Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Fast det förutsätter att (M) vill genomföra sin politik givetvis. Annars håller jag helt med dig. När det gäller ekonomisk politik har (M) en helt annan kompetens och bredd. Detsamma gäller rättspolitiken.
Frågan är dock vad som händer i valet om (M) går till val som en del av en Allians där resten av partierna har motsatt uppfattning? Har (M) trovärdigheten som krävs för att man skall våga rösta på dem? Vad händer i ett läge där Alliansen försöker bilda regering och (C) och (L) hellre vill ta stöd av (S) än av (SD)? Ger (M) i det läget upp sin politik?
För egen del åtminstone så är trovärdigheten i regeringsfrågan för låg idag. Jag litar inte på att (M) tänker försöka bilda regering (då de inte kan utan aktivt (SD) stöd) utan utgår ifrån att (M) tänker agera passivt stöd till en storkoalition efter valet. Ungefär som nuvarande mandat period alltså...
Det kan givetvis ändras under valrörelsen dock men bara om (M) pressas på besked...
Det är märkligt att man numera måste klargöra sin regeringsbildning ett år innan valet ägt rum. Löfvén berättade inte att han skulle gå utanför demokratin och bilda en i det närmaste total allians - V och SD.
Skulle det vara helt omöjligt att varje parti jobbar för sig, och sedan efter valet finner M att SD vore bra och vill samarbeta. C och L godkänner i alla fall inte asylpolitiken som M nu vill ha. Det är faktiskt en nästan avgörande del.
De kan ju inte tappa väljare i det läget. Jag tror inte att medlemmarna vill missa regeringsmakten eller gå ihop med S.
Jag tror nog,att vid det laget sitter SD med bra siffror. L klänger på repet och KD har ramlat av. Annie har kanske 13 och vill ha öppnare gränser.
Om det visar sig att S är mindre än M och SD tillsammans, så vore det ett stort svek mot sina väljare att inte utnyttja det.
Jag är amatörmässigt allvarlig i mitt resonemang, och jag ser fram emot en allvarlig analys av mitt resonemang.