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in