2019-05-24, 07:13
  #80953
Moderator
v50s avatar
I SVT/SR/Novus senaste mätning inför EU-valet får Sverigedemokrater: 16,2% (+2,5 %)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/v-tappar-och-m-okar-infor-eu-parlamentsvalet
2019-05-24, 07:56
  #80954
Moderator
v50s avatar
I sentios majmätning får SD 21,2% (+1,1), mätningen avser riksdagsvalet
https://twitter.com/StatistiskO
https://nyheteridag.se/plus/sentio-botten-ur-for-m/
2019-05-24, 08:26
  #80955
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Storbritannien och Nederländerna har sitt val idag och vi får resultaten ikväll/natt troligtvis.

Förbered dig på stora framsteg för EU-kritiker i båda dessa länder (Brexit Party och Forum for Democracy)
Nä, som ni kanske redan märkt så redovisas inte resultatet förrän på söndag kväll när alla EU-länder röstat. Jag hade hoppats på exit polls, men såna kanske var förbjudna av samma anledning.
2019-05-24, 08:36
  #80956
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nä, som ni kanske redan märkt så redovisas inte resultatet förrän på söndag kväll när alla EU-länder röstat. Jag hade hoppats på exit polls, men såna kanske var förbjudna av samma anledning.

Helt korrekt, röstningen var igår men resultatet kommer samtidigt som alla andra länder.

Man kan ju undra varför de ska rösta tidigare om resultatet ändå kommer på söndag, kanske har med logistik att göra.
2019-05-24, 08:37
  #80957
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
I sentios majmätning får SD 21,2% (+1,1), mätningen avser riksdagsvalet
https://twitter.com/StatistiskO
https://nyheteridag.se/plus/sentio-botten-ur-for-m/

Tror inte en sekund på att SD ligger så högt. Tror vi kan förvänta oss något strax under eller över 15%. Tror de överskattas i de flesta mätningar, visa mer än andra.

Då är jag ändå en som röstade på SD i detta EU val. Lundgren grejen ser jag inte påverka utan en överskattning och för många som skulle kunna rösta SD, om de orkade rösta.
2019-05-24, 08:38
  #80958
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nä, som ni kanske redan märkt så redovisas inte resultatet förrän på söndag kväll när alla EU-länder röstat. Jag hade hoppats på exit polls, men såna kanske var förbjudna av samma anledning.

Lite OT, men reflekterat på detta - det finns redan redovisat en samlad exit poll för Nederländerna men tydligt förbjudet i UK, verkar ju vansinnigt om olika regelverk finns, nåt stämmer inte här 😖
2019-05-24, 08:40
  #80959
Medlem
SD är nya arbetarpartiet och tar nu över rollen från S, om än långsamt då S vägrar dö ut med alla pengar de roffat åt sig genom åren.

Vänsterfolk har blivit nutidens vidrig översittare som hatar oliktänkande. Men tror själva att de är godhetens egna barn och är oförmögna att se sanningen runtomkring sig själv, eller hur gammelmedia är enormt vänstervridet. De vill helt enkelt inte se det.

Resultatet av att vänstern fallit ner i avgrunden är att Sverige nu riskerar att bli nästa Iran där islamister tar över utan återvändo (ja kanske Trump äntligen bombar skiten ur Iran så vi får bort mer ondska och riktiga Persier kan ta över igen).

De som vaknar upp till den bistra och kalla verkligheten kommer aldrig gå tillbaka till vänstern igen. Därför är det bara en tidsfråga innan tappet är så stort att vänstern imploderar och självdör. Samt ristar in sig i historien som en av de största misslyckanden.
2019-05-24, 08:42
  #80960
Medlem
Rattlepieces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Tror inte en sekund på att SD ligger så högt. Tror vi kan förvänta oss något strax under eller över 15%. Tror de överskattas i de flesta mätningar, visa mer än andra.

Då är jag ändå en som röstade på SD i detta EU val. Lundgren grejen ser jag inte påverka utan en överskattning och för många som skulle kunna rösta SD, om de orkade rösta.

Detta är inte en mätning för EU-valet, det är riks.
2019-05-24, 08:45
  #80961
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasonlives
Tror inte en sekund på att SD ligger så högt. Tror vi kan förvänta oss något strax under eller över 15%. Tror de överskattas i de flesta mätningar, visa mer än andra.

Då är jag ändå en som röstade på SD i detta EU val. Lundgren grejen ser jag inte påverka utan en överskattning och för många som skulle kunna rösta SD, om de orkade rösta.
Menar du i EU-valet eller i riksdagsvalet som undersökningen avser?
2019-05-24, 09:49
  #80962
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Med tanke på hur vansinnigt fel opinionsmätningarna gick nu i Australien, vilket verkar följa en trend, så undrar man om någon kulturell förändring har inträffat som gör det svårare att mäta?

Så det skall bli spännande att se om EU-valet också blir en stor överraskning för alla parter.
2019-05-24, 12:14
  #80963
Medlem
8711s avatar
16,2% hos Novus är ju bra siffror sett till att man tidigare låg överlägset lägst på en nivå ingen annan har. Nu ligger väl alla inom spannet 16-19% åtminstone så det är där man borde hamna. Jag utgår från 16-17% och 4 mandat för Sverigedemokraterna. Nära en fördubbling och en fördubbling av antalet mandat, där SD får in alla fyra profilerade kandidater i valet.
2019-05-24, 13:27
  #80964
Medlem
Det är mycket rörigt att hålla både siffror från EU-val och riksdagsval i skallen och jag godkänner inte hur regimen prånglar ut opinionssiffror med hjälp av SVT/Novus. I min nya beräkningmodell har SD 17,4%, jag har höjt sen tidigare, min känsla är osviklig. Detta gäller alltså EU-valet. S skall sjunka ännu mer. Som jag tidigare sagt är Tobé mycket bättre än vad folk inser. Han är den drivande just nu inom M medan UK blivit blekare och glåmigare för varje timme. Vi har nu Tobé-effekten som räddar M.

Sentios siffra för SD kan vara ganska rätt men gäller riksdagsvalet.
Jag anser att Nallegate kan ge en positiv effekt för SD, sympatisörerna blir mer motiverade att slå tillbaka. Detta blir mycket intressant.
Glöm inte att Sentio lärt av sina misstag, SD är ånyo på gång och det ser mycket bra ut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in