2016-03-14, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Tror du att SD skulle vinna många väljare på att skärpa sin nationella, invandringskritiska profil YTTERLIGARE?

Har inte detta prövats i närtid, och det partiet fick lägga ner?

Ja, åtminstone kunde de gjort mer av sitt utskick. Läget är ett annat nu än när SvP levde. Jag tror folk är mer mottagliga för invandringskritik när t o m sjuklövern talar om volymer. Mycket har förändrats med alla sexövergrepp och knivdåd.

Jag ska erkänna att jag har dålig koll på SvP, men jag gissar att de förlorade mycket på att inte vara ett inarbetat namn som SD. Dessutom ville nog många satsa på partiet som redan kommit in i riksdagen för att få ut mesta möjliga av sin röst.

Jag säger dock inte att SD behöver förändra sin politik såå mycket. Snarare sitt sätt att tala och skriva om politiken. Ta chansen nu när invandrarna gjort sig rätt omöjliga i mångas ögon.
2016-03-14, 20:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och lyckas Löfven inte hålla gränsen i sommar så vet han var väljarna går.
Exakt. Det är det det hela handlar om just nu.
2016-03-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag säger dock inte att SD behöver förändra sin politik såå mycket. Snarare sitt sätt att tala och skriva om politiken. Ta chansen nu när invandrarna gjort sig rätt omöjliga i mångas ögon.
Exakt, politiken är hyfsad, men retoriken och det mest av det politiska utförandet är mediokert för att inte säga kasst. Dags att visa nu hur smarta och skickliga de är, annars är de inte bättre än 7K som själva suttit alla år och försvarat alla dumheter på ren bekvämlighet och rädsla att röra om och utmana. Ge mig lite attityd, så ska jag sluta gnälla. Ställ en enda motfråga till nästa journalist som kommer med en idiotisk retorisk fråga, det är allt jag begär.
2016-03-14, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Exakt. Det är det det hela handlar om just nu.
Till moderaterna, om inte SD skärper till sig

Å andra sidan vore jag väl dum om jag inte trodde att även SD sitter i något som kan liknas vid krismöten nu - något kommer det väl komma ut ur det också, får vi hoppas.
2016-03-14, 21:17
Medlem
Citat:
Tror du att SD skulle vinna många väljare på att skärpa sin nationella, invandringskritiska profil YTTERLIGARE?

Har inte detta prövats i närtid, och det partiet fick lägga ner?

Du missade tydligen mitt inlägg som svarade på detta:

Att vara nationalist ligger helt rätt i tiden, liksom att vara populist - bara man förstår kopplingen till folkrätt och demokrati. Felet med SD är att man gjort våld på båda begreppen - utan att du någonsin protesterat, vad jag vet. Till saken hör dock att du aldrig velat partiet väl, medan min kritik varit ärligt konstruktiv.
2016-03-14, 21:21
Medlem
SvenskOppositions avatar
Man kan ha olika meningar om vilken strategi SD ska ha inför framtiden. Den strategi man väljer avgör hur partiet bör agera och vilken nivå i opinionen partiet bör satsa på. Två strategier som är av intresse är regeringslinjen och oppositionslinjen.

Regeringslinjen är den strategi som jag tror att partiledningen har valt, i vart fall tolkar jag deras ageranden på så sätt. Partiet tror själva, alternativt har man blivit vidtalade av näringslivsföreträdare alt. representanter för M, att partiet kan bli del av ett framtida regeringsunderlag. Kanske inte som direkt regeringsmedlem, men som aktiv samarbetspartner. Ungefär på samma sätt som V har fungerat tillsammans med den nuvarande regeringen.

Om man agerar efter regeringslinjen är det rimligt att ligga lågt och att göra sig statsmannamässiga. Som del av denna strategi accepterar man ett visst tapp i opinionen. Kanske önskar man till och med att opinionssiffrorna ska sjunka tillbaka till nivåerna från valet 2014? Anledningen är statsmannamässighet; att man förmår fylla riksdagsplatserna med välpolerade människor efter nästa val, när det nu sker. Vinsten som partiledningen ser är acceptans och en plats vid köttgrytorna.

