2016-03-15, 11:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag ska vara helt uppriktig, jag avskyr M av hela mitt hjärta, Reinfeldt jämställer jag med ren ondska, och hans mähän till partiarbetare jämför jag med nazismens hantlangare. Jag skyller hela invandringskrisen på dem, då deras liberalisering i invandringsfrågan betydde slutet för Sverige (och möjligen, om än ett för sent, uppvaknade). Detta trots att jag borde uppskatta dem, då jag är företagare. Jag kommer dock aldrig någonsin att rösta på dem, det kan du vara lugn över.

Jag blandar dock inte ihop mina personliga känslor för moderaterna med min rationella bedömning av deras attraktionskraft. Den politiska insikten bland storstädernas medelklass där jag bor (Stockholm) är bara helt förfärande katastrofalt usel. Invandrare gillar man inte speciellt att ha på nära håll, men SD är för mycket associerat med dålig stämning för att vara ett reellt alternativt (förrän möjligen det första asylboendet i närheten ska byggas eller invandrarna blir för många i skolklassen - men ilskan räcker oftast ändå inte till mer än till en "restriktiv" moderatröst).

Moderaternas attraktionskraft är hög, då det ju inte är förenat med någon som helst ångest eller socialt stigma, och varför ska man då slå till att satsa på SD, vars invandringspolitik numera i ord är i paritet med M, bara mer taffligt kommunicerad? SD är för mycket osnygghet, M är mer eleganta och socialt kapabla och smarta. Så ja, M är ett hot, och blockerar förmodligen SDs potential att öka på M:s bekostnad (i nuläget, i storstadsregionerna framför allt, just där man förtvivlat behöver slå sig in ytterligare för att nå opinionshöjd).

Vad SD kan göra? Utpeka M som huvudmotståndare förstås. Vara smartare och visa mer attityd än M. Skapa en egen plattform fri från töntkonventioner, lägg ner kamrersfasonerna och fågelholksuppsynerna. Väx upp.

Visst föreligger en risk att utmana både sig själv och bekvämligheten. Men utan risker heller inga segrar. Det SD kortsiktigt kan förlora i opinion vinner man lätt tillbaka, med ökad kredibilitet, lagom till valet 2018. Politiken är ju i grunden sund.
Du har nog rätt där avseende M som huvudmotståndare. Det gäller att få moderatsvinen att bekänna färg på riktigt & ta ansvar för att dom kastat landet i fördärvet. S sitter i regeringsställning & dom har ju MP & verkligheten som huvudmotståndare just nu. Medan M kan sitta där & dilla om lite vad fan som helst utan att behöva komma upp till bevis.
2016-03-15, 11:47
Medlem
Vad tror ni rent allmänt om SD:s resultat i de närmaste månadernas opinionsundersökningar? Kommer utrensningar av medlemmar och inaktivering av framstående företrädare som Björn Söder och Toralf Alfsson att påverka den arbetande allmänhetens (gräsrötternas) intresse för SD negativt?

Krävs det en ommöblering i toppen för att framgångarna ska fortsätta? Åkesson ska naturligtvis vara kvar. Mina organiserade sosssekompisar som röstade SD senaste valet är mycket kritiska och talar om stalinutrensningar. Å andra sidan omöjligt för gamla folkhemssossar att rösta moderat.
2016-03-15, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du missade tydligen mitt inlägg som svarade på detta:

Att vara nationalist ligger helt rätt i tiden, liksom att vara populist - bara man förstår kopplingen till folkrätt och demokrati. Felet med SD är att man gjort våld på båda begreppen - utan att du någonsin protesterat, vad jag vet. Till saken hör dock att du aldrig velat partiet väl, medan min kritik varit ärligt konstruktiv.
Trump är smartare än så, han svär aldrig trohet till en inlåsande och eventuellt mossig ideologi, vilket dessutom bara krånglar till det för väljarna. För den genomsnittlige väljarna är det ointressant och att pompöst och storvulet kalla sig nationalist eller socialkonservativ eller liberalkonservativ, eller för den delen, populist, är bara kontraproduktivt. OM man bortser från själva kommunicerandet och imageskapande: Ska SD få upp siffrorna behöver man i detalj och mycket konkret visa vad man vill och hur man ska nå till sin vision. hur löser SD problemen?
2016-03-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Vad tror ni rent allmänt om SD:s resultat i de närmaste månadernas opinionsundersökningar? Kommer utrensningar av medlemmar och inaktivering av framstående företrädare som Björn Söder och Toralf Alfsson att påverka den arbetande allmänhetens (gräsrötternas) intresse för SD negativt?

