2019-05-24, 14:08
  #80965
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
16,2% hos Novus är ju bra siffror sett till att man tidigare låg överlägset lägst på en nivå ingen annan har. Nu ligger väl alla inom spannet 16-19% åtminstone så det är där man borde hamna. Jag utgår från 16-17% och 4 mandat för Sverigedemokraterna. Nära en fördubbling och en fördubbling av antalet mandat, där SD får in alla fyra profilerade kandidater i valet.

Innan Peter Lundgren affären bör man tillägga. Klart är att skandaler påverkar. V tappar nästan 4% och det säkert mycket beoende på Björk och hennes plastklitoris.

Vi får se om Novus är bättre att pricka rätt denna gång. 24 maj 2014 6,3% för SD, valresultat 9,67%. Det var egentligen enda missen man hade den gången. Annars stämde deras sista undersökning mycket väl överens med valresultatet.
2019-05-24, 15:22
  #80966
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Innan Peter Lundgren affären bör man tillägga. Klart är att skandaler påverkar. V tappar nästan 4% och det säkert mycket beoende på Björk och hennes plastklitoris.

Vi får se om Novus är bättre att pricka rätt denna gång. 24 maj 2014 6,3% för SD, valresultat 9,67%. Det var egentligen enda missen man hade den gången. Annars stämde deras sista undersökning mycket väl överens med valresultatet.

Ja, fast Novus utmärkte sig kraftigt i mätningen innan. Alla andra hade 16-19% som nu även Novus har. Man vet aldrig, som du säger, men det låter som en rimlig nivå att vänta sig spannet 15-20% om man tar till lite extra åt bägge kanterna på spannet.
2019-05-24, 16:25
  #80967
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Innan Peter Lundgren affären bör man tillägga. Klart är att skandaler påverkar. V tappar nästan 4% och det säkert mycket beoende på Björk och hennes plastklitoris.

Vi får se om Novus är bättre att pricka rätt denna gång. 24 maj 2014 6,3% för SD, valresultat 9,67%. Det var egentligen enda missen man hade den gången. Annars stämde deras sista undersökning mycket väl överens med valresultatet.
Frågan är var dom missnöjda V-röstarna går?
2019-05-24, 17:59
  #80968
Moderator
v50s avatar
I SVD/Sifos sista mätning inför EU-valet får SD: 18,9% (-1,0)
https://www.expressen.se/nyheter/eu-valet-2019/kds-ras-efter-adaktusson-avslojandet/
2019-05-24, 18:08
  #80969
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jag utgår från 16-17% och 4 mandat för Sverigedemokraterna. Nära en fördubbling och en fördubbling av antalet mandat, där SD får in alla fyra profilerade kandidater i valet.
"Alla 4 profilerade kandidater"???
1 har avsatts efter att valsedlarna tryckts och förtidsröstningen påbörjats.
1 har skandaliserats som kollega-tafsare på fyllan.
1 är f.d. kristdemokrat, gick alltså med i ett parti för EU och för massinvandring.
1 är f.d. Medborgerlig Samling, partiet som idag på Nyheter Idag skrev en debattartikel om att de vill använda klimatet som förevändning för ökad planekonomi i EU och handelskrig mot USA, Ryssland och hela världen, samt höjd bensinskatt. Detta om hans ideologiska bakgrund.
Vem är den fjärde?
2019-05-24, 18:21
  #80970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Frågan är var dom missnöjda V-röstarna går?

Sossarna tar tillbaka lite av dessa, några väljer soffan. Denna rörelse saktar in Sossarnas fall men den långsamma trenden nedåt för Sossarna går nog inte att hindra på sikt. Det partiet har för stora problem som sopas under mattan och det går inte hur länge som helst.
2019-05-24, 18:27
  #80971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
"Alla 4 profilerade kandidater"???
1 har avsatts efter att valsedlarna tryckts och förtidsröstningen påbörjats.
1 har skandaliserats som kollega-tafsare på fyllan.
1 är f.d. kristdemokrat, gick alltså med i ett parti för EU och för massinvandring.
1 är f.d. Medborgerlig Samling, partiet som idag på Nyheter Idag skrev en debattartikel om att de vill använda klimatet som förevändning för ökad planekonomi i EU och handelskrig mot USA, Ryssland och hela världen, samt höjd bensinskatt. Detta om hans ideologiska bakgrund.
Vem är den fjärde?

Stegrud har ju lämnat Medborgerlig Samling som Du säger och då kan man inte klistra på henne deras åtsikter fullt ut. Hon omskolas till SD-linjen.
Den som ersätter Winberg har jag glömt namnet på, men han var nummer 5 på listan. Jag är överraskad att inte Kinnunen är högre placerad, han var i mitten av listan, han är ju en mycket bra politiker även om han är fälld för bokföringsbrott.
2019-05-24, 20:01
  #80972
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Stegrud har ju lämnat Medborgerlig Samling som Du säger och då kan man inte klistra på henne deras åtsikter fullt ut. Hon omskolas till SD-linjen.
Med tanke på hur extremt många uteslutningar, även av företrädarna på högsta nivå som förre partiledaren, SDU och tre riksdagsledamöter och en av två EU-ledamöter, samt populära företrädare som Thoralf och Kent Ekeroth som SD har genomfört, så verkar deras "inskolning" fungera lika dåligt som svensk integrationspolitik. SD:s uteslutningshysteri har gått i taket de senaste få åren, så vi kan förutsätta att den kommer att fortsätta med hög frenesi. trÅkesson vill inte att hans medlemmar och väljare utser partiets företrädare, han utser dem själv helt egenmäktigt, även efter att hans väljare har röstat på dem som i Winbergs fall. SD är inget annat än en trÅkesson-kult, och det är baserat på önsketänkande om att han INTE vore den anti-nationalist och EU-kramare som han de facto är.

