2016-07-15, 16:28
  #49837
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Däremot finns en ganska träffsäker valstatistik som visar att de som sätter Sd högst också är de som har mest rätt. Det är mycket sällan något institut lyckas visa för mycket för Sd. Men Sifo gjorde det 2006. Sedan dessa verkar de försäkrat sig om att samma misstag inte ska ske igen.
Det stämmer för ett val (2014) men inte för 2010 då 1/3 av mätningarna låg över valresultatet 5,7:

United Minds 6/9 6,1
Ipsos 10/9 6,0
United Minds 11/9 6,4
United Minds 12/9 7,0
United Minds 13/9 6,6
Ipsos 15/9 7,5
United Minds 15/9 6,4
United Minds 16/9 6,3
United Minds 17/9 7,1
Ipsos 18/9 5,9
United Minds 18/9 7,2

Medel för samtliga 30 mätningar var 5,4, en miss med -0,3 vilket får räknas som pricksäkert.

Avvikelse per parti, rangordnade efter minsta avvikelse till största, medel av 30 mätningar i september:

1. KD: OI 5,8 valresultat 5,6: +0,2
2. SD: OI 5,4 valresultat 5,7: -0,3
3. M: OI 29,6 valresultat 30,1: -0,5
4a. FP: OI 7,7 valresultat 7,1: +0,6
4b. C: OI 6,1 valresultat 6,7: -0,6
6. V: OI 6,5 valresultat 5,6: +0,9
7. MP: OI 8,4 valresultat 7,3: +1,1
8. S: OI 28,6 valresultat 30,7: -2,1

Som du ser var SD ett av de partier de lyckades absolut bäst med. De bommade sossarna med över 2%, SD klarade sig med 0,3.

Så när det pratas om att instituten "alltid" varit värdelösa på att mäta SD och "alltid" legat långt under, är det riksdagsvalet och EP-valet 2014 som avses.

Varför blev det så fel 2014? Demoskop konstaterade i sin eftervalsanalys ungefär så här: 2010 bestod SD-väljarna av den "hårda kärnan", folk som skiter i vad etablissemanget tycker och inte är rädda för att uppge parti. Men 2014 kom det en hel massa "vanliga" väljare som är mer fina i kanten och skäms för att de gått till SD. De flydde dit i protest mot Reinfeldts öppna hjärtan-galenskap. De mörkade när de blev uppringda.

Kan vi säkert veta att 2014-problemet har bestått intakt efter valet fram till idag? Nej, av två anledningar:

1) Vi vet inte vad alla institut gjort för justeringar i sin viktning. Det som framkommit är att Novus har börjat använda en skräddarsydd kompensationsmekanism, att Demoskop och Ipsos har avböjt att använda en sådan, och att Sifo sannolikt tröskar på precis som ingenting har hänt. Men Inizio fanns inte ens förra valet, och vad YouGov och Sentio har gjort i form av skruvande på parametrarna vet vi inget om, förutom att det är uppenbart att YouGov lagt någon typ av blyvikt på SD (eller tagit bort en blyvikt som drog ner dem). Innan valet låg YouGov nämligen för lågt, c:a 11%, sedan försvann de, och när de kom tillbaka drämde de till med 19% för SD när Sentio bara låg på 16,6%. Det är alltså inte sannolikt att YouGovs siffra fortfarande ligger för lågt.

2) Vi vet inte vilken effekt omläggningen av asylpolitiken kan ha haft på skameffekten. Eftersom det över en natt blev legitimt att tycka att invandringen ska bromsas kraftigt så bör den åsikten ha avdramatiserats rejält, vilket också borde ha gjort det mindre känsligt att uppge SD. Toivo Sjörén på Sifo sa under Almedalen att han var övertygad om att skameffekten nu i princip var historia, för att Sifo kunde se det i sina siffror, men Toivo S är samma person som lika tvärsäkert har sagt 2 gånger att SD har nått ett tak, men sedan fortsatte de öka i alla fall, så man får sätta ett stort frågetecken efter det mesta han säger.

