2019-05-24, 20:25
  #80977
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag instämmer. Det går inte att mäta. SD:s siffra kan i valet hamna mellan 14,5%----18,5% men snart får vi sanningen.

Jag tror på runt 15% +/-1 just pga att många arbetare just befinner sig bland de som inte går och röstar i EU-valet, något som straffar de röda partierna och SD (som jag anser att man kan påstå är något av ett arbetarparti). Garanterat därför som FI och MP gick bra i det förra valet, typiska medelklasspartier.

Om man tittar på föregående val så gick också SD sämre än i riksdagsvalet. Runt 4-5% sämre om jag minns rätt.
Jag ser inte riktigt hur det kan bädda för nivåer kring 18%.
2019-05-24, 21:28
  #80978
Medlem
psflaxs avatar
Var och förtidsröstade i dag.

Frågade gråsossen som tog emot mina kuvert, hur fungerar det om jag vill göra ett omval på Söndag?

Får jag tillbaka mina gamla röstkuvert då?

Han skrockade länge och sa, nej det får du inte.

Då vaknade damen som skötte röstlängden och sa, det får du.

Får inte folk som jobbar med valet någon utbildning?

Jag tänker göra ett omval på Söndag, för att se att det är min röstsedel i kuvertet.
__________________
Senast redigerad av psflax 2019-05-24 kl. 21:32.
2019-05-24, 21:43
  #80979
Medlem
Sossarna är duktiga på att tjata på sina soffliggare genom att spamma med sms och påminnelser. Så gjorde de i riksdagsvalet också. Kan påverka SDs siffror negativt i valet jämfört med OU.
2019-05-24, 22:13
  #80980
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Sossarna är duktiga på att tjata på sina soffliggare genom att spamma med sms och påminnelser. Så gjorde de i riksdagsvalet också. Kan påverka SDs siffror negativt i valet jämfört med OU.

Folk blir förbannade om dom inte får ha sin lördag-söndag ifred. Denna gång kommer inte Sossarna att kunna mobilisera. Och hur skall dom veta vilka 25% av folken som sympatiserar? Sådana metoder kommer på sikt att göra Sossarna illa omtyckta.
2019-05-24, 22:49
  #80981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Långt mer avgörande att väljarna faktiskt går och röstar än olika skandaler.
Detta särskilt för SD som man kan tänka sig ha fler som struntar i att gå och rösta då man helt enkelt inte är lika globalistisk som resten av valmanskåren.

Jag tror inte riktigt mätningarna mäter särskilt bra vilka av väljarna som är mer benägna att rösta respektive inte. Man måste komma ihåg att valdeltagandet i EU-valen är på rena U-landsnivåer i Sverige och att därför detta är den enskilt största faktorn för hur bra det går för olika partier.
Tänker samma. Folk är lata när det väl gäller. Frågan är ju hur S gör för att få sina väljare till vallokalerna. Sms, köpt budskap hos imamer som gett direktiv idag under fredagsbönen, bussar folk till vallokalerna?

När det gäller SD kan de hamna i ett sort spann. Blir spännande. Undrar i övrigt om det faktum att man nu tar sedlar anonymt kommer spela roll. Tror även SD skickat hem sedlar till skillnad från andra partier.
2019-05-25, 00:48
  #80982
Medlem
Kycklingtasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Var och förtidsröstade i dag.

Frågade gråsossen som tog emot mina kuvert, hur fungerar det om jag vill göra ett omval på Söndag?

Får jag tillbaka mina gamla röstkuvert då?

Han skrockade länge och sa, nej det får du inte.

Då vaknade damen som skötte röstlängden och sa, det får du.

Får inte folk som jobbar med valet någon utbildning?

Jag tänker göra ett omval på Söndag, för att se att det är min röstsedel i kuvertet.
Precis som du säger ska du få tillbaka din ångerröst. Vill du se på rösträkningen efteråt är det helt okej också, dörrarna ska/får inte låsas och stolar ska erbjudas (i den mån det går) personer som vill se på räknandet (däremot ska du ju inte störa dem i arbetet, naturligtvis).
2019-05-25, 05:41
  #80983
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Var och förtidsröstade i dag.

Frågade gråsossen som tog emot mina kuvert, hur fungerar det om jag vill göra ett omval på Söndag?

Får jag tillbaka mina gamla röstkuvert då?

Han skrockade länge och sa, nej det får du inte.

Då vaknade damen som skötte röstlängden och sa, det får du.

Får inte folk som jobbar med valet någon utbildning?

Jag tänker göra ett omval på Söndag, för att se att det är min röstsedel i kuvertet.

Utbildning är ett krav för att få vara röstmottagare.
2019-05-25, 06:35
  #80984
Medlem
SD får 17,1% i SKOPS nya mätning till EU-valet, obs insamling 19 - 24 maj, dvs "taffseffekten" verkar inte inverka på väljarnas stöd.

Peter, vår egen bulldozer går spikrakt framåt !

https://www.gp.se/nyheter/sverige/skop-sd-st%C3%B6rsta-vinnarna-i-eu-valet-1.15275353
2019-05-25, 08:28
  #80985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tror på runt 15% +/-1 just pga att många arbetare just befinner sig bland de som inte går och röstar i EU-valet, något som straffar de röda partierna och SD (som jag anser att man kan påstå är något av ett arbetarparti). Garanterat därför som FI och MP gick bra i det förra valet, typiska medelklasspartier.

