2017-10-16, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J39
Jag tror att det skulle vara fult möjligt om M samarbetar med SD men annars tror jag att SD kommer vara större än M.

Att just M:s motsvarighet lyckades så bara beror på partiledaren Sebastian Kurz.
Det var han personligen som såg till att Balkanrutten stängdes 2015 när han var utrikesminister.
Han fixades gränsstängslet Makedonien-Grekland (på Österrikes bekostnad), och han personligen samordnade alla Balkanstater (förutom Grekland) så ingen skulle släppas igenom någon gräns utan giltigt pass och visum.
2017-10-16, 19:14
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Powergirl skriver inte ofta här men det är alltid insiktsfullt och eftertänksamt. Jag tycker att hon har helt rätt i sin kritik av dina inlägg. För några månader sedan slogs du med näbbar och klor för att "bevisa" att Sentio var lika med facit. Det var en idiotisk åsikt så sätt för bara på det sätt som de hoppar fram och tillbaka så förstår man att deras underlag är extremt opålitliga. Och att ett institut (som du väljer) alltid skulle ha rätt och alla andra fel faller på sin egen orimlighet på så många plan att man blir svimfärdig.

Men skönt att slippa den retoriken längre eftersom du nu blåser ut att SD kan ha allt mellan 15-30%. Jo tjena.

(Min fetningar)

Nr. 1: "...insiktsfullt och eftertänksamt"??? Powergirl??? Hoppas innerligt att du skämtar... Jösses!

Nr. 2: Att Sentio efter de två senaste riksdagsvalen (2010 och 2014) ännu får betraktas som det närmaste facit vi kan komma då det gäller SD i opinionen under mellanvalsperioderna borde inte vara så förfärligt kontroversiellt, möjligen för dig och Powergirl då... Sentios facit är utan jämförelse så överlägset mycket bättre alla andra institut. Det är en sagolik skillnad att mäta 60% fel och att mäta 1,5% fel... i två val, av två möjliga, två val i rad dessutom. Men håll du dig till Sifo, Demskop eller andra pajasinstitut om det känns tryggare att leva i förnekelse...

Att spännvidden på SD i olika opinionsmätningar just nu ligger mellan ca 15% och 30% betyder inte att 15% är den korrekta siffran. Att SD har tappat en eller ett par procent till M torde inte vara någon större överraskning med tanke på partiledarbytet och M:s "nytändning" på bl a asylpolitikens område. Det behövs inte mycket för att glänsa i jämförelse med AKB. Att jag sedan mars-april månad stack ut hakan och gång på gång upprepade att jag personligen tror att SD kommer att få någon eller några tiondelar över 30% i valet nästa år och nu också öppet säger att SD har ett "hack" i sin uppåtgående kurva betyder inte att jag tror att SD kollapsat och rasat ihop i opinionen till några 15 eller 20%. Demoskops och Sifos nuvarande siffror är - precis som tidigare i deras långa historia - fullständigt löjeväckande och helt tagna ur luften. Titta på deras förflutna, det är inte svårt att dra de rätta slutsatserna. Med stor sannolikhet har SD backat, inget snack om den saken, men inte till några 15%... De ligger med stor sannolikhet någonstans kring 23-25% i opinionen just nu och har alla möjligheter att avancera i mätningarna - vanstyret i detta land fortsätter ännu med full kraft. Det är elva långa månader och en låååång valrörelse kvar innan den 9 september nästa år. Men om du och Powergirl väljer att tro på att SD halkat ned till 15% så varsågoda, då bevisar ni bara ännu en gång hur otakt ni är i tiden och att ni drivs av ett gravt önsketänkande. Personligen är jag helt övertygad om att SD kommer att ligga bra mycket närmare 30 procentenheter än några 15 procentenheter i valet 2018. Vi får se vem som hade mest rätt...
2017-10-16, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
För hundrade gången! Spelsiternas odds på SD reflekterar spelarnas fördelning av gjorda insatser lika mycket som det reflekterar trovärdigheten i opinionssiffrorna. Tämligen säker på att SD:are spelat på sitt parti i mycket högre utsträckning än övriga partiers väljare.
Personligen tror jag i och för sig fortfarande på SD kring 25% i valet. Men vad vet jag? jag tillhör ju de indoktrinerade idioterna som också tror att opinionsinstitutens siffror är sanningsenliga utifrån de metoder de använder.

Tycker du inte ska vara så självsäker när uttalar dig över saker du uppenbarligen inte kan. Spelbolagens odds (speciellt utdragna långtidsspel där man gärna låter spelaren låsa sin pengar) korrigeras inte när fiskar (ickevinnande spelkonton) lägger sina insatser. Det är en myt att spelbolagen desperat hela tiden vill ha en jämn bok på alla sidor. Det är enbart på högvolymssporter hos bolag med hög omsättning det tas i bruk.

