2015-09-27, 14:38
  #40597
Medlem
Nu tror jag SD är över 30%. Alla pratar om SD och Sverige kokar likt aldrig förr!!
2015-09-27, 14:39
  #40598
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Vem kan lita på en publikation som enligt EGEN UTSAGO är "agendasättande"?

Wolodarski har ju erkänt för öppen manege att hans ambition är att vara partisk. Kan det bli tydligare än så?

Det kan mycket väl vara så att den enorma mediakampanj som bedrivits de sista 5-6 veckorna faktiskt har haft den effekten att folk är ännu mindre villiga att svara SD på frågan vilket parti de skulle röstat idag om det varit val, i telefonintervjuer. Trots att SD troligtvis växer så det knakar, kommer det se ut som om SD minskar i PK-undersökningarna.

Man hoppas att när SD "går bakåt" ska folk få kalla fötter och helt enkelt ändra sig. Man försöker skapa sin egen verklighet och det kan nog lyckas. Iaf delvis.

Tveksamt om det lyckas nu SD är för stora ,och metoderna att smutskasts välbekanta.Däremot Mattsons drev före förra valet kostade nog SD minst 5% ,många blev byxis ,men vaknade upp efter valet när dom insåg att dom blivit lurade,och svårt att lura folk på samma sätt flera gångar(om det inte gäller vänsterväljare alltså.. )
2015-09-27, 14:45
  #40599
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81032041X6
Nu tror jag SD är över 30%. Alla pratar om SD och Sverige kokar likt aldrig förr!!
Tror du verkligen att telefoninstituten har fel på 15%-enheter? Det tror inte jag. Att SD underskattas där är givet, men inte 15 enheter. Bara för att du hört många prata om SD så betyder det ingenting. Själv hör jag ingen prata om det, har jag motbevisat dig då? Ni får försöka hålla er lite till statistik och fakta istället för att uppskatta med sina 10 vänner som urval. Börjar man snacka om 30, 40 och 50% som vissa i tråden gillar att göra så är man inte smartare än de som tror att SD backar eller ligger på 17.
2015-09-27, 15:39
  #40600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Tror du verkligen att telefoninstituten har fel på 15%-enheter? Det tror inte jag. Att SD underskattas där är givet, men inte 15 enheter. Bara för att du hört många prata om SD så betyder det ingenting. Själv hör jag ingen prata om det, har jag motbevisat dig då? Ni får försöka hålla er lite till statistik och fakta istället för att uppskatta med sina 10 vänner som urval. Börjar man snacka om 30, 40 och 50% som vissa i tråden gillar att göra så är man inte smartare än de som tror att SD backar eller ligger på 17.
Alla institut underskattar alltid SD. Frågan är bara hur mycket.

Just nu har Sentio och YouGov SD på ca 27%. Men trenden är starkt uppåtgående och de underskattar också SD, så idag är det rimligt att tro att SD paserat 30%.
2015-09-27, 16:34
  #40601
Medlem
Uppenbarligen känner SD att opinionen är med dem för tillfället, annars skulle de nog inte gå ut med en sån här bild. Djärvt.

I debatter framöver:

7K-människa: "Ni vill stänga gränserna och stoppa asylmottagandet!"

SD: "Ja?"
2015-09-27, 16:36
  #40602
Medlem
madchances avatar
Jag undrar om media kommer fortsätta snyfta och beklaga sig i TV på valnatten när OU omvandlas till riksdagsplatser med ränta, som Sveriges största parti. Kan redan nu se hur det ryker ur öronen i TV-studion och hur folk öppet gråter på KD:s valvaka. Det borde ni tänkt på tidigare, typ 2015!
2015-09-27, 16:50
  #40603
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag undrar om media kommer fortsätta snyfta och beklaga sig i TV på valnatten när OU omvandlas till riksdagsplatser med ränta, som Sveriges största parti. Kan redan nu se hur det ryker ur öronen i TV-studion och hur folk öppet gråter på KD:s valvaka. Det borde ni tänkt på tidigare, typ 2015!


Det kommer nog flippa fullständigt misstänker jag. Det kommer komma allt från valfuskanklagelser till krav på grundlagsändringar. "Completely batshit crazy" som jänkarna skulle uttrycka det. Sanna mina ord!
2015-09-27, 17:05
  #40604
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Det kommer nog flippa fullständigt misstänker jag. Det kommer komma allt från valfuskanklagelser till krav på grundlagsändringar. "Completely batshit crazy" som jänkarna skulle uttrycka det. Sanna mina ord!
Jag tror att ändringar i valsystemet kommer bli en het fråga ganska snart. Man kommer söka förändringar som ger SD lägre utfall. Statsvetare och andra förståsigpåare kommer diskutera olika varianter av valkretsförändringar, enmansvalkretsar (winner takes it all) osv. Prio blir förstås sådana förändringar som inte är grundlagsändringar, så att det hinner genomföras före kommande val.
2015-09-27, 17:16
  #40605
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Uppenbarligen känner SD att opinionen är med dem för tillfället, annars skulle de nog inte gå ut med en sån här bild. Djärvt.

