2017-12-22, 07:51
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag kan inte bedömma hur rätt OI ligger. Det får vi se vid valet, men om man inte litar på resultaten, varför är man då inne i en tråd och diskuterar dessa? Att sitta och diskutera hittepåsiffror känns ju hyfsat meningslöst. Står det 16% så är det konstigt om vissa diskuterar 16% och andra lite godtyckliga siffror på över 20%, kanske till och med 30%. Ska man ha någon som helst givande diskussion om just SD i OU är det ju siffrorna de presenterar man bör diskutera och vad det skulle innebära för SD.

Helt fel. Ett av det viktigaste en forskare måste göra är att hela tiden förhålla sig till hur man mäter något, dvs hur bra fungerar verktygen och hur sammanställer och redovisar man sin data. Detsamma gäller den här tråden. Att göra som du säger är att fördumma, och det driver aldrig fram till ny kunskap. Men visst skulle det vara festligt om tråden modererades av, typ, Belinda Olsson...
2017-12-22, 09:15
Medlem
svenabs avatar
Citat:
har sentio 23% så är de naturligtvis relevant att diskutera den siffran när just den undersökningen diskuteras. Det är hittepåsiffrorna jag ifrågasätter. Dvs när man tar ett resultat man är missnöjd med och ”gör om” dessa till något bättre vilket naturligtvis då sker helt godtyckligt.

Om skillnaderna mellan de olika opinionsinstituten har varit mellan 10-12 pe i åratal. Borde inte det, i så fall, peka på att det finns systematiska fel? Det som argumenteras här, är att de OI som ringer hem till folk har systematiskt för låga siffror map. SD. Det finns de som anser, att de som gör webbaserade undersökningar, istället ligger för högt map. SD. När facit har presenteras vid tidigare val så har det visat sig att det förra antagandet är rätt medan det senare är fel.
Därför finns det anledning att anta att det fortfarande är så.
2017-12-22, 09:21
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Ja korrigering mot tidigare val har inget med statistik att göra. Det är det som gör det intressant och relevant.

Dina insikter i ämnet statistik förefaller eländiga och några ytterliga kommentarer är därför helt överflödiga - och som naturlgtvis gäller även S-kojare och övriga K-amrater...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2017-12-22 kl. 09:25.
2017-12-22, 09:52
Medlem
Powergirls avatar
Jag håller med om att Sentio och Yougove lyckats träffa sverigedemokraternas siffror bäst i tidigare val så långt allt frid och fröjd. Problemet uppstår när man tar det som intäkt för att ändra andra opinionsinstituts siffror. Dels därför att man utgår ifrån att Sentio och/eller Yougove kommer att lyckas lika bra nästa val med sverigedemokraternas resultat vilket i sig inte är sannolikt.
När man sedan tittar på andra enskilda partiers siffror och hur olika opinionsinstitut lyckats med att mäta dem contra valresultatet uppstår genast en total förvirring. Jag stannar där så länge så det inte blir totalhaveri i vissa hjärnor.
2017-12-22, 10:25
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag håller med om att Sentio och Yougove lyckats träffa sverigedemokraternas siffror bäst i tidigare val så långt allt frid och fröjd.

Dels därför att man utgår ifrån att Sentio och/eller Yougove kommer att lyckas lika bra nästa val med sverigedemokraternas resultat vilket i sig inte är sannolikt.

När man sedan tittar på andra enskilda partiers siffror och hur olika opinionsinstitut lyckats med att mäta dem contra valresultatet uppstår genast en total förvirring. Jag stannar där så länge så det inte blir totalhaveri i vissa hjärnor.

Ha, ha, ha!!!

Osannolik!? Vad baserar du ett sådant påstående på?

Begreppen totalhaveri och total förvirring torde bäst förknippats med våra väl kända K-orrumperade S-kojainstitut

Gäller naturligtvis i första hand redovisade resultat för S och SD...
2017-12-22, 10:31
Medlem
Citat:
Jag håller med om att Sentio och Yougove lyckats träffa sverigedemokraternas siffror bäst i tidigare val så långt allt frid och fröjd. Problemet uppstår när man tar det som intäkt för att ändra andra opinionsinstituts siffror. Dels därför att man utgår ifrån att Sentio och/eller Yougove kommer att lyckas lika bra nästa val med sverigedemokraternas resultat vilket i sig inte är sannolikt.

Tror att man kan utgå ifrån att instituten har samma felkällor nu som de hade innan 2014. Det gäller bara att inse vilka felkällorna är. Själv tror jag att de stora är

1) Vi vet att (SD) sympatisörer inte litar på Opinionsinstituten och därför inte svarar. Ingen kan vara säker på att det inte är EXPO som ringer och frågar. Där klarar sig YouGov och Sentio bättre. Kanske Inizio också trots att de arbetar för Våldtäktsbladet.

