Citat:
Ursprungligen postat av
flashbacktroll
Du låter säker, hoppas du har rätt

vad ger du sossarna? Ungefär samma?
Detta blir lite Off Topic för tråden, men eftersom det bara är 29 dagar kvar till valet hopps vi att moderatorerna är extra snälla

.
Sossarna ligger idag på ca 21-26% hos de olika instituten. Medelvärdet för S i de senaste mätningarna (juli-augusti) är 24,6% (med SCB:s majmätning inräknat).
24,6% tror jag är rätt nära sanningen just nu. 24,6% är t o m lite över vad t ex SVT/Novus ger (23,7% i juli). Å andra sidan ger Skop och Demoskop sossarna ca 26%, och dessa institut lyckade mäta S bra inför valet 2014. 25% just nu är därför inte orimligt att tro.
Socialdemokraterna tappar i genomsnitt ca 1,2 PE i valrörelserna, d v s under den sista månaden (Källa: Göteborgs Universitet). På denna punkt skiljer sig sossarna märkbart från Sverigedemokraterna, som i stället brukar gå ännu starkare när valrörelserna drar igång.
Så min gissning är att S just nu ligger på 25% och att de kommer att sjunka tillbaka 1-1,5 PE i valrörelsen till ca 23,5-24%. Deras s k kärnväljare finns dock kvar och är trogna partiet i alla väder. Att S får under 20% i detta valet tror jag inte; det är högst osannolikt. Pasokifieringen inleds på allvar efter valet, där 2022 kan bli en mardröm för S.
ca 24% är ett katastrofval för S. Och jag misstänker att deras interna opinionsundersökningar under rätt lång tid nu har visat att de kommer att hamna i de trakterna.