Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Det vore väldigt märkligt om någon betydande andel av Sverigedemokraternas väljare skulle lockas av ett budskap om att invandringen är enkom positiv, lönsam och bra på alla sätt. Att lockas till ett parti som orsakat allt det här och nu får dra i nödbromsen och dra tillbaka sin egen politik. Men ändå säger man att det bara är tillfälligt, för man vill egentligen ha den extrema massinvandringen med hundratusentals invandrare varje år. Det säger ju Batra och partiets företrädare helt öppet själva. Dras man till det är man inte rätt ihopskruvad, så att säga.
Vad är det moderaterna gör så bra menar du? Du har nämnt det flera gånger nu så jag kan ju fråga dig personligen vad det är dom gör som är så bra och som dom lyckas med? Jag personligen har knappt sett en handfull moderater som uttalat sig och stått öppet för att dom är moderater. Jag har nog aldrig fått någon post från partiet överhuvudtaget, antagligen för att dom inte tror sig kunna nå så många personer i ett sånt område som det jag bor i. Men ändå. Här finns knappt moderaterna, skulle man inte följa media och vara intresserad är det inte säkert man skulle veta om att dom fanns. Så vad är det dom gör så bra? Det kanske är annorlunda där du bor och att dom för en kompromisslös kamp mot invandringen och skickar ut mängder av blad och brev med stark kritik mot invandringen och samhället, vad vet jag.
Jag ska vara helt uppriktig, jag avskyr M av hela mitt hjärta, Reinfeldt jämställer jag med ren ondska, och hans mähän till partiarbetare jämför jag med nazismens hantlangare. Jag skyller hela invandringskrisen på dem, då deras liberalisering i invandringsfrågan betydde slutet för Sverige (och möjligen, om än ett för sent, uppvaknade). Detta trots att jag borde uppskatta dem, då jag är företagare. Jag kommer dock aldrig någonsin att rösta på dem, det kan du vara lugn över.
Jag blandar dock inte ihop mina personliga känslor för moderaterna med min rationella bedömning av deras attraktionskraft. Den politiska insikten bland storstädernas medelklass där jag bor (Stockholm) är bara helt förfärande katastrofalt usel. Invandrare gillar man inte speciellt att ha på nära håll, men SD är för mycket associerat med dålig stämning för att vara ett reellt alternativt (förrän möjligen det första asylboendet i närheten ska byggas eller invandrarna blir för många i skolklassen - men ilskan räcker oftast ändå inte till mer än till en "restriktiv" moderatröst).
Moderaternas attraktionskraft är hög, då det ju inte är förenat med någon som helst ångest eller socialt stigma, och varför ska man då slå till att satsa på SD, vars invandringspolitik numera i ord är i paritet med M, bara mer taffligt kommunicerad? SD är för mycket osnygghet, M är mer eleganta och socialt kapabla och smarta. Så ja, M är ett hot, och blockerar förmodligen SDs potential att öka på M:s bekostnad (i nuläget, i storstadsregionerna framför allt, just där man förtvivlat behöver slå sig in ytterligare för att nå opinionshöjd).
Vad SD kan göra? Utpeka M som huvudmotståndare förstås. Vara smartare och visa mer attityd än M. Skapa en egen plattform fri från töntkonventioner, lägg ner kamrersfasonerna och fågelholksuppsynerna. Väx upp.
Visst föreligger en risk att utmana både sig själv och bekvämligheten. Men utan risker heller inga segrar. Det SD kortsiktigt kan förlora i opinion vinner man lätt tillbaka, med ökad kredibilitet, lagom till valet 2018. Politiken är ju i grunden sund.