Den andra strategin, oppositionslinjen, är den som jag själv förespråkar. Partiets roll är att vara spjutspetsen som flyttar den allmänna opinionen och de andra partiernas retorik åt "höger". Att det blir någon annat parti än SD som exekverar de stängda gränserna och den framtida repatrieringen bekymrar mig föga. Det väsentliga är att så sker.

Men för att vi ska kunna flytta den allmänna opinionen till att efterfråga repatriering så får inte SD släppa sin opinionsledande roll, vilket jag anser att man gjort.

Hur skulle då ett "tuffare" SD stå sig i opinionen? Jag tror att man skulle klara sig väldigt bra. Men det är såklart viktigt att inleda repatrieringsdiskussionen på rätt sätt. En bra start kan gälla de marockanska ligisterna, eller en djupdykning i hur Ygemans 80000 kan bli verklighet. Med denna strategi så tror jag mycket väl att SD kan ligga kring 20% och samtidigt fortsatt tvinga de övriga partierna till radikalisering.
2016-03-14, 21:26
Medlem
Jag är övertygad om att SD kommer att bli mer invandringskritiskt, men som Jimmie själv säger, till integrationen måste även SD "förhålla sig".

Det är ingen enkel balansakt. Det bästa är att kritisera, kritisera och åter igen bara kritisera. Vad var det vi sa? Vad var det vi sa?

Peka på vad hela skiten kostar, peka på hur illa landets invandringspolitik har skötts. Peka på hur man har storljugit folket rätt upp i ansiktet. Och jag tror också man slåss mot halal, mot särbehandling, mot för mycket mångkultur i skolbespisning, motarbeta segregationen på badhusen med mera med mera.

Det viktigaste är nog ändå att värva fler SD medlemmar. Glöm inte att SD är ett tämligen nytt parti med växtvärk. Och SD slår ganska bra när Jimmie och Jomshof släpps fram i debatterna. Tyvärr sker det inte ofta, men vänta bara.

Alltså!! Det gäller att få fram bra politiker, det behövs fler än de 4:as gäng... ....
2016-03-14, 21:27
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Man kan utveckla det en smula ytterligare: Går SD i riktning mot mer radikal främlingsfientlighet kan man i ett slag förlora all de som sett SD som ett anständigt parti, ett reellt alternativ när inget annat finns.

Att det uppstår en politisk konsensus (en svensk mästargren) avseende nivåer och omfattning av flyktingpolitiken skall vi inte vara ledsna för. Men alla bör ju fundera på hur bevekelsegrunderna för politiken ser ut. Att välja uttalad främlingsfientlighet som bärande politisk princip är något annat än att begränsa invandring och flyktingmottagning av pragmatiska skäl.
Frågan handlar inte om hur pass "främlingsfientliga" vi ska vara, utan hur pass generösa vi inte ska vara. Att t.ex. låta ca 50.000 icke självförsörjande somalier* glida runt här på vår bekostnad år efter år, är inte acceptabelt.

En grupp vars majoritet av någon anledning har alla möjliga skäl till att slippa arbeta, samtidigt som de styrande från deras hemland har sagt att de vill att de ska återvända hem för att hjälpa sina övriga landsmän.
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/somalier-i-sverige-valkomna-tillbaks
2016-03-14, 23:41
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Till moderaterna, om inte SD skärper till sig

Å andra sidan vore jag väl dum om jag inte trodde att även SD sitter i något som kan liknas vid krismöten nu - något kommer det väl komma ut ur det också, får vi hoppas.

