2015-11-13, 10:35
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
Jag upplever det som om det har varit så sedan Augusti ungefär.

Naturligtvis har du rätt!

Det var jag som uttryckte mig oklart.

Aldrig tidigare hänt, är för mig innan SD kom in i riksdagen.

Tänk om det skiljt 10 procent i mätningarna av S eller M före 2010.

Ingen hade köpt det då! Eftersom det var och är en orimlighet.
2015-11-13, 10:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Hur påverkar strömmen av flyktingar, ett parti som SD?

Ser man på Norge så poängterar man sambandet när FRP idag får höga opinionssiffror, FRP ökar hela 5,5 %.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/Asylsokerne-strommer-til-Norge_-velgerne-strommer-til-Frp-8240295.html

Den enkla gissningen (vanlig jävla xenofobi inräknat) är ju att ju fler som kommer in och ansöker om asyl, ju fler som pekar på SD som den enda bromsen i detta.

Här kan, paradoxalt, gränsbevakningen påverka i SD-riktning genom att ett tidigare mörkertal (svartasylanter, dvs de som inte anmäler sig, utan åker direkt till släkt eller familj) kommer till ytan. Även om antalet asylanter minskar totalt sett kan de registrerade asylanterna därför öka (det är paradoxen)

Nu har dock andra partier kommit med konkreta förslag på vilka som skall få asyl, och vilka som inte skall få det, och förverkligas dessa förslag kan det ju hända saker. Men vill man pressa ner SD:s opinion gäller det att minska på antalet asylsökande mer allmänt och styra upp i synnerhet.

Men att det tagit sådan tid att komma därhän? Obegripligt.
2015-11-13, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Vem är det egentligen som sköter status.st?
Tycker status.st ska uppdateras betydligt snabbare!
Dagens Sentiomätning är ju fortfarande inte med....
status.st är en liten hobbysajt som drivs ideellt av någon specialintresserad, förmodligen på fritiden. Men det är nog bökigt att uppdatera snabbt eftersom tabellen är en bitmap, inte HTML.

Ditt gnäll påminner starkt om de bortskämda as som sitter på pirate bay och gnäller om att CAM-versioner har dåligt ljud. Eller om invandrade kravmaskiner som vägrar kliva av bussen om asylboendet inte ligger i en storstad. Håll käften.
2015-11-13, 10:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Åkesson klättrar på maktlista nu trea
Röfven är etta och Ingves är tvåa.

http://www.metro.se/nyheter/akesson-klattrar-pa-maktlista/Hdzokm!WkxKKENXG@WrhyLRO4pBLQ/

Eftersom 7K tar efter hans sanningar och implementerar dem, borde han vara etta på listan.

SD har i många år förutsett dagens kaos. De som förnekar detta, kommer alltid att leva och dö i lögnens och dårarnas paradis.

Eftersom Sentio enbart redovisar sanningen. En majoritet av Sveriges befolkning vill inte leva och dö i norden. De vill göra det i främlingars sällskap i ett nytt Mellanöstern. Hellre än att göra det i sällskap med oss SDare.

Det är allah OUs budskap. Oavsett enskilda siffror.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-11-13 kl. 10:54.
2015-11-13, 10:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
status.st är en liten hobbysajt som drivs ideellt av någon specialintresserad, förmodligen på fritiden. Men det är nog bökigt att uppdatera snabbt eftersom tabellen är en bitmap, inte HTML.

Ditt gnäll påminner starkt om de bortskämda as som sitter på pirate bay och gnäller om att CAM-versioner har dåligt ljud. Eller om invandrade kravmaskiner som vägrar kliva av bussen om asylboendet inte ligger i en storstad. Håll käften.
Jag vill också minnas att status.st är en ren hobbysajt som drivs på fritiden.

Så här förbannad brukar du ju bara bli när någon antyder att instituten fuskar.
2015-11-13, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu kan jag tänka mig att Sentios mätning kan vara helt relevant, men du måste tänka på att den mätte opinionen INNAN M gått ut med sina nya åsikter och INNAN regeringen beordrat gränskontroller.

Det kan till och med vara så att den här insikten (om SD.s opinionsläge) triggat några av de utspel som nyligen gjorts. Men vad folk tycker om dem mäts inte i den här undersökningen.