Att denna effekt finns bevisas väl av att VALU missade så grovt. Eftersom de hugger folk på väg ut från vallokalerna borde de få ett 100% slumpmässigt urval från de som faktiskt röstat och därför träffa rätt. Att de misade så grovt bevisar att folk inte vågar/vill vara ärliga i mätningar. Har den effekten stärkts eller minskat? Det kan man diskutera men effekten finns. Den kommer att slå åt samma håll detta valet.

2) Röstbenägenheten. Att du svarar (S) när institutet lyckas få tag på dig betyder inte att du faktiskt går till vallokalen och röstar (S). Att instituten inte viktar efter olika gruppers röstbenägenhet beror väl på att vi haft så högt valdeltagande att det inte spelat så stor roll. Nu är valdeltagandet på väg ner. Dessutom är det inte jämt fördelat utan (SD) och kanske (KD) har röstbenägna sympatisörer; medans främst (S) har oengagerade väljare.

Det gör att opinionsinstituten kanske mäter partisymiatierna korrekt. Det är möjligt att 32% av befolkningen tycker bäst om (S). Trots det kanske bara 23% går och röstar på dem. Försöker ett Institut förutsäga valresultatet? Eller försöker de mäta partisympatier just nu? Det är en viktig skillnad som förklarar en del av spridningen i resultat tror jag. Helt övertygad om att Sentio och YouGov mer aktivt försöker förutsäga ett valresultat medans övriga inte gör det. Har dock ingen säker publicerad källa här utan det är samtal med statistiker som arbetar i branschen.

Vad jag vet har inget egentligen ändrats sedan 2014 när det gäller hur mätningarna genomförs så det finns faktiskt all anledning att tro att felen är systematiska och hyfsat konstanta över tid.
2017-12-22, 11:34
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Helt fel. Ett av det viktigaste en forskare måste göra är att hela tiden förhålla sig till hur man mäter något, dvs hur bra fungerar verktygen och hur sammanställer och redovisar man sin data. Detsamma gäller den här tråden. Att göra som du säger är att fördumma, och det driver aldrig fram till ny kunskap. Men visst skulle det vara festligt om tråden modererades av, typ, Belinda Olsson...
Nu vet jag inte vem belinda är men du menar att du tex är smartare än OI? Du menar att du minsann vet hur man ”rättar till” resultat från en OU? Det är till att ha höga tankar om sig själv. På tal om att fördumma en diskussion.
2017-12-22, 11:46
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
När man sedan tittar på andra enskilda partiers siffror och hur olika opinionsinstitut lyckats med att mäta dem contra valresultatet uppstår genast en total förvirring.
Jag stannar där så länge så det inte blir totalhaveri i vissa hjärnor.

(Min fetning)

Du skriver ovan: "...man utgår ifrån att Sentio... kommer att lyckas lika bra nästa val med sverigedemokraternas resultat vilket i sig inte är sannolikt."

Tvärtom. Det är högst sannolikt att just Sentio kommer att lyckas väldigt bra också i valet 2018 eftersom de uppenbarligen redan har en modell som fungerar långt bättre än andra instituts modeller. Att lyckas mäta SD bäst i två val av två möjliga, två gånger i rad är självfallet inte en slump. Och skulle de lyckas även en tredje gång - vilket som sagt är sannolikt - då måste t o m du och dina SD-hatande vänner börja lyssna på Sentio om ni ska ha någon seriositet kvar överhuvudtaget då vi diskuterar SD i opinionsundersökningar i denna tråd.

Bara för att vända på myntet:
Om det nu inte är sannolikt att Sentio och Yougov lyckas mäta SD bäst - vilket du påstår ovan - vilket institut tror du lyckas bättre? Ge oss gärna ett exempel. Sifo? Inizio? Demoskop? Ipsos? Skop? Novus? Du kanske t o m anser att SCB kommer att få in en fullträff på SD 2018?

Du skriver också: "När man sedan tittar på andra enskilda partiers siffror och hur olika opinionsinstitut lyckats med att mäta dem contra valresultatet uppstår genast en total förvirring."

Nu är det väl ändå du som uppvisar total förvirring här? Varför ska vi titta på och analysera andra partiers siffror i en tråd som handlar om Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar? Det är ju SD som ska vara i fokus i denna tråd, inte samtliga partiers opinionssiffror.
2017-12-22, 11:52
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Nu vet jag inte vem belinda är men du menar att du tex är smartare än OI? Du menar att du minsann vet hur man ”rättar till” resultat från en OU? Det är till att ha höga tankar om sig själv. På tal om att fördumma en diskussion.

När du ändå tar upp detta med att "fördumma en diskussion", vilket opinionsinstitut tror du mäter SD mest korrekt just nu och vilket institut tror du kommer närmast valresultatet för SD i 2018-års val? Vore lite intressant att veta vad du tror. Ingen av oss vet ju med 100% säkerhet, så dra till med en gissning...
2017-12-22, 12:04
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Om det nu inte är sannolikt att Sentio och Yougov lyckas mäta SD bäst - vilket du påstår ovan - vilket institut tror du lyckas bättre?