Det vore väldigt märkligt om någon betydande andel av Sverigedemokraternas väljare skulle lockas av ett budskap om att invandringen är enkom positiv, lönsam och bra på alla sätt. Att lockas till ett parti som orsakat allt det här och nu får dra i nödbromsen och dra tillbaka sin egen politik. Men ändå säger man att det bara är tillfälligt, för man vill egentligen ha den extrema massinvandringen med hundratusentals invandrare varje år. Det säger ju Batra och partiets företrädare helt öppet själva. Dras man till det är man inte rätt ihopskruvad, så att säga.

Vad är det moderaterna gör så bra menar du? Du har nämnt det flera gånger nu så jag kan ju fråga dig personligen vad det är dom gör som är så bra och som dom lyckas med? Jag personligen har knappt sett en handfull moderater som uttalat sig och stått öppet för att dom är moderater. Jag har nog aldrig fått någon post från partiet överhuvudtaget, antagligen för att dom inte tror sig kunna nå så många personer i ett sånt område som det jag bor i. Men ändå. Här finns knappt moderaterna, skulle man inte följa media och vara intresserad är det inte säkert man skulle veta om att dom fanns. Så vad är det dom gör så bra? Det kanske är annorlunda där du bor och att dom för en kompromisslös kamp mot invandringen och skickar ut mängder av blad och brev med stark kritik mot invandringen och samhället, vad vet jag.
2016-03-15, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det vore väldigt märkligt om någon betydande andel av Sverigedemokraternas väljare skulle lockas av ett budskap om att invandringen är enkom positiv, lönsam och bra på alla sätt. Att lockas till ett parti som orsakat allt det här och nu får dra i nödbromsen och dra tillbaka sin egen politik. Men ändå säger man att det bara är tillfälligt, för man vill egentligen ha den extrema massinvandringen med hundratusentals invandrare varje år. Det säger ju Batra och partiets företrädare helt öppet själva. Dras man till det är man inte rätt ihopskruvad, så att säga.

Vad är det moderaterna gör så bra menar du? Du har nämnt det flera gånger nu så jag kan ju fråga dig personligen vad det är dom gör som är så bra och som dom lyckas med? Jag personligen har knappt sett en handfull moderater som uttalat sig och stått öppet för att dom är moderater. Jag har nog aldrig fått någon post från partiet överhuvudtaget, antagligen för att dom inte tror sig kunna nå så många personer i ett sånt område som det jag bor i. Men ändå. Här finns knappt moderaterna, skulle man inte följa media och vara intresserad är det inte säkert man skulle veta om att dom fanns. Så vad är det dom gör så bra? Det kanske är annorlunda där du bor och att dom för en kompromisslös kamp mot invandringen och skickar ut mängder av blad och brev med stark kritik mot invandringen och samhället, vad vet jag.

Jag ska vara helt uppriktig, jag avskyr M av hela mitt hjärta, Reinfeldt jämställer jag med ren ondska, och hans mähän till partiarbetare jämför jag med nazismens hantlangare. Jag skyller hela invandringskrisen på dem, då deras liberalisering i invandringsfrågan betydde slutet för Sverige (och möjligen, om än ett för sent, uppvaknade). Detta trots att jag borde uppskatta dem, då jag är företagare. Jag kommer dock aldrig någonsin att rösta på dem, det kan du vara lugn över.

Jag blandar dock inte ihop mina personliga känslor för moderaterna med min rationella bedömning av deras attraktionskraft. Den politiska insikten bland storstädernas medelklass där jag bor (Stockholm) är bara helt förfärande katastrofalt usel. Invandrare gillar man inte speciellt att ha på nära håll, men SD är för mycket associerat med dålig stämning för att vara ett reellt alternativt (förrän möjligen det första asylboendet i närheten ska byggas eller invandrarna blir för många i skolklassen - men ilskan räcker oftast ändå inte till mer än till en "restriktiv" moderatröst).

Moderaternas attraktionskraft är hög, då det ju inte är förenat med någon som helst ångest eller socialt stigma, och varför ska man då slå till att satsa på SD, vars invandringspolitik numera i ord är i paritet med M, bara mer taffligt kommunicerad? SD är för mycket osnygghet, M är mer eleganta och socialt kapabla och smarta. Så ja, M är ett hot, och blockerar förmodligen SDs potential att öka på M:s bekostnad (i nuläget, i storstadsregionerna framför allt, just där man förtvivlat behöver slå sig in ytterligare för att nå opinionshöjd).

