Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Det finns en ny X-faktor, och det är revanschlustan över det snopna resultatet i riksdagsvalet. Fram till dess hade alla hunnit bli bortskämda med att SD hade varit ett non-stop segertåg som ständigt överträffade alla mätningar och ständigt fördubblades i varje val. Sen blev det ”bara” 17,5, mycket för att många vilade på lagrarna och förlitade sig på att ”nånannan nånannanstans” levererar 30%-skrällen under valvakan medan man själv ställde sig bredvid och röstade på nåt rumsrent typ M+KD. Efter några månader av tillnyktring glömmer de inte att alla måste dra sitt strå till stacken om det ska bli en sån där skräll som man vant sig vid.
Sagda X-faktor förstärks ytterligare av att det är en evighet till nästa val. När EP-valet hölls under supervalåret 2014 var riksdagsvalet bara ett kvartal bort, det var på sin höjd ett genrep inför det verkligt intressanta valet i september. Här finns en chans att återställa ordningen till det normala, dvs att SD-motståndarna tvingas återgå till att gå omkring med gråt i halsen, klump i magen och dubbla vuxenblöjor, istället för att som nu softa runt och vissla lite avslappnat.
Tack för ett utförligt och läsvärt svar,
Det kanske kan stämma, men jag skulle inte ge denna "X-faktor" särskilt stor vikt ty vid varje val är det alltid någon typ av "X-faktor" när det kommer till SD. Hur ofta har någon typ av "X-faktor" infriats dock? Aldrig.
Jag tror inte heller riktigt på idén, som du verkar insinuera, att folk på något vis ska ta sitt ansvar och därav påvisa någon typ av tillnyktring. Vi har trots allt sett gång på gång hur väljarna inte nyktrar till trots saker som DÖ 1.0
och 2.0, varför skulle de nyktra till vid JA?
T om innan DÖ beslutade sig det blå blocket att skänka bort makten till Löfvén ...
Hur man kan ge partier som tar ens röst och skänker denna till motståndaren sin röst igen (!?) ... Jag finner det fullständigt absurt.
Trots detta är det precis vad folk visat sig göra. Valresultaten har trots allt bevisat att så är fallet.
Utöver det tror jag att man gör något av ett misstag, ungefär som du är inne på, om man förlitar sig på någon typ av "X-faktor"; att någon annan ska göra så att något ...
Allt det är nämligen ren skit, det enda som räknas är att varje enskild individ tar ansvar helt oavsett vad någon eller några andra sysslar med. Att tro att dessa andra ska göra något är rentav en typ av icke-demokratisk tankebana.