Krävs det en ommöblering i toppen för att framgångarna ska fortsätta? Åkesson ska naturligtvis vara kvar. Mina organiserade sosssekompisar som röstade SD senaste valet är mycket kritiska och talar om stalinutrensningar. Å andra sidan omöjligt för gamla folkhemssossar att rösta moderat.

Jag tror inte det är det minsta problematiskt med utrensningar av den typen. Inte så länge det inte finns några alternativ som är radikalare.
2016-03-15, 13:11
Medlem
Citat:
Trump är smartare än så, han svär aldrig trohet till en inlåsande och eventuellt mossig ideologi, vilket dessutom bara krånglar till det för väljarna. För den genomsnittlige väljarna är det ointressant och att pompöst och storvulet kalla sig nationalist eller socialkonservativ eller liberalkonservativ, eller för den delen, populist, är bara kontraproduktivt. OM man bortser från själva kommunicerandet och imageskapande: Ska SD få upp siffrorna behöver man i detalj och mycket konkret visa vad man vill och hur man ska nå till sin vision. hur löser SD problemen?

Det Trump gör är att äga begreppen. Han hymlar inte det minsta med att vara "patriot", "konservativ" eller "nationalist" - han fyller istället orden med ett egendefinierat, bejakande innehåll.

SD KOMMER att kallas nationalister, högerpopulister, etnofixerade osv - allra minst. Det är bara att gilla läget och göra orden till sina. Hur menar du att man kan ducka dessa stämplar?

"Självklart är vi nationalister, vi vill ju nationalstaten Sverige väl!", "Ja, vi är populister - det är ju folket som ska bestämma i en demokrati!", "Det är väl klart att det finns etniska svenskar - annars finns ju inga etniciteter alls!". Detta skulle ladda orden med allt starkare positiva konnotationer och göra dem grundligt "okontroversiella", även för dem som nu "vibbar" extremism kring dem.

Ta CrispyKreem som raljerade om Ultima Thule som symbol för brölrasism (ironiskt nog med SDU som måltavla) - tills Jimmie bestämde sig för att äga varumärket. Plötsligt är bandet inget gångbart slagträ längre.

Ord som fascist och rasist hanteras bäst genom indignation och motangrepp, som jag exemplfierat. "Du är rasisten, när du förnekar svensk folkrätt!". "Du sällar dig till Stalin och Röda Brigaderna när du avhumaniserar dina meningsmotståndare till fascister!"

SD har ägnat all sin kraft åt att signalera att man är precis som andra partier, genom att faktiskt övertrumfa dem i demokratiförakt, politisk korrekthet och ett kodifierat förnekande av ett svenskt folk med helig och full folkrätt.

Om jag skulle sätta fingret på varför jag ogillar SD så är det att de inte visat något skyddsinstinkt mot svenska ungdomar, det som borde vara partiets själva existensberättigande. "Svennejäveln" och "-horan" är övergivna, svenska ungdomar på svenska gator med svenska flaggor "vibbade" nazism och demoniserades som fascister av den egna partiledningen när de engagerade sig politiskt.

Att förneka existensen av ett självklart svenskt folk är lika korkat som om S för hundra år sedan inte ville tala om en "arbetarklass".
2016-03-15, 13:29
Medlem
Citat:
Det Trump gör är att äga begreppen. Han hymlar inte det minsta med att vara "patriot", "konservativ" eller "nationalist" - han fyller istället orden med ett egendefinierat, bejakande innehåll.

SD KOMMER att kallas nationalister, högerpopulister, etnofixerade osv - allra minst. Det är bara att gilla läget och göra orden till sina. Hur menar du att man kan ducka dessa stämplar?

"Självklart är vi nationalister, vi vill ju nationalstaten Sverige väl!", "Ja, vi är populister - det är ju folket som ska bestämma i en demokrati!", "Det är väl klart att det finns etniska svenskar - annars finns ju inga etniciteter alls!". Detta skulle ladda orden med allt starkare positiva konnotationer och göra dem grundligt "okontroversiella", även för dem som nu "vibbar" extremism kring dem.

Ta CrispyKreem som raljerade om Ultima Thule som symbol för brölrasism (ironiskt nog med SDU som måltavla) - tills Jimmie bestämde sig för att äga varumärket. Plötsligt är bandet inget gångbart slagträ längre.

Ord som fascist och rasist hanteras bäst genom indignation och motangrepp, som jag exemplfierat. "Du är rasisten, när du förnekar svensk folkrätt!". "Du sällar dig till Stalin och Röda Brigaderna när du avhumaniserar dina meningsmotståndare till fascister!"