Vad SD kan göra? Utpeka M som huvudmotståndare förstås. Vara smartare och visa mer attityd än M. Skapa en egen plattform fri från töntkonventioner, lägg ner kamrersfasonerna och fågelholksuppsynerna. Väx upp.

Visst föreligger en risk att utmana både sig själv och bekvämligheten. Men utan risker heller inga segrar. Det SD kortsiktigt kan förlora i opinion vinner man lätt tillbaka, med ökad kredibilitet, lagom till valet 2018. Politiken är ju i grunden sund.
Senast redigerad av Fnysington 2016-03-15 kl. 01:12.
2016-03-15, 09:09
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Jag ska vara helt uppriktig, jag avskyr M av hela mitt hjärta, Reinfeldt jämställer jag med ren ondska, och hans mähän till partiarbetare jämför jag med nazismens hantlangare. Jag skyller hela invandringskrisen på dem, då deras liberalisering i invandringsfrågan betydde slutet för Sverige (och möjligen, om än ett för sent, uppvaknade). Detta trots att jag borde uppskatta dem, då jag är företagare. Jag kommer dock aldrig någonsin att rösta på dem, det kan du vara lugn över.

Jag blandar dock inte ihop mina personliga känslor för moderaterna med min rationella bedömning av deras attraktionskraft. Den politiska insikten bland storstädernas medelklass där jag bor (Stockholm) är bara helt förfärande katastrofalt usel. Invandrare gillar man inte speciellt att ha på nära håll, men SD är för mycket associerat med dålig stämning för att vara ett reellt alternativt (förrän möjligen det första asylboendet i närheten ska byggas eller invandrarna blir för många i skolklassen - men ilskan räcker oftast ändå inte till mer än till en "restriktiv" moderatröst).

Moderaternas attraktionskraft är hög, då det ju inte är förenat med någon som helst ångest eller socialt stigma, och varför ska man då slå till att satsa på SD, vars invandringspolitik numera i ord är i paritet med M, bara mer taffligt kommunicerad? SD är för mycket osnygghet, M är mer eleganta och socialt kapabla och smarta. Så ja, M är ett hot, och blockerar förmodligen SDs potential att öka på M:s bekostnad (i nuläget, i storstadsregionerna framför allt, just där man förtvivlat behöver slå sig in ytterligare för att nå opinionshöjd).

Vad SD kan göra? Utpeka M som huvudmotståndare förstås. Vara smartare och visa mer attityd än M. Skapa en egen plattform fri från töntkonventioner, lägg ner kamrersfasonerna och fågelholksuppsynerna. Väx upp.

Visst föreligger en risk att utmana både sig själv och bekvämligheten. Men utan risker heller inga segrar. Det SD kortsiktigt kan förlora i opinion vinner man lätt tillbaka, med ökad kredibilitet, lagom till valet 2018. Politiken är ju i grunden sund.

Ett mycket bra inlägg! Jag har själv samma bakgrund och åsikter om FR/M som du skriver. SD behöver flytta fram positionerna OCH synas. Börjar M eller S på allvar lyfta frågan om "återvändarprogram" i större skala så är SD plötsligt tvåa på bollen. Då blir det knivigt att återta initiativet.
2016-03-15, 11:11
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Ett mycket bra inlägg! Jag har själv samma bakgrund och åsikter om FR/M som du skriver. SD behöver flytta fram positionerna OCH synas.

Börjar M eller S på allvar lyfta frågan om "återvändarprogram" i större skala så är SD plötsligt tvåa på bollen.

Då blir det knivigt att återta initiativet.

Därför en av flera bra och effektiva ingredienser i en informationskampanj för SD och väljarstödet...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in