Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Dina svar är alltid lika konstiga. Det är som att du har läst ett helt annat inlägg än det man skrev.
När S regerade var det därifrån som SD hämtade sina flesta väljare. Nu när alliansen regerar så är det därifrån som SD lockar de flesta av sina väljare. Varför? Jo, invandringskritiska väljare finns hos båda blocken. När det egna favoritblocket regerar och man tycker att deras invandringspolitik är åt helvete, så vill man byta till något. Många av invandringskritikerna är SD-skeptiker och ställer därför i första hand sitt hopp till det block som för tillfället inte regerar. Så när alternativen 2006 var att gå till alliansen eller SD, så valde många alliansen och höll tummarna för att det skulle bli nånting av FP:s och M:s löften om språktester, försörjningskrav etc. Jag var en av de suckers som gick på den niten.
Lockelsen att byta regerande block är alltså större för vissa invandringskritiker än lockelsen att gå till SD. Men när de får se att det andra blocket var precis lika dåligt eller värre (folk tycks magiskt glömma detta på några år) så ger de upp och går till SD.
2002-2006 tömde SD sossarna på alla som var beredda att ta steget till SD. 2006-2014 har SD tömt alliansen på motsvarande väljare därifrån, och har nu fastnat vid 10-11%. Och så blir det rödgrön regering. När invandringskritiska sosseväljare får kvitto på hur jävligt det blir med rödgröna kommer en ny boost för SD i trakten av +5%.
Jag nämnde exemplet Danmark: Där regerade högern i tre mandatperioder och taket för Dansk Folkeparti verkade ligga runt 12-13%. Men så fick danska sossarna chansen pga dansk "allianströtthet". Det blev fiasko, och vilka tjänade på det? DF, som rusade som en raket till över 20% och var större än danska S senast i höstas.
Nästa gång ser jag helst att du tar med
hela mitt inlägg och inte bara en del av det. Hela ditt förra inlägg andas högerpolitik och jag förstår att det var därför du tog bort en del av mitt svar till dig.
Jag misstror dig inte alls när det gäller din främlingsfientlighet och din tro att SD är lösningen på det problemet.
Däremot så är SD ett parti som röstat med alliansregeringen 8ggr av 10, när det haft utslagsröst, vilket innebär att de fungerat som ett stödparti till alliansregeringen.
Det finns en stor kritik inom S, och framförallt inom LO grupperna, när det gäller den invandringspolitik som alliansregeringen fört framförallt angående arbetskraftsinvandringen. Den har och är allt för generös och har inneburit ett dråpslag mot bland annat Transport och dess medlemmar. Samma sak har drabbat byggsektorn. Givetvis skall vi ha arbetskraftsinvandring om och där den behövs men i övrigt skall vi vara restriktiva.
Vi har också problem med integrationen av invandrare men de hör till stor del ihop med föregående problem och jag kan lova dig att en S regering kommer inte att sitta med armarna i kors och inte göra någonting åt de problem som finns.
Däremot kommer det att kosta ekonomiska resurser på kort sikt vilket SD har svårt att fatta och istället tror på någon flummigt beslut om att dra ned invandringen. Hur det skulle gå till i praktiken har jag inte förstått.
Vi har prövning i varje asylärende och den delen går säkert att förbättra. Tveksamt är dock om det betyder att det innebär färre invandrare totalt sätt. Detta tror jag de flesta begriper utan de som har andra motiv (läs rasistiska) att begränsa invandringen och därför är jag övertygad om att SD kommer att minska och bli en parentes i Sveriges riksdag. Din jämförelse med Danmark haltar betänkligt eftersom vi lever under helt olika förutsättningar och därmed krävs en annan politik.
Så sammanfattningsvis din förhoppning om ett större SD får nog ske genom att SD städar ordentligt bland sina, ofta rent rasistiska medlemmar, och ändrar sin politik till en mer Socialdemokratisk dito om ni vill vinna några medlemmar från S.