Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
Alla institut underskattar alltid SD. Frågan är bara hur mycket.
Just nu har Sentio och YouGov SD på ca 27%. Men trenden är starkt uppåtgående och de underskattar också SD, så idag är det rimligt att tro att SD paserat 30%.
Jag tror som du. Inte för ett ögonblick kan jag tänka mig att SD skulle ha ynka 20%. De har haft en starkt uppåtgående trend. Det väller in lättkränkta kräsna bidragsparasiter just nu i en omfattning vi aldrig tidigare varit med om.
Jag har för mig att Franz i vår tråd skrev för en tid sedan att det är väldigt svårt/omöjligt att uppskatta stödet när förändringen i opinionen är stor och hastig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aristides
Uppenbarligen känner SD att opinionen är med dem för tillfället, annars skulle de nog inte gå ut med en sån här
bild. Djärvt.
I debatter framöver:
7K-människa: "Ni vill stänga gränserna och stoppa asylmottagandet!"
SD: "Ja?"
Det där ligger i tiden. Alla de andra europeiska länderna säger ju just detta. FN säger detta. Folk känner nog att det är rätt och att flyktingar som klagar på hotellrummen eller glesbygden inte är värda priset svensken tvingas betala.
Citat:
Ursprungligen postat av
EternalGlory
Det kommer nog flippa fullständigt misstänker jag. Det kommer komma allt från valfuskanklagelser till krav på grundlagsändringar. "Completely batshit crazy" som jänkarna skulle uttrycka det. Sanna mina ord!
Citat:
Ursprungligen postat av
Evaristo
Jag tror att ändringar i valsystemet kommer bli en het fråga ganska snart. Man kommer söka förändringar som ger SD lägre utfall. Statsvetare och andra förståsigpåare kommer diskutera olika varianter av valkretsförändringar, enmansvalkretsar (winner takes it all) osv. Prio blir förstås sådana förändringar som inte är grundlagsändringar, så att det hinner genomföras före kommande val.
Enda anledningen till extra val skulle vara just att ändra grundlagen. Det gäller att de insatta är uppmärksamma och snabbt slår på trumman för eventuella ändringar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Aristides
Jag tror faktiskt att den genomsnittlige SD-väljaren ställer upp på en biståndsbudget på 10,8 miljarder. I synnerhet om det kombinerades med drastiskt nedskuren asylmottagning (jag låter det vara osagt om det går att helt stoppa asylmottagandet).
Helt sjukt men idag låter 1 % av BNP i bistånd som lindrigt jämfört med det verkliga kostnaden för invandringen/biståndet.
Eftersom förra regeringen sålde ut våra gamla trogna vinstdrivande bolag och nuvarande regering just nu plundrar statliga bolag så kan man tänka att slutet är väldigt nära. 7K maxar ut landet helt på kreditkorten och SMS-lånen och överbelånar huset över nocken.