2015-09-07, 21:24
  #38113
Medlem
lakritcs avatar
Hans Rosling menar alltså att 34% ogillar utlänningar i allmänhet. Inte ens en s k vetenskapsman kan förhålla sig saklig. Det måste reta upp folk något oerhört. Svenskarna är mycket missnöjda med den undermåliga integrationspolitiken som i sin tur beror på en misslyckad immigrationspolitik. Detta kan eller vill han inte se. Oavsett så är det för dåligt! Jag blir så besviken.
2015-09-07, 21:25
  #38114
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Vad svarade Rosling?

Minns inte ordagrant men andemeningen var att han var där för att utbilda programledare och inte partiledare. Dvs han hade inget intresse av en debatt.
2015-09-07, 21:32
  #38115
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Minns inte ordagrant men andemeningen var att han var där för att utbilda programledare och inte partiledare. Dvs han hade inget intresse av en debatt.

Rosling hade blivit överkörd av Åkesson. Inte för att Rosling har siffrorna fel utan för att Rosling är extrem i sina åsikter. Han är i princip villig att finansiera de tolv miljoner syriska flyktingarna med svenska pengar i Sverige. Jag uppskattar hans ärlighet. Däremot skulle svenska folket bajsa på sig, då svensken trivs bra med sin välfärd. Jag hoppas detta gick fram i tv-rutan.

Bortsett från hans (ärliga) vilja att skänka bort våra pengar var han även tydlig med hur felprioriterade våra nuvarande insatser är. Även om vi kör välfärden i botten kommer majoriteten att vara kvar i närområdet.

Ena stunden var han den där extreme vänsterextremisten och i nästa SD-förespråkare. Dessutom ska han ha cred när han säger att han "respekterar alla politiker som försöker göra något åt detta svåra problem", utan att exkludera SD och Åkesson.

Rosling känns mest som den där intelligenta men samtidigt förvirrade vetenskapsmannen. Ungefär som när Hawkin börjar prata om utomjordingar.
__________________
Senast redigerad av KaktusFlaktus 2015-09-07 kl. 21:35.
2015-09-07, 21:33
  #38116
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Minns inte ordagrant men andemeningen var att han var där för att utbilda programledare och inte partiledare. Dvs han hade inget intresse av en debatt.

En man som säger: "Det finns inget att diskutera; jag har rätt och du har fel", kan knappast vara aktuell för en debatt. Dåren är dock en nyttig idiot som kan vara SD behjälplig då det gäller få upp folks medvetande kring flyktinginvasionen. Ge honom tv-tid att "utbilda" folket så har vi garanterat en extra procentenhet i nästa riktiga OU.
2015-09-07, 21:36
  #38117
Medlem
lakritcs avatar
Humor när Rosling försade sig då han sa att vi SD-are tänker med hjärnan
2015-09-07, 21:43
  #38118
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Finessen är ju att de som blivit mer positiva inte kan ta vägen någonstans. De kan bara byta från 7K till 7K. De som blivit mer negativa kan byta till SD. Även om 20 av de 25% som blivit mer negativa redan var SD så finns ju de där 5% nya...

Helt korrekt som du säger, det var ca 75-80% som stödde 7K innan detta så de har drygt 3 gånger så många fler väljare att förlora än SD.

Skulle som exempel 7K tappa 10% av sina väljare till SD och SD tappar 20% av sina väljare till 7K då ökar SD med ca: 3,1 procentenheter.

