2018-05-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Så för att sammanfatta analysen som finns i text och video här:
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-maj-2018

Kvinnor strömmar från S till SD
Män från S till M

C har rasat till 8 från toppnivån 14 och tycks straffas för skäggbarnen. De som lämnat har gått till M, viktig signal.

Alla som gått till V kommer uteslutande från F!.
S har alltså INTE tappat asylkramare, de har tappat KVINNOR(!) till SD(!!!).

Min recension av denna mätnings helhetsupplevelse: 9/10.
Näst bästa hittills.

På första plats kommer fortfarande trippelbomben på midsommar 2015 när YG/Sentio/Novus kom med timmars mellanrum och spräckte 20 för första gången i 2 av dem och visade rekord i den tredje. Det var en 10/10 för timing, dramaturgi och innehåll.

Dagens var ingen superstark siffra, men kombinationen av kvinno-exodus från S till SD och det andra jag skrev om C och V ovan gör hela anrättningen till en komplett smörgåstårta med extra allt.
Du glömde påpeka att SD även vinner väljare från M, Enligt artikeln i GP tar en del väljare omvägen över M från S, innan de går över till SD. Känns lite onödigt dock, bättre att gå direkt till originalet, anser jag
2018-05-18, 19:54
Medlem
8711s avatar
Yougovs majmätning angående Sverigedemokraterna sett till kön, ålder och del av landet.

I helhet:

SD 23,0% (+0,9)

Kön:

Män: 27,6% (-1,4)
Kvinnor: 17,9% (+3,5)

Ålder:

18-34: 17,9% (+0,9) Näst största parti.
35-54: 25,6% (+0,6) Största parti.
55+: 24,4% (+1,1) Näst största parti.

Del av landet:

Storstad: 22,6% (+1,3)
Övriga Sverige: 23,3% (+0,7)
2018-05-18, 19:56
Medlem
Hexen666s avatar
Är det dags att konstatera att SD kommer bli största parti detta året? Jag är absolut ingen trendexpert men jag har följt det svenska spektaklet sedan 2008 och alla signaler pekar på att SD mer eller mindre är ostoppbara vid det här laget. Det borde heller inte vara en omöjlighet att Afs eller MED klättrar över 4%. Ser vi ytterligare en propp som brister?
2018-05-18, 19:56
Medlem
“Nya Sifo ger kvitto på det katastrofala i socialdemokraternas nya politik. S rasar och SD raketstiger. Jag varnade för detta redan 2012:”

- Arnstad

“3,2 procents tapp för S i nya Sifo. Får 25,2 procent. SNÄLLA, @socialdemokrat, gör om och gör rätt. Det här blir katastrof.”

- Rosén (Politism)
2018-05-18, 19:57
Medlem
Månsans avatar
Lika pinsamt som väntat. Nu är det dags för bluffinstituten att sakta men säkert börja höja SDs siffror gradvis. Vi som inte är maximalt lättlurade har förutsett detta drag i åratal. Framåt valet kommer även skojare som Sifo och Demoskop m fl att ligga i närheten av SDs jordbävning till valresultat.

Beskrivningen kommer förstås att vara att SD ökade rent infernaliskt de sista månaderna fram till valet. Den lätta går vi inte på. Verkligheten är självfallet att SD legat på +25% i många månader, vilket alla normalbegåvade begriper.
2018-05-18, 19:57
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De nämner SIFO :s OU i Rapport nu så visst orsakar denna panik nu.
Det var ett kort inslag
https://www.svtplay.se/video/17823747/rapport/rapport-18-maj-19-30-1?position=899
15 minuter in men det ska börja där om jag har länkat rätt
2018-05-18, 20:00
Medlem
8711s avatar
Citat:
“Nya Sifo ger kvitto på det katastrofala i socialdemokraternas nya politik. S rasar och SD raketstiger. Jag varnade för detta redan 2012:”

- Arnstad

“3,2 procents tapp för S i nya Sifo. Får 25,2 procent. SNÄLLA, @socialdemokrat, gör om och gör rätt. Det här blir katastrof.”

- Rosén (Politism)

Man kan inte bråka med Sverigedemokraterna på partiets hemmaplan Sverigedemokraterna har trovärdighet, kunnighet och erfarenhet i dessa frågor sedan decennier tillbaka. Vem litar på någon som kommer nu och låtsas att man förstått någonting? Självklart inte många alls, om ens någon.

Samtidigt vore det förmodligen samma resultat på sikt om man fortsätter med massinvandringslinjen, samma sak hade hänt då över tid med ett ihopfallande S och ett starkt ökande SD.
2018-05-18, 20:03
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Att huvudparten av de som strömmat till SD är kvinnor visar också på ett ordentligt trendbrott.
SD har alltid haft svårt att attrahera de kvinnliga väljarna.

Att kvinnor börjar attraheras i allt högre grad av SD är ett mycket, mycket gott tecken.
Förvisso. Men jag kan inte hjälpa att det knyter sig i magen eftersom det är en indikation på att situationen är helt åt helvete. När den kvinnliga rösten går till de invandringskritiska så brinner det verkligen i knutarna. Ibland önskar man ju att fruntimmrerna hade varit kopplade lite annorlunda.
2018-05-18, 20:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, Sifo tillhör de av public service "godkända" instituten, så de brukar redovisa deras resultat. Det är min bestämda minnesbild.

Det var väl tidigare som Sifo tillhörde de av public service godkända instituten
2018-05-18, 20:09
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Sifo 18,7!
S rasar till 25,2.
M ökar till 23,6.
“Väljarflykt från S till M och SD”.

Jo jo, nu har anden sluppit ur flaskan; SD kommer bli största parti i valet. Svenskarna har 9000 skäl att välja bort sosseriet, vilket nu ses tydligt även i SIFO. Dock tror jag att det tyngst vägande skälet tills SDs tydliga framryckning i opinionen kommer sig av att partiet nu blivit rumsrent i journalisters ögon och att nu när brunmålningen upphört har kvinnor vågat hoppa på tåget.
2018-05-18, 20:11
Medlem
8711s avatar
Sånt här påverkar såklart Sverigedemokraternas siffror också. Enormt missnöje med regeringen och ministrarna:

Yougov maj, Skillnad i åsikt om ministrar, skala 1-5, mars ---> maj:

Stefan Löfven: 2,85 --> 2,67 (Närmare botten än toppen ska tilläggas.)
Alice bah Kuhnke: 2,71 --> 2,59

I totala botten kan vi hitta Lövin och Frigolit.

Dom flesta har låga siffror och backar dessutom kraftigt, särskilt betydande ministrar i regeringen.
2018-05-18, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du glömde påpeka att SD även vinner väljare från M, Enligt artikeln i GP tar en del väljare omvägen över M från S, innan de går över till SD. Känns lite onödigt dock, bättre att gå direkt till originalet, anser jag
Aha? Kollade bara Sifo-videon och där var Toivos huvudnummer att S-män går till M och S-kvinnor till SD, men det finns säkert flöden i alla riktningar. Han har tappat flugan i videon så eventuellt har han tappat annat också...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in