Om trÅkesson vore demokrat så borde han ha redogjort för sin version av vad som är fel med Winberg och låtit sina väljare, som är den skarpa versionen av en opinionsundersökning, avgöra om de ändå vill ha henne kvar eller inte.
__________________
Senast redigerad av Fri 2019-05-24 kl. 20:05.
2019-05-24, 20:03
  #80973
Medlem
Sifo brukar gunga lite upp och ner för SD. Så har skett i mars---april---maj och nu kom man fram med resultatet 18,9%. Det är en hög siffra för SD i ett EU-val.

Det skall också beaktas att mätningen gjorts mellan 20---23 maj, d v s just under Nallegate. Det går inte att se att SD förlorat något. Novus kunde inte heller mäta någon effekt av detta uppförstorade Nallegate.

Två bangers minst mot Jimmie...kan öka motivationen så att SD-sympatisörerna drar sig mot vallokalen istället för en öl i TV-soffan.

Det var väl ganska väntat att KD inte kunde rusa upp i all oändlighet. Skyttedal har börjat darra i avtryckarfingret och Adaktusson verkar vara ett litet sänke. Jag tror att M kommer att överraska, även om Tobé är en 7-klöverförrädare så har han hasplat ur sig hårda budskap i integrationsfrågor.
2019-05-24, 20:11
  #80974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Med tanke på hur extremt många uteslutningar, även av företrädarna på högsta nivå som förre partiledaren, SDU och tre riksdagsledamöter och en av två EU-ledamöter, samt populära företrädare som Thoralf och Kent Ekeroth som SD har genomfört, så verkar deras "inskolning" fungera lika dåligt som svensk integrationspolitik. SD:s uteslutningshysteri har gått i taket de senaste få åren, så vi kan förutsätta att den kommer att fortsätta med hög frenesi. trÅkesson vill inte att hans medlemmar och väljare utser partiets företrädare, han utser dem själv helt egenmäktigt, även efter att hans väljare har röstat på dem som i Winbergs fall. SD är inget annat än en trÅkesson-kult, och det är baserat på önsketänkande om att han INTE vore den anti-nationalist och EU-kramare som han de facto är.

Uteslutningen av Thoralf tycker jag inte om. Kenth Ekeroth är väl bara satt i kylboxen om jag minns rätt. Han kan nog komma tillbaka i en framtid.

Winberg var ju rätt att utesluta, fy FAN att tillhandahålla material till Baas hur det än har gått till. Och som Du vet är min åsikt: Det finns inga bra partier, man får ta det minst dåliga och då valde jag SD.. Inte heller AfS är helt bra, men det finns bra ansater och Kazzelstrand är mycket skicklig som jag ser det.
SD har fått in en hel del bra nytt folk, vi får se hur partiet utvecklas, jag tror inte på ett sammanhållet konservativt block, man kan inte gå för nära M och KD är opåligtligt. Som sagt alla partier är dåliga.
2019-05-24, 20:13
  #80975
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Sifo brukar gunga lite upp och ner för SD. Så har skett i mars---april---maj och nu kom man fram med resultatet 18,9%. Det är en hög siffra för SD i ett EU-val.

Det skall också beaktas att mätningen gjorts mellan 20---23 maj, d v s just under Nallegate. Det går inte att se att SD förlorat något. Novus kunde inte heller mäta någon effekt av detta uppförstorade Nallegate.

Två bangers minst mot Jimmie...kan öka motivationen så att SD-sympatisörerna drar sig mot vallokalen istället för en öl i TV-soffan.

Det var väl ganska väntat att KD inte kunde rusa upp i all oändlighet. Skyttedal har börjat darra i avtryckarfingret och Adaktusson verkar vara ett litet sänke. Jag tror att M kommer att överraska, även om Tobé är en 7-klöverförrädare så har han hasplat ur sig hårda budskap i integrationsfrågor.

Långt mer avgörande att väljarna faktiskt går och röstar än olika skandaler.
Detta särskilt för SD som man kan tänka sig ha fler som struntar i att gå och rösta då man helt enkelt inte är lika globalistisk som resten av valmanskåren.

Jag tror inte riktigt mätningarna mäter särskilt bra vilka av väljarna som är mer benägna att rösta respektive inte. Man måste komma ihåg att valdeltagandet i EU-valen är på rena U-landsnivåer i Sverige och att därför detta är den enskilt största faktorn för hur bra det går för olika partier.
2019-05-24, 20:15
  #80976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Långt mer avgörande att väljarna faktiskt går och röstar än olika skandaler.
Detta särskilt för SD som man kan tänka sig ha fler som struntar i att gå och rösta då man helt enkelt inte är lika globalistisk som resten av valmanskåren.

Jag tror inte riktigt mätningarna mäter särskilt bra vilka av väljarna som är mer benägna att rösta respektive inte. Man måste komma ihåg att valdeltagandet i EU-valen är på rena U-landsnivåer i Sverige och att därför detta är den enskilt största faktorn för hur bra det går för olika partier.

Jag instämmer. Det går inte att mäta. SD:s siffra kan i valet hamna mellan 14,5%----18,5% men snart får vi sanningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in