SD har ägnat all sin kraft åt att signalera att man är precis som andra partier, genom att faktiskt övertrumfa dem i demokratiförakt, politisk korrekthet och ett kodifierat förnekande av ett svenskt folk med helig och full folkrätt.

Om jag skulle sätta fingret på varför jag ogillar SD så är det att de inte visat något skyddsinstinkt mot svenska ungdomar, det som borde vara partiets själva existensberättigande. "Svennejäveln" och "-horan" är övergivna, svenska ungdomar på svenska gator med svenska flaggor "vibbade" nazism och demoniserades som fascister av den egna partiledningen när de engagerade sig politiskt.

Att förneka existensen av ett självklart svenskt folk är lika korkat som om S för hundra år sedan inte ville tala om en "arbetarklass".
Det ligger något i det du säger, inget snack. Men att hela tiden behöva märka upp sig självt ideologiskt tror jag är förlegat. Men visst, blir man anklagad, ska man agera som du föreslår,
2016-03-15, 14:23
Medlem
Citat:

Jag håller med och har tänkt i samma banor. Särskilt ordet "populist" som media kallar alla som inte sjunger med i mångkulturens lov. Citaten är klockrena.

MEN. Sen tänkte jag på hur det skulle låta om Jimmie skulle säga dem. Fullständigt platt och innehållslöst skulle det låta. Åtminstone i mina öron. Partiet behöver någon ny ledare med lite glöd. Någon som Palme som verkligen kan leverera ett budskap. Det kan låta hårt, men till och med Löfven är en bättre talare än Åkesson. Han försöker åtminstone trycka på vissa delar i talet. Även om det blir löjligt av andra skäl. Åkesson är ett riktigt sömnpiller.

Men det är en parentes. Det vore fantastiskt om vi kunde "ladda om" en del uttryck vi får slängda i ansiktet. Ofta sker det ju spontant här och på andra ställen. Uttryck som "kulturberikad" t.ex. är ju klockrena returbollar vilket tydligen tystade pratet om att invandringen berikar vår kultur. Jag hör då väldigt sällan det argumentet nu mer. Att påstå att det bara beror på ordet är kanske att gå lite långt förvisso.
2016-03-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec

Det är två år kvar till valet, bort med de fyras gäng, inklusive Jimpan (som numera framstår som en ganska välbeställd, mätt och nöjd småbarnsfar - vilket är just det han är). Ge dem bra reträttplatser och en god livslång lön som län för det goda jobb de trots all gjort. Det är två år kvar till valet, in med de mest kompetenta människor som står att finna och ge dem tiden till valet att bygga sin plattform.
2016-03-15, 14:46
Medlem
Popshuv1ts avatar
Citat:
Det är två år kvar till valet, bort med de fyras gäng, inklusive Jimpan (som numera framstår som en ganska välbeställd, mätt och nöjd småbarnsfar - vilket är just det han är). Ge dem bra reträttplatser och en god livslång lön som län för det goda jobb de trots all gjort. Det är två år kvar till valet, in med de mest kompetenta människor som står att finna och ge dem tiden till valet att bygga sin plattform.

Synd att de mest kompetenta efterträdarna till det fyras gäng numera är uteslutna

Det enda som återstår är undersåtar till de fyras gäng och när dessa tar över så kommer ingen förändring ske utan trötta SD kommer fortsätta på inslagen bana.
2016-03-15, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag håller med och har tänkt i samma banor. Särskilt ordet "populist" som media kallar alla som inte sjunger med i mångkulturens lov. Citaten är klockrena.

MEN. Sen tänkte jag på hur det skulle låta om Jimmie skulle säga dem. Fullständigt platt och innehållslöst skulle det låta. Åtminstone i mina öron. Partiet behöver någon ny ledare med lite glöd. Någon som Palme som verkligen kan leverera ett budskap. Det kan låta hårt, men till och med Löfven är en bättre talare än Åkesson. Han försöker åtminstone trycka på vissa delar i talet. Även om det blir löjligt av andra skäl. Åkesson är ett riktigt sömnpiller.

Men det är en parentes. Det vore fantastiskt om vi kunde "ladda om" en del uttryck vi får slängda i ansiktet. Ofta sker det ju spontant här och på andra ställen. Uttryck som "kulturberikad" t.ex. är ju klockrena returbollar vilket tydligen tystade pratet om att invandringen berikar vår kultur. Jag hör då väldigt sällan det argumentet nu mer. Att påstå att det bara beror på ordet är kanske att gå lite långt förvisso.