Efter Sifos mätning blev det dock lite drag bland vinnande spelare och odds/liner är nu kraftigt korrigerade (sänktes fjuttigt i omgångar av riskvakten innan ansvarig compiler insåg att denne måste agera mer kraftfullt).
2017-10-16, 20:00
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
(Min fetningar)

Nr. 1: "...insiktsfullt och eftertänksamt"??? Powergirl??? Hoppas innerligt att du skämtar... Jösses!

Nr. 2: Att Sentio efter de två senaste riksdagsvalen (2010 och 2014) ännu får betraktas som det närmaste facit vi kan komma då det gäller SD i opinionen under mellanvalsperioderna borde inte vara så förfärligt kontroversiellt, möjligen för dig och Powergirl då... Sentios facit är utan jämförelse så överlägset mycket bättre alla andra institut. Det är en sagolik skillnad att mäta 60% fel och att mäta 1,5% fel... i två val, av två möjliga, två val i rad dessutom. Men håll du dig till Sifo, Demskop eller andra pajasinstitut om det känns tryggare att leva i förnekelse...

Att spännvidden på SD i olika opinionsmätningar just nu ligger mellan ca 15% och 30% betyder inte att 15% är den korrekta siffran. Att SD har tappat en eller ett par procent till M torde inte vara någon större överraskning med tanke på partiledarbytet och M:s "nytändning" på bl a asylpolitikens område. Det behövs inte mycket för att glänsa i jämförelse med AKB. Att jag sedan mars-april månad stack ut hakan och gång på gång upprepade att jag personligen tror att SD kommer att få någon eller några tiondelar över 30% i valet nästa år och nu också öppet säger att SD har ett "hack" i sin uppåtgående kurva betyder inte att jag tror att SD kollapsat och rasat ihop i opinionen till några 15 eller 20%. Demoskops och Sifos nuvarande siffror är - precis som tidigare i deras långa historia - fullständigt löjeväckande och helt tagna ur luften. Titta på deras förflutna, det är inte svårt att dra de rätta slutsatserna. Med stor sannolikhet har SD backat, inget snack om den saken, men inte till några 15%... De ligger med stor sannolikhet någonstans kring 23-25% i opinionen just nu och har alla möjligheter att avancera i mätningarna - vanstyret i detta land fortsätter ännu med full kraft. Det är elva långa månader och en låååång valrörelse kvar innan den 9 september nästa år. Men om du och Powergirl väljer att tro på att SD halkat ned till 15% så varsågoda, då bevisar ni bara ännu en gång hur otakt ni är i tiden och att ni drivs av ett gravt önsketänkande. Personligen är jag helt övertygad om att SD kommer att ligga bra mycket närmare 30 procentenheter än några 15 procentenheter i valet 2018. Vi får se vem som hade mest rätt...
Vilket opinionsinstitut har sd på 30%? Sentio?
2017-10-16, 20:31
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Om du tittar riktigt noga så ser du att det står "ca" framför. Det står för cirka... vilket betyder: ungefär, omkring, inemot, vid pass, i det närmaste, approximativt, sisådär, uppskattningsvis, runt, i runda slängar, kring.

Och du har helt rätt, Sentio - det i särklass mest träffsäkra opinionsinstitutet då det gäller att mäta SD - hade partiet på 27,4% så sent som i augusti månad, vilket är futtiga 2,6 procentenheter från 30%. Att de nu skulle ligga på 15% (enligt Demoskop och Sifo) är så erbarmligt infantilt att man måste vara imbecill för att gå på sådana sagor.

Men om du vill ägna dig åt petitesser så kan vi säga 15-27,4% i mätningarna hittills i år. Nöjd så?
Senast redigerad av Smoothman 2017-10-16 kl. 20:47. Anledning: Rättelse av ord
2017-10-16, 20:35
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl

Det är det inte något institut som haft. Däremot har SD potentialen till dessa procent i och med att de varit så underskattade och de haft all time high på över 27 procent. De faktorer som lett till att SD ökat finns ju kvar och i oförminskad kraft.

Socialdemokraterna har haft över 50 procent och moderaterna över 30. Men det som gjorde att de var så stora då finns inte längre.
2017-10-16, 21:14
Medlem
Jimpan är på Aktuellt. Slaget om trovärdigheten har startat (visavi M). Han gör det ganska bra - men alldeles för menlöst, som vanligt.
Senast redigerad av Fnysington 2017-10-16 kl. 21:17.
2017-10-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det är det inte något institut som haft. Däremot har SD potentialen till dessa procent i och med att de varit så underskattade och de haft all time high på över 27 procent. De faktorer som lett till att SD ökat finns ju kvar och i oförminskad kraft.

Socialdemokraterna har haft över 50 procent och moderaterna över 30. Men det som gjorde att de var så stora då finns inte längre.