2014 var inte som 2010 och 2018 kommer inte att bli som 2014. Rörliga mål.
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Påståendet är intressant av fler orsaker, skribenten tycks mena att om det är många som använder en bevisad felaktig metod så gör det denna automatisk mer korrekt. Märkligt antagande.
Är det en bevisat felaktig metod att vikta efter antal intervjuer i en poll-of-polls? Källa på det? Det vore spännande att höra vad du har att komma med som tillintetgör Nate Silvers metoder, eftersom han är branschens mest respekterade guru.
Citat:
Men givetvis ska vi släppa detta, det finns inget mer att säga - fakta är redan konstaterad
Du har inte bidragit med någon "fakta", så följaktligen kan den heller inte vara konstaterad. Det enda du gjort är att upprepa diffusa hänvisningar till "statistisk vetenskap" som du har böcker om i källaren, och du har heller inte klargjort vad det skulle vara som denna "vetenskap" motsäger.
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-07-15 kl. 16:42.
2016-07-15, 20:10
  #49838
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Tyvärr är hans exempel inte "bevisat på alla tänkbara sätt". En person med minst en påbörjad kurs i statistik förstår att 4000 intervjuer inte betyder att undersökningen är 3,33 gånger bättre än en på 1200. Lika lite som en undersökning på 10 000 intervjuer är 10 gånger bättre än en på 1000... Tråden handlar om statistik och inga egna ihopsnickrade värdelösa modeller.

Man kan kanske kritisera metoden, men det är en helt annan fråga.

CrispyKreem beskrev metoden, inget annat. Han gav även referenser till metodbeskrivning.

Det finns inga luckor eller egna antaganden i CrispyKreems argumentation, bara ren fakta med referenser till ursprungskälla.
Kan inte bli mer vattentätt.
__________________
Senast redigerad av Vadaadaa 2016-07-15 kl. 20:16.
2016-07-15, 22:20
  #49839
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem


2) Vi vet inte vilken effekt omläggningen av asylpolitiken kan ha haft på skameffekten. Eftersom det över en natt blev legitimt att tycka att invandringen ska bromsas kraftigt så bör den åsikten ha avdramatiserats rejält, vilket också borde ha gjort det mindre känsligt att uppge SD. Toivo Sjörén på Sifo sa under Almedalen att han var övertygad om att skameffekten nu i princip var historia, för att Sifo kunde se det i sina siffror, men Toivo S är samma person som lika tvärsäkert har sagt 2 gånger att SD har nått ett tak, men sedan fortsatte de öka i alla fall, så man får sätta ett stort frågetecken efter det mesta han säger.


Citatet ingår visserligen i ett imponerande inlägg men det finns ändå befogad anledning att framhålla, att det förvisso förefaller lätt att påverka/manipulera personer med begränsade och grundläggande insikter i ämnet statistisk teori!

Det gäller även psykologin bakom begreppet "skameffekten". Det är naturligtvis helt befängt att inbilla sig att skameffekten minskar relevant eller är historia i samband med en enbart förändrad asylpolitik. Den omdömeslösa Sifo-mannen får naturligtvis ändå presentera sina mätresultat och sina likvärdiga åsikter!

Skameffekten skall istället otvivelaktigt och definitivt kopplas till det mer i sammanhanget väsentliga begreppet Sociala kostnader, om man möjligen har ambitionen att förstå psykologin bakom hur personer tänker, handlar och uppger partipreferenser...

(Innebörden i begreppet Sociala kostnader har tidigare analyserats i Tråden)
__________________
Senast redigerad av Bellania 2016-07-15 kl. 23:03.
2016-07-16, 04:07
  #49840
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Man kan kanske kritisera metoden, men det är en helt annan fråga.

CrispyKreem beskrev metoden, inget annat. Han gav även referenser till metodbeskrivning.

Det finns inga luckor eller egna antaganden i CrispyKreems argumentation, bara ren fakta med referenser till ursprungskälla.
Kan inte bli mer vattentätt.
Jag har förklarat vad som var problemet tidigare. Allt för många inlägg om något som alla verkar missförstå och Crispy verkade vilja förvilla med mening eftersom han inte länkat de senaste 40 inläggen om samma missförstånd. Det är släppt nu dock.
2016-07-16, 11:53
  #49841
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Bortfallet är väl irrelevant för frågan hur det sammanlagda stödet (i en poll of polls) ska redovisas?

