Citat:
Ursprungligen postat av
Powergirl
Jag håller med om att Sentio och Yougove lyckats träffa sverigedemokraternas siffror bäst i tidigare val så långt allt frid och fröjd. Problemet uppstår när man tar det som intäkt för att ändra andra opinionsinstituts siffror. Dels därför att man utgår ifrån att Sentio och/eller Yougove kommer att lyckas lika bra nästa val med sverigedemokraternas resultat vilket i sig inte är sannolikt.
När man sedan tittar på andra enskilda partiers siffror och hur olika opinionsinstitut lyckats med att mäta dem contra valresultatet uppstår genast en total förvirring. Jag stannar där så länge så det inte blir totalhaveri i vissa hjärnor.

Tror att man kan utgå ifrån att instituten har samma felkällor nu som de hade innan 2014. Det gäller bara att inse vilka felkällorna är. Själv tror jag att de stora är
1) Vi vet att (SD) sympatisörer inte litar på Opinionsinstituten och därför inte svarar. Ingen kan vara säker på att det inte är EXPO som ringer och frågar. Där klarar sig YouGov och Sentio bättre. Kanske Inizio också trots att de arbetar för Våldtäktsbladet.
Att denna effekt finns bevisas väl av att VALU missade så grovt. Eftersom de hugger folk på väg ut från vallokalerna borde de få ett 100% slumpmässigt urval från de som faktiskt röstat och därför träffa rätt. Att de misade så grovt bevisar att folk inte vågar/vill vara ärliga i mätningar. Har den effekten stärkts eller minskat? Det kan man diskutera men effekten finns. Den kommer att slå åt samma håll detta valet.
2) Röstbenägenheten. Att du svarar (S) när institutet lyckas få tag på dig betyder inte att du faktiskt går till vallokalen och röstar (S). Att instituten inte viktar efter olika gruppers röstbenägenhet beror väl på att vi haft så högt valdeltagande att det inte spelat så stor roll. Nu är valdeltagandet på väg ner. Dessutom är det inte jämt fördelat utan (SD) och kanske (KD) har röstbenägna sympatisörer; medans främst (S) har oengagerade väljare.
Det gör att opinionsinstituten kanske mäter partisymiatierna korrekt. Det är möjligt att 32% av befolkningen tycker bäst om (S). Trots det kanske bara 23% går och röstar på dem. Försöker ett Institut förutsäga valresultatet? Eller försöker de mäta partisympatier just nu? Det är en viktig skillnad som förklarar en del av spridningen i resultat tror jag. Helt övertygad om att Sentio och YouGov mer aktivt försöker förutsäga ett valresultat medans övriga inte gör det. Har dock ingen säker publicerad källa här utan det är samtal med statistiker som arbetar i branschen.
Vad jag vet har inget egentligen ändrats sedan 2014 när det gäller hur mätningarna genomförs så det finns faktiskt all anledning att tro att felen är systematiska och hyfsat konstanta över tid.