Bra inlägg med bra argument varför SD kommer att öka inför 2018, utan att blanda in orsakerna till valutgången i Österrike!
Senast redigerad av Charnadios 2017-10-16 kl. 21:19.
2017-10-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast det förutsätter att (M) vill genomföra sin politik givetvis. Annars håller jag helt med dig. När det gäller ekonomisk politik har (M) en helt annan kompetens och bredd. Detsamma gäller rättspolitiken.

Frågan är dock vad som händer i valet om (M) går till val som en del av en Allians där resten av partierna har motsatt uppfattning? Har (M) trovärdigheten som krävs för att man skall våga rösta på dem? Vad händer i ett läge där Alliansen försöker bilda regering och (C) och (L) hellre vill ta stöd av (S) än av (SD)? Ger (M) i det läget upp sin politik?

För egen del åtminstone så är trovärdigheten i regeringsfrågan för låg idag. Jag litar inte på att (M) tänker försöka bilda regering (då de inte kan utan aktivt (SD) stöd) utan utgår ifrån att (M) tänker agera passivt stöd till en storkoalition efter valet. Ungefär som nuvarande mandat period alltså...

Det kan givetvis ändras under valrörelsen dock men bara om (M) pressas på besked...

Det är märkligt att man numera måste klargöra sin regeringsbildning ett år innan valet ägt rum. Löfvén berättade inte att han skulle gå utanför demokratin och bilda en i det närmaste total allians - V och SD.
Skulle det vara helt omöjligt att varje parti jobbar för sig, och sedan efter valet finner M att SD vore bra och vill samarbeta. C och L godkänner i alla fall inte asylpolitiken som M nu vill ha. Det är faktiskt en nästan avgörande del.
De kan ju inte tappa väljare i det läget. Jag tror inte att medlemmarna vill missa regeringsmakten eller gå ihop med S.

Jag tror nog,att vid det laget sitter SD med bra siffror. L klänger på repet och KD har ramlat av. Annie har kanske 13 och vill ha öppnare gränser.
Om det visar sig att S är mindre än M och SD tillsammans, så vore det ett stort svek mot sina väljare att inte utnyttja det.

Jag är amatörmässigt allvarlig i mitt resonemang, och jag ser fram emot en allvarlig analys av mitt resonemang.
2017-10-16, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jimpan är på Aktuellt. Slaget om trovärdigheten har startat (visavi M). Han gör det ganska bra - men alldeles för menlöst, som vanligt.

Nej, Jimpan gjorde ett perfekt framträdande. Mesigheten var borta för första gången på länge. Bra analys av det politiska läget och en bra argumentation för varför väljarna ska rösta på SD istället för på M.

Det enda jag undrar över är Jimmys påstående om att KD grundats av nazister. Om det är sant är det ju festligt, man får väl leta mha google nu. Ebba Thor är nog lite nervös nu.

Edit: Ja, det var sant - och förskräckligt. Det kryllar ju av nazister vid grundandet av KDS på 60-talet. Det här lär inte lyfta KD under valrörelsen.
https://www.google.se/amp/s/knanilsson.wordpress.com/2011/07/15/kristdemokraterna-en-bedrovlig-historia/amp/
Senast redigerad av LBeria 2017-10-16 kl. 23:04.
2017-10-16, 23:18
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Om du tittar riktigt noga så ser du att det står "ca" framför. Det står för cirka... vilket betyder: ungefär, omkring, inemot, vid pass, i det närmaste, approximativt, sisådär, uppskattningsvis, runt, i runda slängar, kring.

Och du har helt rätt, Sentio - det i särklass mest träffsäkra opinionsinstitutet då det gäller att mäta SD - hade partiet på 27,4% så sent som i augusti månad, vilket är futtiga 2,6 procentenheter från 30%. Att de nu skulle ligga på 15% (enligt Demoskop och Sifo) är så erbarmligt infantilt att man måste vara imbecill för att gå på sådana sagor.

Men om du vill ägna dig åt petitesser så kan vi säga 15-27,4% i mätningarna hittills i år. Nöjd så?

Din sista meningen är jag helt nöjd med. Men din förklaring om cirka betyder snarare 25%. Ja jag är så infantilv nog att konstatera att konstatera att sd har en vikande trend.
2017-10-16, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Väl talat. En detalj bara, Kent Persson, den ärkeuslingen, blev intervjuad, han är kvar i rullorna, eller hur?
Är han? Verkar inte så. Enligt en tidningslänk på hans Wikisida så lämnade han politiken helt i december 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Nej, det var 2005 och alltså under Persson. Måste bara påpeka det eftersom du är otroligt kritisk mot de som låter känslorna ta över när det gäller att komma ihåg opinionsundersökningar. Med viss rätt naturligtvis men eftersom du gillar att håna dessa så kan jag ju inte avstå chansen.
Nej, jag sa att det skedde "under Reinfeldt", alltså att M under ledning av Reinfeldt röstade mot den tillfälliga amnestilagen. Givetvis var det under Göran Perssons tid som statsminister, men det "under" som avsågs var den partiledare som M:s riksdagsgrupp lydde under vid tillfället.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in