Om jag frågar 10 000 personer, med ett bortfall på 50 %, och 20 % svarar SD, medan du frågar 1 000 personer (låt oss anta inget bortfall över huvud taget) och 50 % svarar SD - hur tycker du våra två undersökningar ska sammanställas?

(20 % + 50 %) / 2 = 35 %?

Eller:
20 % av 5 000 + 50 % av 1 000 = 1 500 av 6 000 = 25 %?
Bortfallet är relevant då det sänker trovärdigheten i flera av de institut som ingår i poll of polls ( Svensk väljaropinon). ruttna äpplen slutar inte vara ruttna äpplen för att de mixas med andra äpplen.

Vidare så har Novus bevisligen haft fel i alla tidigare val, men nu har man tydligen rätt? fast ska vi vara stringenta så är det heller inte säkert då vi inte vet effekten av Novus ändrade metod, däremot verkar några skribenter i tråden vara helt frälsta och tror sig veta att Novus nu är den enda sannningen.

Problemet är att vi har andra instutut som använder andra metoder som kommer till andra resultat, det ger en hint om att Novus fortfarande kan underskatta SD´s stöd.

Men facit har vi inte förrän vid nästa val.
2016-07-16, 12:53
  #49842
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Bortfallet är relevant då det sänker trovärdigheten i flera av de institut som ingår i poll of polls ( Svensk väljaropinon). ruttna äpplen slutar inte vara ruttna äpplen för att de mixas med andra äpplen.


Trams!

Naturligtvis är det kvalificerat statistiskt stolleri att hävda poll of polls-mätningar, hur de än beräknas, med ingående mätningar som var och för sig har betydande brister på grund av oerhörda svarsbortfall, kan tillmätas någon som helst ökad trovärdighet, utöver de ingående mätningarnas brist på trovärdighet!

Oavsett om någon s.k. guru har annan uppfattning...
2016-07-16, 13:08
  #49843
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Bortfallet är relevant då det sänker trovärdigheten i flera av de institut som ingår i poll of polls ( Svensk väljaropinon). ruttna äpplen slutar inte vara ruttna äpplen för att de mixas med andra äpplen.
Nej, vad gäller viktningsmetoden i poll-of-polls (att en undersökning med tre gånger fler tillfrågade tillmäts tre gånger större betydelse för det sammanlagda resultatet) är inte bortfallet relevant. Jag har inte påstått att trovärdigheten för vare sig Novus eller poll-of-polls är särskilt hög.

Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Trams!

Naturligtvis är det kvalificerat statistiskt stolleri att hävda poll of polls-mätningar, hur de än beräknas, med ingående mätningar som var och för sig har betydande brister på grund av oerhörda svarsbortfall, kan tillmätas någon som helst ökad trovärdighet, utöver de ingående mätningarnas brist på trovärdighet!

Oavsett om någon s.k. guru har annan uppfattning...
Mig veterligen har ingen påstått att poll-of-polls kan tillmätas större trovärdighet, utan endast förklarat att det sätt som - till synes alla - poll-of-polls beräknar det sammanlagda stödet är det mest logiska.
2016-07-16, 13:19
  #49844
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Mig veterligen har ingen påstått att poll-of-polls kan tillmätas större trovärdighet, utan endast förklarat att det sätt som - till synes alla - poll-of-polls beräknar det sammanlagda stödet är det mest logiska.

Nej, det är verkligen inte "det mest logiska" iom att de är så dåliga på att komma nära valresultat i jämförelse med mer seriösa undersökningar.

Som jag sa tidigare, oavsett om det är många som gör samma fel så gör inte dessa fel till rätt bara för att de är många.
2016-07-16, 13:38
  #49845
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellania
Trams!

Naturligtvis är det kvalificerat statistiskt stolleri att hävda poll of polls-mätningar, hur de än beräknas, med ingående mätningar som var och för sig har betydande brister på grund av oerhörda svarsbortfall, kan tillmätas någon som helst ökad trovärdighet, utöver de ingående mätningarnas brist på trovärdighet!

Oavsett om någon s.k. guru har annan uppfattning...
Tycker du jag presenterar någon annan uppfattning än vad du skriver? Hur är det med läskunnigheten?
2016-07-16, 13:40
  #49846
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nej, vad gäller viktningsmetoden i poll-of-polls (att en undersökning med tre gånger fler tillfrågade tillmäts tre gånger större betydelse för det sammanlagda resultatet) är inte bortfallet relevant. Jag har inte påstått att trovärdigheten för vare sig Novus eller poll-of-polls är särskilt hög.