10% av 77 = 7,7
20% av 23 = 4,6
7,7 - 4,6 = 3,1
2015-09-07, 21:47
  #38119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Tyckte det var mest svammel faktiskt. Skrattade dock gott när Rosling svarade på frågan om ev debatt med Åkesson. Hade inte programledare varit sminkad hade man nog sett en viss rodnad på kinderna.
Jag har funderat på hur det kan komma sig att Rosling uppnått denna kultstatus på så kort tid. Han säger ju inget nytt eller revolutionerande. Rabblar hur det ser ut med fördelning av flyktingar i närområdet kontra hur många som tagit sig till Europa. Förklarar basics om varför de tvingas ta båt istället för att flyga. Han förklarar som om det var skolbarn som lyssnade, leker med klossar och skulle passa bättre i Barnjournalen eller Lilla Aktuellt. Men sen insåg jag att vad det handlar om är att allmänheten systematiskt undanhölls fakta om invandring i så många år att de flesta är analfabeter på området. De vet inte en bråkdel om detta jämfört med vad de vet om vård, skola, omsorg, arbetsmarknad och skatter. Därför behöver de gå en kurs på barnnivå. Sorgligt egentligen.
2015-09-07, 21:49
  #38120
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Humor när Rosling försade sig då han sa att vi SD-are tänker med hjärnan


Vavava? Länk och tidsindex?
2015-09-07, 21:49
  #38121
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Minns inte ordagrant men andemeningen var att han var där för att utbilda programledare och inte partiledare. Dvs han hade inget intresse av en debatt.
Dessutom sa han att han "respekterar politiker" och undervisar programledare. Indirekt sa han alltså att han inte respekterar programledare
2015-09-07, 21:49
  #38122
Medlem
Nycticoraxs avatar
Ja, det plingar inte för SD för att Rosling är någon gud eller har 100% rätt. Det är positivt för SD pga det sätt han lär tittarna och programledare hur det ungefär ser ut i världen: dvs lågstadie-nivå. Vi pratar ju om svensk media och svenska väljare. Det krävs gumballs och lego.
2015-09-07, 21:52
  #38123
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag har funderat på hur det kan komma sig att Rosling uppnått denna kultstatus på så kort tid. Han säger ju inget nytt eller revolutionerande. Rabblar hur det ser ut med fördelning av flyktingar i närområdet kontra hur många som tagit sig till Europa. Förklarar basics om varför de tvingas ta båt istället för att flyga. Han förklarar som om det var skolbarn som lyssnade, leker med klossar och skulle passa bättre i Barnjournalen eller Lilla Aktuellt. Men sen insåg jag att vad det handlar om är att allmänheten systematiskt undanhölls fakta om invandring i så många år att de flesta är analfabeter på området. De vet inte en bråkdel om detta jämfört med vad de vet om vård, skola, omsorg, arbetsmarknad och skatter. Därför behöver de gå en kurs på barnnivå. Sorgligt egentligen.

Han är en bra föredragshållare som väcker intresse med sitt sätt att tala och han använder grafik som tilltalar folk. Helt enkelt en bra pedagog. Innehållet i det han säger är sekundärt men han lyfter också fram positiva trender i regioner som folk länge har betraktat som hopplösa och folk gillar att att få höra det.
2015-09-07, 21:53
  #38124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Hans Rosling menar alltså att 34% ogillar utlänningar i allmänhet. Inte ens en s k vetenskapsman kan förhålla sig saklig. Det måste reta upp folk något oerhört. Svenskarna är mycket missnöjda med den undermåliga integrationspolitiken som i sin tur beror på en misslyckad immigrationspolitik. Detta kan eller vill han inte se. Oavsett så är det för dåligt! Jag blir så besviken.

Men, jösses så diffust! Alla som inte bor i Sverige är utlänningar. Skulle 34% ogilla även danskar, norrmän, britter, japaner och schweizare? Inte en chans.

SD växer för att främst otryggheten på gator, torg och hem minskar, att välfärden sänks och skatterna kommer gå upp. Det och att man inte känner igen sig längre i sin närmiljö. Traska runt i en by i Småland och du ser inte en bonde med en morakniv i livremmen eller en liten kille med jeansshorts och träskor hållandes en kattunge utan du ser 6 arabiska och 4 somaliska män i tjugoårsåldern med stirriga blickar. Om det är att ogilla utlänningar så kan jag garantera att 34% är rejält i underkant.



Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Humor när Rosling försade sig då han sa att vi SD-are tänker med hjärnan

Vad avsåg han säga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in