2018-08-10, 12:35
Medlem
8711s avatar
Citat:
Sweden election 2018: Nationalists send SHOCKWAVES through Europe after rise in support

THE anti-immigration Sweden Democrats (SD) continue to send shockwaves through the country’s political establishment as the latest poll puts the right-wingers on course to become kingmakers.

https://www.express.co.uk/news/world/1000534/sweden-election-nationalists-democrats-jimmie-akesson-news
2018-08-10, 12:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
https://www.express.co.uk/news/world/1000534/sweden-election-nationalists-democrats-jimmie-akesson-news

Citat:
But Inizo’s chief analyst, Karin Nelsson, believes the Sweden Democrats have lost voters to the Christian Democrats, which they see their best chance to topple the current Red-Green coalition.
Jo tjena.
2018-08-10, 12:50
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:

Det visar vilket uselt OI Inizo är med sådana analyser.
2018-08-10, 12:52
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo tjena.
Fake news och desinformation. Det är väl vad de håller på med på skojarinstituten.
2018-08-10, 13:29
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag tror att dom senaste uttalandena om totalt stopp av flyktingmottagande sätter stopp för SDs framgångar.
Är jag helt ute och cyklar om jag tror på ca 15% i valet?

Det verkar uppenbarligen farligt att cyckla med tokig skalle och dessutom bedöma SD i valet!
2018-08-10, 13:33
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Du låter säker, hoppas du har rätt vad ger du sossarna? Ungefär samma?

Detta blir lite Off Topic för tråden, men eftersom det bara är 29 dagar kvar till valet hopps vi att moderatorerna är extra snälla .

Sossarna ligger idag på ca 21-26% hos de olika instituten. Medelvärdet för S i de senaste mätningarna (juli-augusti) är 24,6% (med SCB:s majmätning inräknat).

24,6% tror jag är rätt nära sanningen just nu. 24,6% är t o m lite över vad t ex SVT/Novus ger (23,7% i juli). Å andra sidan ger Skop och Demoskop sossarna ca 26%, och dessa institut lyckade mäta S bra inför valet 2014. 25% just nu är därför inte orimligt att tro.

Socialdemokraterna tappar i genomsnitt ca 1,2 PE i valrörelserna, d v s under den sista månaden (Källa: Göteborgs Universitet). På denna punkt skiljer sig sossarna märkbart från Sverigedemokraterna, som i stället brukar gå ännu starkare när valrörelserna drar igång.

Så min gissning är att S just nu ligger på 25% och att de kommer att sjunka tillbaka 1-1,5 PE i valrörelsen till ca 23,5-24%. Deras s k kärnväljare finns dock kvar och är trogna partiet i alla väder. Att S får under 20% i detta valet tror jag inte; det är högst osannolikt. Pasokifieringen inleds på allvar efter valet, där 2022 kan bli en mardröm för S.

ca 24% är ett katastrofval för S. Och jag misstänker att deras interna opinionsundersökningar under rätt lång tid nu har visat att de kommer att hamna i de trakterna.
2018-08-10, 14:05
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag tror att dom senaste uttalandena om totalt stopp av flyktingmottagande sätter stopp för SDs framgångar.
Är jag helt ute och cyklar om jag tror på ca 15% i valet?

Det finns ingenting som stoppar SD nu, tåget skenar i expressfart. Medelklassen drabbas mer och mer av multiberikningens våld och kriminalitet.

Verkligheten är detta vals stora valaffisch. Inga andra affischer kommer bita särskilt mycket.

Folk vill gärna ha totalstopp, det är min erfarenhet från samtal med människor. Många vågar inte säga det öppet, men innerst inne vill väldigt många ha totalt asylstopp i årtionden framöver.

Jag tror SD går mot 25% i valet, kanske till och med mer. Folk vet att detta är sista chansen.

Kom igen nu OUs! Nu vill vi se siffror i mängder.

🇸🇪 Sverigefesten 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-08-10 kl. 15:01.
2018-08-10, 14:22
Medlem
8711s avatar
Som opinionsmätningana ser ut just nu förutspås alltså ungefär följande valresultat:

SD 25%
S 23%
M 20%

Även spelbolagen har dessa bedömningar i sina linor och odds. Så månadssnitten från opinionsmätningarna och mina bedömningar verkar helt rimliga och förväntade även från andra håll alltså.
2018-08-10, 15:10
Medlem
Citat:
Som opinionsmätningana ser ut just nu förutspås alltså ungefär följande valresultat:

SD 25%
S 23%
M 20%
25% + 20%, det borde bli egen majoritet om Mp och Kd åker ut?
2018-08-10, 15:31
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Ja, vi får hoppas på 25%+, det är svårt att veta på förhand. Det ligger däromkring enligt opinionsmätningarna, månadssnitten och spelbolagen. Ja, det skulle vara mycket nära majoritet eller till och med majoritet som du skriver. Även åt andra hållet med S i frågor där S och SD tycker likadant. Sverigedemokraterna blir verkligen supervågmästare med detta resultat. Man väljer politik i ALLA frågor mellan S och M. Ett helt fantastiskt läge. Då behöver man ju ingen regeringsplats, man kommer bestämma allt ändå och få lockbeten från både S och M och kan utpressa dessa partier mot varandra i invandringsfrågan.
2018-08-10, 15:33
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Det beror på hur många procentenheter partierna tar med sig i graven utanför riksdagen. Om de som inte kommer in sammanlagt har 10% räcker det med 45% (hälften av 90%).
2018-08-10, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napoleon.Snowball
Det beror på hur många procentenheter partierna tar med sig i graven utanför riksdagen.
Om vi tar YouGovs Juli-mätning, så ryker det 13.4%e.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in