Mig veterligen har ingen påstått att poll-of-polls kan tillmätas större trovärdighet, utan endast förklarat att det sätt som - till synes alla - poll-of-polls beräknar det sammanlagda stödet är det mest logiska.
Givetvis är bortfallet relevant för undersökningen, att ens ta med en sådan undersökning i en poll of polls gör att värdet på sammanställningen sjunker rejält.
2016-07-16, 13:48
  #49847
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Nej, det är verkligen inte "det mest logiska" iom att de är så dåliga på att komma nära valresultat i jämförelse med mer seriösa undersökningar.

Som jag sa tidigare, oavsett om det är många som gör samma fel så gör inte dessa fel till rätt bara för att de är många.
Att Novus (med flera) eventuellt är helt fel ute innebär inte att viktningsmetoden som används i poll-of-polls är felaktig.

Om Novus frågar 5 000 personer, Inizio 10 000, Demoskop 4 000 och Sifo 1 000 så ska - i en sammanställning (s k poll-of-polls) - alla fyra instituts resultat inte tillmätas lika stor betydelse; Inizios resultat ska utgöra 1/2, Novus 1/4, Demoskop 1/5 & Sifo 1/20.

Låt oss anta inget bortfall och SD-resultat som följer:
Novus: 30 %
Inizio: 30 %
Demoskop: 30 %
Sifo: 10 %

Enligt dig ska poll-of-polls visa 25 % ((30 + 30 + 30 + 10) / 4)

Poll-of-polls, som de utförs i dag, hade i stället visat 29 % (5 800 / 20 000)

Vilket anser du vara rimligast?

Jag tänker inte ödsla mer tid på att förklara för dig. Har du fortfarande problem med att förstå kanske du kan rådfråga din statistikprofessor rejdar.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Givetvis är bortfallet relevant för undersökningen, att ens ta med en sådan undersökning i en poll of polls gör att värdet på sammanställningen sjunker rejält.
Alla institut tampas med bortfall så var går den magiska gränsen för när undersökningen är OK?

Och som sagt, jag har inte påstått att värdet av sammanställningen, eller undersökningarna som sammanställningen baseras på, ska tillmätas någon större betydelse. Det handlar enbart om hur sammanställningen beräknas. Inte dess trovärdighet.
__________________
Senast redigerad av U-Fig 2016-07-16 kl. 13:51.
2016-07-16, 13:56
  #49848
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Att Novus (med flera) eventuellt är helt fel ute innebär inte att viktningsmetoden som används i poll-of-polls är felaktig.

Om Novus frågar 5 000 personer, Inizio 10 000, Demoskop 4 000 och Sifo 1 000 så ska - i en sammanställning (s k poll-of-polls) - alla fyra instituts resultat inte tillmätas lika stor betydelse; Inizios resultat ska utgöra 1/2, Novus 1/4, Demoskop 1/5 & Sifo 1/20.

Låt oss anta inget bortfall och SD-resultat som följer:
Novus: 30 %
Inizio: 30 %
Demoskop: 30 %
Sifo: 10 %

Enligt dig ska poll-of-polls visa 25 % ((30 + 30 + 30 + 10) / 4)

Poll-of-polls, som de utförs i dag, hade i stället visat 29 % (5 800 / 20 000)

Vilket anser du vara rimligast?

Jag tänker inte ödsla mer tid på att förklara för dig. Har du fortfarande problem med att förstå kanske du kan rådfråga din statistikprofessor rejdar.


Alla institut tampas med bortfall så var går den magiska gränsen för när undersökningen är OK?

Och som sagt, jag har inte påstått att värdet av sammanställningen, eller undersökningarna som sammanställningen baseras på, ska tillmätas någon större betydelse. Det handlar enbart om hur sammanställningen beräknas. Inte dess trovärdighet.
Visst har alla bortfall men blir bortfallet uppåt 50 % i vissa undersökningar så är de statistiskt sett opålitiliga och har lågt värde, men som jag hävdat tidigare så spelar det ingen roll då syftet är något annat än att visa faktiskt väljarstöd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in