I debatter framöver:

7K-människa: "Ni vill stänga gränserna och stoppa asylmottagandet!"

SD: "Ja?"

Det är djärvt. Speciellt som den genomsnittlige SD-väljaren inte vill skicka de där miljarderna till "närområdet". Jag antar att behovet av att tvätta bort rasiststämpeln får dem till liknande utspel. Med lite tur genererar det lika många godhetsknarkarröster som de sverigevännerröster de förlorar.
2015-09-27, 17:30
  #40606
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Uppenbarligen känner SD att opinionen är med dem för tillfället, annars skulle de nog inte gå ut med en sån här bild. Djärvt.



Fenomenalt utformad bild/affisch med laddat innehåll och substans, som bör ge SD ytterligare några procentenheter...
2015-09-27, 17:30
  #40607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är djärvt. Speciellt som den genomsnittlige SD-väljaren inte vill skicka de där miljarderna till "närområdet". Jag antar att behovet av att tvätta bort rasiststämpeln får dem till liknande utspel. Med lite tur genererar det lika många godhetsknarkarröster som de sverigevännerröster de förlorar.

Jag tror faktiskt att den genomsnittlige SD-väljaren ställer upp på en biståndsbudget på 10,8 miljarder. I synnerhet om det kombinerades med drastiskt nedskuren asylmottagande (jag låter det vara osagt om det går att helt stoppa det).
__________________
Senast redigerad av Aristides 2015-09-27 kl. 17:44.
2015-09-27, 17:52
  #40608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Alla institut underskattar alltid SD. Frågan är bara hur mycket.

Just nu har Sentio och YouGov SD på ca 27%. Men trenden är starkt uppåtgående och de underskattar också SD, så idag är det rimligt att tro att SD paserat 30%.

Jag tror som du. Inte för ett ögonblick kan jag tänka mig att SD skulle ha ynka 20%. De har haft en starkt uppåtgående trend. Det väller in lättkränkta kräsna bidragsparasiter just nu i en omfattning vi aldrig tidigare varit med om.

Jag har för mig att Franz i vår tråd skrev för en tid sedan att det är väldigt svårt/omöjligt att uppskatta stödet när förändringen i opinionen är stor och hastig.

Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Uppenbarligen känner SD att opinionen är med dem för tillfället, annars skulle de nog inte gå ut med en sån här bild. Djärvt.

I debatter framöver:

7K-människa: "Ni vill stänga gränserna och stoppa asylmottagandet!"

SD: "Ja?"

Det där ligger i tiden. Alla de andra europeiska länderna säger ju just detta. FN säger detta. Folk känner nog att det är rätt och att flyktingar som klagar på hotellrummen eller glesbygden inte är värda priset svensken tvingas betala.

Citat:
Ursprungligen postat av EternalGlory
Det kommer nog flippa fullständigt misstänker jag. Det kommer komma allt från valfuskanklagelser till krav på grundlagsändringar. "Completely batshit crazy" som jänkarna skulle uttrycka det. Sanna mina ord!

Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Jag tror att ändringar i valsystemet kommer bli en het fråga ganska snart. Man kommer söka förändringar som ger SD lägre utfall. Statsvetare och andra förståsigpåare kommer diskutera olika varianter av valkretsförändringar, enmansvalkretsar (winner takes it all) osv. Prio blir förstås sådana förändringar som inte är grundlagsändringar, så att det hinner genomföras före kommande val.

Enda anledningen till extra val skulle vara just att ändra grundlagen. Det gäller att de insatta är uppmärksamma och snabbt slår på trumman för eventuella ändringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Jag tror faktiskt att den genomsnittlige SD-väljaren ställer upp på en biståndsbudget på 10,8 miljarder. I synnerhet om det kombinerades med drastiskt nedskuren asylmottagning (jag låter det vara osagt om det går att helt stoppa asylmottagandet).

Helt sjukt men idag låter 1 % av BNP i bistånd som lindrigt jämfört med det verkliga kostnaden för invandringen/biståndet.

Eftersom förra regeringen sålde ut våra gamla trogna vinstdrivande bolag och nuvarande regering just nu plundrar statliga bolag så kan man tänka att slutet är väldigt nära. 7K maxar ut landet helt på kreditkorten och SMS-lånen och överbelånar huset över nocken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in