Citat:
Ursprungligen postat av
killing.fields
Utan att ta på foillehatten är det skumt, att alla verkar veta att typ FI och mp överskattas och SD underskattas. Frågan är (vilket jag tror är diskutionen här) om det är medvetet eller inte. Inte SCB å valu, skulle jag säga; men helt möjligt med resten (sifo etc). Ugov å sentio tror jag kommer ligga bäst till vad gäller SD, vid nästa val.
MP är ett bra exempel på att systematiska mätfel är vanskliga att åtgärda med tillfälliga voodoolösningar, eftersom mätfelen inte är garanterat konstanta.
MP överskattades länge, främst av SCB och Sifo. Extra knasigt blev det i Skop på den tiden de ställde frågan "vilket parti tycker du bäst om i riksdagspolitiken?" Problemet låg just i att det var "fint" att stötta det där idealistiska skitpartiet, och eftersom svenskar verkar tro att de får poäng hos någon högre makt om de ständigt markerar hur "fina" de är (även i anonyma OU) så har det ofta varit många fler som uppger MP i mätningar än vad som sedan faktiskt röstar på dem. Med SD har förhållandet varit det omvända.
Allt det där "fina" med MP har nu ställts på ända. MP har varit med på restriktiv asylpolitik, att sälja brunkolet, att öppna för byggande av fler reaktorer, osv. Dessutom har det varit turer kring Romson som ledde till hennes avgång, och det har varit Kaplan, Khan, islamism och handskakningsvägran. Från att ha varit medias älsklingar drevade nu hela media mot MP.
Plötsligt är det inte "fint" att rösta på MP längre, absolut inget att skryta med. Snarare pinsamt. Om något OI har lagt på en "skrytbroms" på den tiden man fick en guldstjärna av scoutledaren om man var MP-sympatisör, kommer den bromsen nu att trycka ner MP långt
under deras faktiska väljarstöd, och då får vi en sur överraskning 2018: Först är vi säkra på att MP åker ur riksdagen, sedan kommer resultaten in och ger dem 6%...