Nej, det funkar inte för SD att nu plötsligt ta till sig dessa goda råd. Hur ska det gå till?

Ska man börja prata om odemokratiska instinkter och oanständigt epitetkletande hos sittande maktordning, när den egna interndemokratin inte kunde vara mer obefintlig och man själv jagar "rasister" och "fascister" efter samma mall och med samma metoder som partiet angripits med utifrån av Arnstad och Lövfen?

Vi såg hur lustfyllt LO-basen hånade Jomshof(?) i SVT när denne ynkade sig över att SD-medlemmar utesluts ur facket: Ska ni säga som uteslutit hela ert ungdomsförbund!? Så glöm demokratin som högsint princip och retoriskt slagträ.

Likadant med folkrätten. Om svenska ungdomar och barn utsätts i det nya, mångetniska Sverige så dikterar ju Karlssons doktrin att det är på grund av - kultur. Den öppna svenska entiteten är ju kulturell och alltså en fråga om falukorv och dalahästar, den får inte beröra blont hår och blå ögon som triggers för hat och diskriminering. Åkesson har sagt att etniska svenskar nog inte finns och det är uteslutnigsärende på att vara hittepåordet "etnonationalist".

Den svenske grabben har inte samma arvsrätt till Sverige som SD tillerkänner en judisk pojke i USA eller Ukraina och inte har det allra minsta med godtyckliga "kulturella" eller religiösa krav att göra. En rätt som för övrigt är alla folks universella anspråk.

Problemet är alltså inte att Åkesson och Karlsson hymlat eller sagt för lite - de har varit alldeles för tydliga och ideologiskt dogmatiska. Väldigt få partier har lika uttalat avdefinierat svenska folket eller behandlat sina medlemmar med större förakt och avståndstagande.

Grejen är att dessa principer hade varit lika lättförsvarade som de varit politisk dynamit. Att vara radikal kan innebära att man är Mahatma Gandhi och välter hela brittiska imperiet över ända utifrån en förvissning om att man har den moraliska rätten på sin sida.
2016-03-15, 16:57
Medlem
Durgas avatar
oyto ,med all respekt men ger du inte SD för stort inflytande över hur svenskens åsikter ska formuleras, vad är det som driver utvecklingen, vad är hönan, vad är ägget ? tror inte på SD i något av fallen.
2016-03-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durga
oyto ,med all respekt men ger du inte SD för stort inflytande över hur svenskens åsikter ska formuleras, vad är det som driver utvecklingen, vad är hönan, vad är ägget ? tror inte på SD i något av fallen.

Nej, SD är inte motorn - lika lite som Trump, Le Pen eller något av alla nationalistiska/populistiska partier i Europa som har medgång. Inga av dessa personer eller krafter har själva förmågan att SKAPA de politiska energier som laddas i atmosfären i hela västvärlden. Det är istället sittande maktordning som skapar friktionen genom globalisering, överstatlighet och migration.

I samtliga fall är det fråga om att utgöra åskledare för denna folkliga ilska och oro. Detta har relevans för trådens topic: Ett populistiskt alternativ är beroende av att det 1) finns ett avskytt etablissemang och 2) att skilja sig markant från paradigmet.

Om etablissemanget är lyhört mot opinionen och demokratin fungerar så finns dåliga förutsättningar för en populistiskt utmanare. Det problemet har INTE SD - tvärtom är det svenska folket mer sviket och misshandlat av sin elit än något annat folk i västvärlden. Med bred marginal, t o m.

Problemet är istället att SD är världsunikt som "nationalistiskt" och "populistiskt" parti i sin mani att framställa sig som "rumsrena" efter maktägarnas spelregler. Hela tiden har målet varit att "accepteras" och "normaliseras" - av samma partier och medier som folket med all rätta avskyr.

SD äger alltså i längden inte makten att styra över vad väljarna tänker. Men de kan göra sig själva så otydligt lågprofilerade att de inte längre är en röstmaximerande åskledare.

Med sunkig interndemokrati och märkliga tankekonstruktioner kring svenskhet har man gjort sig irrelevanta annat än ur en synvinkel, som är nog så viktig: Ett stort, skramlande tomt SD tvingar - tillsammans med den tvingande verkligheten - andra partier att bättra sig.

Det är ju förstås... bra. Men man har medvetet kastat bort möjligheten att bli ett nytt, statsbärande S, eller ett Svenska Folkpartiet i Sverige, istället för Finland.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in