Om man tittar på föregående val så gick också SD sämre än i riksdagsvalet. Runt 4-5% sämre om jag minns rätt.
Jag ser inte riktigt hur det kan bädda för nivåer kring 18%.
Det finns en ny X-faktor, och det är revanschlustan över det snopna resultatet i riksdagsvalet. Fram till dess hade alla hunnit bli bortskämda med att SD hade varit ett non-stop segertåg som ständigt överträffade alla mätningar och ständigt fördubblades i varje val. Sen blev det ”bara” 17,5, mycket för att många vilade på lagrarna och förlitade sig på att ”nånannan nånannanstans” levererar 30%-skrällen under valvakan medan man själv ställde sig bredvid och röstade på nåt rumsrent typ M+KD. Efter några månader av tillnyktring glömmer de inte att alla måste dra sitt strå till stacken om det ska bli en sån där skräll som man vant sig vid.

Sagda X-faktor förstärks ytterligare av att det är en evighet till nästa val. När EP-valet hölls under supervalåret 2014 var riksdagsvalet bara ett kvartal bort, det var på sin höjd ett genrep inför det verkligt intressanta valet i september. Här finns en chans att återställa ordningen till det normala, dvs att SD-motståndarna tvingas återgå till att gå omkring med gråt i halsen, klump i magen och dubbla vuxenblöjor, istället för att som nu softa runt och vissla lite avslappnat.
2019-05-25, 08:37
  #80986
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Var och förtidsröstade i dag.

Frågade gråsossen som tog emot mina kuvert, hur fungerar det om jag vill göra ett omval på Söndag?

Får jag tillbaka mina gamla röstkuvert då?

Han skrockade länge och sa, nej det får du inte.

Då vaknade damen som skötte röstlängden och sa, det får du.

Får inte folk som jobbar med valet någon utbildning?

Jag tänker göra ett omval på Söndag, för att se att det är min röstsedel i kuvertet.
Du måste gå till din vallokal för att kunna ångerrösta. Det är där din förtidsröst kommer att finnas. En del förtidsröstningslokaler har öppet även på valdagen, men man kan inte ångerrösta där. Kanske därav röstmottagarens missförstånd. Kul att du tänker ångerrösta! Mycket prat om det inför det här valet. Jag har varit röstmottagare i fem val, och det har aldrig hänt att någon har ångerröstat. Intressant med tanke på att förtidsröstningen började 8:e maj, veckor innan EU-valet ens nämnts i regimmedia. Och för första gången har ett riksdagsparti strukit en sittande EU-parlamentariker från den förtryckta valsedeln så att personröst på denne blivit ogiltig i efterhand. (Snacka om ett parti som manipulerar valresultatet!)
__________________
Senast redigerad av Fri 2019-05-25 kl. 08:41.
2019-05-25, 09:31
  #80987
Medlem
SKOP visar ingen effekt av Nallegate och man skall inte bortse från att dels 1) SKOP har mig veterligen aldrig varit ett favoritinstitut beträffande SD och dels 2) undersökningen är aktuell i tid.
Jag ser ingen anledning att i förtidstipsen trycka ned SD till cirkus 15%.

Mitt tips ligger nära 17,4%.

Glädjande att S fortsätter att minska, men det går lite för sakta. Det som i framtiden är Sossarnas dilemma att dom inte kommer att kunna plocka fram politiker som ser "Svenska" ut och dom grå politikerna typ Fritzon saknar magnetism och framtids-go.
2019-05-25, 10:02
  #80988
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det finns en ny X-faktor, och det är revanschlustan över det snopna resultatet i riksdagsvalet. Fram till dess hade alla hunnit bli bortskämda med att SD hade varit ett non-stop segertåg som ständigt överträffade alla mätningar och ständigt fördubblades i varje val. Sen blev det ”bara” 17,5, mycket för att många vilade på lagrarna och förlitade sig på att ”nånannan nånannanstans” levererar 30%-skrällen under valvakan medan man själv ställde sig bredvid och röstade på nåt rumsrent typ M+KD. Efter några månader av tillnyktring glömmer de inte att alla måste dra sitt strå till stacken om det ska bli en sån där skräll som man vant sig vid.

Sagda X-faktor förstärks ytterligare av att det är en evighet till nästa val. När EP-valet hölls under supervalåret 2014 var riksdagsvalet bara ett kvartal bort, det var på sin höjd ett genrep inför det verkligt intressanta valet i september. Här finns en chans att återställa ordningen till det normala, dvs att SD-motståndarna tvingas återgå till att gå omkring med gråt i halsen, klump i magen och dubbla vuxenblöjor, istället för att som nu softa runt och vissla lite avslappnat.

Tack för ett utförligt och läsvärt svar,

Det kanske kan stämma, men jag skulle inte ge denna "X-faktor" särskilt stor vikt ty vid varje val är det alltid någon typ av "X-faktor" när det kommer till SD. Hur ofta har någon typ av "X-faktor" infriats dock? Aldrig.

Jag tror inte heller riktigt på idén, som du verkar insinuera, att folk på något vis ska ta sitt ansvar och därav påvisa någon typ av tillnyktring. Vi har trots allt sett gång på gång hur väljarna inte nyktrar till trots saker som DÖ 1.0 och 2.0, varför skulle de nyktra till vid JA?

T om innan DÖ beslutade sig det blå blocket att skänka bort makten till Löfvén ...
Hur man kan ge partier som tar ens röst och skänker denna till motståndaren sin röst igen (!?) ... Jag finner det fullständigt absurt.
Trots detta är det precis vad folk visat sig göra. Valresultaten har trots allt bevisat att så är fallet.

Utöver det tror jag att man gör något av ett misstag, ungefär som du är inne på, om man förlitar sig på någon typ av "X-faktor"; att någon annan ska göra så att något ...
Allt det är nämligen ren skit, det enda som räknas är att varje enskild individ tar ansvar helt oavsett vad någon eller några andra sysslar med. Att tro att dessa andra ska göra något är rentav en typ av icke-demokratisk tankebana.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in