2018-09-07, 22:55
  #77941
Medlem
ZilverZoddes avatar
Sänker min prognos för SD från 20-22 till 19-21 efter debatten.
De övertygade tycker säkert Jimbo gjorde en bra figur och det håller jag till viss del med om.
Tror dock hans skrämde bort en del marginalväljare, därav min sänkta prognos.
S störst SD 2a och Afs promille är så som jag ser det.
Spelmarknaden ligger 63/37 fördel S. precis som innan debatten
2018-09-07, 23:01
  #77942
Medlem
SvenskOppositions avatar
Åkesson gjorde det hittills bästa TV-framträdandet den här veckan. Han visade en lite tuffare attityd vad gäller migrationen (luftade återvandringsfrågan lite försiktigt) och anlade en balanserad retorik i den så kallade klimatfrågan.

Kan mycket väl få en positiv effekt för SD bland osäkra väljare som står och väger mellan SD och M och KD.
2018-09-07, 23:05
  #77943
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Åkesson hamnade näst sist i Demoskops mätning om vem som vann debatten.
Låt det bli Söndag kväll så den här farsen är över, det är dåligt för blodtrycket.

Var likadant förra valet. Förvänta dig inga positiva siffror så nära inpå. Och SVT har precis bevisat att det finns en anti-SD agenda.
2018-09-07, 23:09
  #77944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Åkesson hamnade näst sist i Demoskops mätning om vem som vann debatten.
Låt det bli Söndag kväll så den här farsen är över, det är dåligt för blodtrycket.

Åkesson kan debattera hur bra som helst men kommer alltid att få lågt medelbetyg av tittarna. Orsaken är förstås att samtliga Mp-, C-, L- och V-väljare och många S-väljare alltid sätter lägsta möjliga betyg på honom. Det kan inte kompenseras av höga betyg från SD-supporters. Därför är dessa debattenkäter meningslösa.
2018-09-07, 23:18
  #77945
Medlem
Nycticoraxs avatar
Tror att SD växer (om något) av det Åkesson sa i debatten, det som SVT nu tar avstånd ifrån (https://twitter.com/sdriks/status/1038166640817594368). Detta har jag hört svenskar säga runt köksborden, de som inte ens är SD'are, men som ser självklarheter. Inget kontroversiellt, bara sunt förnuft.
2018-09-07, 23:19
  #77946
Medlem
Åkesson med mera än Zombiekänsla ikväll.
SD vann naturligtvis röster på när han påpekade Annie Rööfs gnäll.
Om han nu bara kunnat kommunicera lite fakta till svenska folket så skulle 30 Procent vara passerat.
Nu gör han inte det,och därmed blir det som det blir..SD mellan 22-23 Procent.
En märkligt underbedrift med tanke på att runt 80 Procent av de jag snackat med sista månaden sagt sig rösta SD.

Jaja,man kan ju gå through the motions i fyra år och då är typ 22,5 ett bra resultat.
2018-09-07, 23:27
  #77947
Medlem
Nu kommer jag igen. Orolig och fundersam.

Sista veckan har det enligt mig känns som SD är påväg tillbaka men nu sista dygnet återigen tappat.

Ni som kan och vet det mesta får gärna svara mig med saklig fakta eller grund om man öht kan önska eller tro att SD ens når upp till 15-20%.

Åkesson blir mobbad, tystad, uthängd osv. Kommer kanske hälften av dagens röster till och med hinna försvinna tills på söndag så SD inte ens når förra valets knappa 13%??

Tacksam för lite tankar och svar.

Mvh
2018-09-07, 23:29
  #77948
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Nu kommer jag igen. Orolig och fundersam.

Sista veckan har det enligt mig känns som SD är påväg tillbaka men nu sista dygnet återigen tappat.

Ni som kan och vet det mesta får gärna svara mig med saklig fakta eller grund om man öht kan önska eller tro att SD ens når upp till 15-20%.

Åkesson blir mobbad, tystad, uthängd osv. Kommer kanske hälften av dagens röster till och med hinna försvinna tills på söndag så SD inte ens når förra valets knappa 13%??

Tacksam för lite tankar och svar.

Mvh
Tyckte du att han blev mindre mobbad förra valet?
2018-09-07, 23:31
  #77949
Medlem
SD ökar enligt SVT/Novus. Det ser katastrofalt ut för M.