Jag vill bara inflika med att jag personligen anser att YouGov är bäst då YouGov totalt sett var det OI som mätte samtliga partier bäst 2014; hade minst fel på samtliga. Sentio hamnar på plats 3 på den listan. Sentio är alltså endast bäst på att gissa rätt på SD vilket är lite 50/50 i min bok då det snarare är det OI som har minst fel totalt sett som man bör bry sig mer om.

Total fel% är en ganska viktig variabel ty det är inte bara hur bra (eller dåligt) SD går som är intressant utan också förhållandet mellan partierna som är intressant och det får man endast ut av att se vad samtliga partier har.

Så här blir för övrigt datan om man applicerar OI-fixaren på den senaste mätningen från YouGov:

Kod:
Om man räknar ut medelvärdet för YouGovs mätningar i september 2014 (precis innan valet) och sedan jämför dessa med valresultatet får man en felprocent per parti. Med detta blir resultatet av denna mätning:

Parti: % → MED FEL%
--------------------------------------
V: 7 → 5.95
S: 25.5 → 25.65
MP: 3.9 → 3.35
SD: 20.5 → 23.51
C: 7.9 → 7.93
L: 4.9 → 4.68
KD: 3.3 → 2.73
M: 22.7 → 25.05
Rött: 36.4 → 34.95
Blått: 38.8 → 40.39
Block +/-: 2.4 → 5.44

Källa:
http://opinionsfixaren.bitballoon.com/#oi=YouGov;v=7.0;s=25.5;mp=3.9;sd=20.5;c=7.9;fp=4. 9;kd=3.3;m=22.7

Inte bäst data för SD visserligen, men om vi tänker oss att SD inte lever i ett vakuum är siffrorna lite mer intressanta.
2017-12-22, 13:43
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag vill bara inflika med att jag personligen anser att YouGov är bäst då YouGov totalt sett var det OI som mätte samtliga partier bäst 2014; hade minst fel på samtliga. Sentio hamnar på plats 3 på den listan. Sentio är alltså endast bäst på att gissa rätt på SD vilket är lite 50/50 i min bok då det snarare är det OI som har minst fel totalt sett som man bör bry sig mer om.

Total fel% är en ganska viktig variabel ty det är inte bara hur bra (eller dåligt) SD går som är intressant utan också förhållandet mellan partierna som är intressant och det får man endast ut av att se vad samtliga partier har.

Så här blir för övrigt datan om man applicerar OI-fixaren på den senaste mätningen från YouGov:

Kod:
Om man räknar ut medelvärdet för YouGovs mätningar i september 2014 (precis innan valet) och sedan jämför dessa med valresultatet får man en felprocent per parti. Med detta blir resultatet av denna mätning:

Parti: % → MED FEL%
V: 7 → 5.95
S: 25.5 → 25.65
MP: 3.9 → 3.35
SD: 20.5 → 23.51
C: 7.9 → 7.93
L: 4.9 → 4.68
KD: 3.3 → 2.73
M: 22.7 → 25.05
Rött: 36.4 → 34.95
Blått: 38.8 → 40.39
Block +/-: 2.4 → 5.44

Källa:
http://opinionsfixaren.bitballoon.com/#oi=YouGov;v=7.0;s=25.5;mp=3.9;sd=20.5;c=7.9;fp=4. 9;kd=3.3;m=22.7

Inte bäst data för SD visserligen, men om vi tänker oss att SD inte lever i ett vakuum är siffrorna lite mer intressanta.

Det viktigaste, som du antyder, är att M och SD skulle få majoritet i riksdagen.

Dock: Risken är tyvärr stor att det blir någon svensk halvmesyr med en rump-Allians-regering som släpps igenom av S och där bara V och SD röstar emot. (S lägger ner sina röster.) Annie Lööf som migrationsminister...

Sverige behöver få fler partier under 4 % så att helst (i Riksdagen) bara V 10% - S 30% - SD 25% - M 25% - CP 10 % återstår. De båda ytterkantspartierna V och CP kan då inte påverka någonting utan allt skulle handla om hur de tre stora med 70%-80% gör.
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2017-12-22 kl. 13:48.
2017-12-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Okay. Ett hypotetiskt tankeexperiment: Om du måste satsa allt du äger på Kalle Anka-partiets valresultat 2030 (kom in i riksdagen 2022). Väljer du att satsa på OI's som mätt övriga partier i tidigare val helt korrekt men missat Kalle Anka-partiet med 15 PE i varje val. Eller väljer du att gå efter ett OI som mätt övriga partier fel med 2 PE per parti men mätt Kalle Anka-partiet helt perfekt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in