Personligen tror jag att det är jäkligt få som börjat läsa AM (alternativmedia) som kan tänka sig att gå tillbaka från att ha bytt till SD. Det handlar inte bara om vad som sägs i området migration just för tillfället utan även om själva sveket i att ljuga om kostnader och konsekvenser. Detta har pågått under 20+ år nu och jag tror magnituden av förräderiet nu börjar gå upp på allvar även för låginformationsläsare. Visst kommer det förekomma lite velande fram och tillbaka, men trenden kommer fortsätta vara till SDs fördel, med ketchupeffekter lite nu och då. Och givetvis kommer telefonundersökningar fortsätta vara missvisande i allt högre takt i och med att godhetsrunkarna på facebook bashar alla som inte gillar invasionen och skapar ett ännu mera skrämmande klimat för Sverigevänner.
2015-11-13, 11:40
Medlem
Kollar på Primetime på Expressen, där sitter en "kunnig" person (Peter / Demoskop) & ljuger om att Sd sjunker i OU. Han påstår att alla siffror tyder på att Sd förlorar på att dela ut flygblad & att Sossarna & moderaterna tagit över invandrings politiken...
2015-11-13, 12:30
Medlem
2big4yous avatar
Hur ser förutsättningarna ut för SD med egen majoritet?
Läste någonstans att det kan krävas 37-38%
Kan någon förklara?
2015-11-13, 12:53
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Hur ser förutsättningarna ut för SD med egen majoritet?
Läste någonstans att det kan krävas 37-38%
Kan någon förklara?
38% kan inte räcka för egen majoritet om ens om alla småpartierna inklusive C får 3,9% och S och M resten. Däremot så kan de bli största block med den röstandelen.

Om de får 41% och endast S och M bland de övriga kommer in i riksdagen får de egen majoritet.

De skulle t ex också bli största bock under följande förutsättning:

SD 33%
S 22,5%
Mp 3,9%
V 4,5%
Fp 5%
Kd 3,9%
C 8%
M 19,4%

Kd ligger ju närmast till hands att trilla ut, men nära ligger nog också Fp och Mp. Fp och Kd skulle kunna ingå valteknisk samverkan om båda ser ut att missa spärren.

Här kan du räkna själv på olika scenarion

http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/valresultat/rakna_sjalv/
2015-11-13, 12:55
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Du menar nog att den kommer att stödja de politiker som vill begränsa asylmottagningen...
Eller?
Jovisst, men det är för många liktydigt med SD. Även om M och Kd kommit med förslag som inkräktar på SD:s hemmaplan så är nog ryggmärgsreflexen att traska över till SD.
2015-11-13, 13:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jovisst, men det är för många liktydigt med SD. Även om M och Kd kommit med förslag som inkräktar på SD:s hemmaplan så är nog ryggmärgsreflexen att traska över till SD.

Det är ju den intressanta frågan. Vi får helt enkelt se om

a) det verkligen blir en normalisering i asylfrågan (som jag sagt; "varför har det dröjt så länge?")
och
b) om det påverkar SD:s opinion framöver.

Jag tycker ju för egen del att det vore tacknämligt om det finns ett asylkritiskt (asylrealistiskt ? ) alternativ som har större allmän kompetens.
2015-11-13, 13:11
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Det är ju den intressanta frågan. Vi får helt enkelt se om

a) det verkligen blir en normalisering i asylfrågan (som jag sagt; "varför har det dröjt så länge?")
och
b) om det påverkar SD:s opinion framöver.

Jag tycker ju för egen del att det vore tacknämligt om det finns ett asylkritiskt (asylrealistiskt ? ) alternativ som har större allmän kompetens.
Moderaterna får väl anses som ett av de mer kompetenta partierna i fråga om regeringsduglighet. Innan ni börjar: Jag behöver inte ha läxan om Reinfeldts ideologiska experiment upprepad, det är regeringskunnandet jag avser, inte deras nyliberala omsvängningsexperiment.

Även om de är sent på det så har de uppvisat viss förståelse för situationens allvar. Det skulle kunna innebära återflöde från SD, men det är inte alls säkert. SD har en förmåga att hålla hårt fast i de som en gång gått över till dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in