De tre stora:

S 24,9% (24,3%)

SD 19,1% (18,2%)

M 17,7% (19,4%)

Undersökningsperiod 4--6 september. Inom parantes föregående mätning.

Ser mycket bra ut för SD. Jag tror det vände när Jimmie skällde ut P3. Andra politiker har bara hukat sig för värdelös journalistik.
Idag gjorde också Jimmie en mycket stark insats och att SVT "tar avstånd" ser jag som att Jimmie verkligen börjar Trumpa när det behövs. På sikt blir det bra, även om inte effekten kommer på Söndag.

Det finns inga som helst belägg för att SD "rasar" och i denna undersökning ser jag inte heller att AfS tar fler röster ifrån SD. Men andra undersökningar kan tyda på det?

Vad händer med M. Lurige Uffe vinner ALLA debatter påstås det men M sjunker katastrofalt. Börjar Moderater gå över till SD igen och till KD?

Jag plockar fram bästa vinet och jordnötter, det kan bli en rolig natt Söndag--Måndag. Skall vi tippa på mellan 22%---24,5%?
2018-09-07, 23:31
  #77950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Åkesson kan debattera hur bra som helst men kommer alltid att få lågt medelbetyg av tittarna. Orsaken är förstås att samtliga Mp-, C-, L- och V-väljare och många S-väljare alltid sätter lägsta möjliga betyg på honom. Det kan inte kompenseras av höga betyg från SD-supporters. Därför är dessa debattenkäter meningslösa.
Stämmer inte.

När det var halvtid i mandatperioden hölls en partiledardebatt i SVT (maj 2016) och den vann Åkesson enligt både Novus, Inizio och Demoskop. Full pott alltså.


Så man får faktiskt ta in möjligheten att vissa ute i stugorna tycker hans stjärna har dalat, även om inte klacken håller med alls. Det behöver inte handla om nåt han kan påverka så värst mycket, sånt där styrs av faktorer som är svårfångade. Annie Lööfs stjärna är också i dalande, när hon peakade förra året var hon en superstjärna, ledde förtroendeligan osv. Nu är hon meh. Förut var EBT meh, nu är hon superstjärnan. När UK tillträdde var han superstjärna, nu är han meh. Ingen av dessa fyra har förändrats eller blivit dummare, smartare, fulare, tröttare, piggare, klokare, sämre, bättre... men på nåt vänster går folks uppfattningar om dem upp och ner ändå, som vädret. 2020 kan alla återigen få för sig att Åkesson är stjärnan. Men det hjälper inte på söndag.
2018-09-07, 23:40
  #77951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Stämmer inte.

När det var halvtid i mandatperioden hölls en partiledardebatt i SVT (maj 2016) och den vann Åkesson enligt både Novus, Inizio och Demoskop. Full pott alltså.


Så man får faktiskt ta in möjligheten att vissa ute i stugorna tycker hans stjärna har dalat, även om inte klacken håller med alls. Det behöver inte handla om nåt han kan påverka så värst mycket, sånt där styrs av faktorer som är svårfångade. Annie Lööfs stjärna är också i dalande, när hon peakade förra året var hon en superstjärna, ledde förtroendeligan osv. Nu är hon meh. Förut var EBT meh, nu är hon superstjärnan. När UK tillträdde var han superstjärna, nu är han meh. Ingen av dessa fyra har förändrats eller blivit dummare, smartare, fulare, tröttare, piggare, klokare, sämre, bättre... men på nåt vänster går folks uppfattningar om dem upp och ner ändå, som vädret. 2020 kan alla återigen få för sig att Åkesson är stjärnan. Men det hjälper inte på söndag.
Som sagt, hundradelar..
2018-09-07, 23:43
  #77952
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Nu kommer jag igen. Orolig och fundersam.

Ni som kan och vet det mesta får gärna svara mig med saklig fakta eller grund om man öht kan önska eller tro att SD ens når upp till 15-20%.

Mvh

Det har under en tid pågått ett tyst uppvaknande bland folket.

* Många man pratar med har ändrat åsikter sen förra valet, angående invandringen.
* Av de som inte röstar på SD "beklagar" att många i deras närmaste släkt gör det. Ofta knytet till tråkigheter, men också pga hur samhället förändrats på så kort tid.
* Titta på valmöten som Jimmie håller; de drar horder av folk, svenssons. Jämför med föregående val. Man tycker sig se betydligt fler kvinnor nu. Helt ovetenskapligt, men tror dom går under radarn.

22.8% har jag sagt i nått år nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in