2015-08-26, 22:02
Medlem
År 2018 får man ändå vara realistiskt och inse att även om 35% skulle uppnås så vill ingen av de andra partierna ens samarbeta med SD. Tyvärr. Det är fortfarande 100% vägran från hela sjuklövern och de utgör en egen majoritet. Jag tror att sjuklövern bildar samlingsregering år 2018.
2015-08-26, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
År 2018 får man ändå vara realistiskt och inse att även om 35% skulle uppnås så vill ingen av de andra partierna ens samarbeta med SD. Tyvärr. Det är fortfarande 100% vägran från hela sjuklövern och de utgör en egen majoritet. Jag tror att sjuklövern bildar samlingsregering år 2018.

Du glömmer att flera eller alla av de små partierna kan ha blivit uppätna av SD innan dess. Redan nu ligger ju flera partier under Riksdagsspärren. Så de kommer inte behöva några 50%. Fortsätter trenden såhär så är ju till och med S och M snart småpartier. Så jo SD kommer få inflytande på ett eller annat sätt.
2015-08-26, 22:45
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
SD 32%
S 21%
M 18%
MP 7%
V 6%
C 6%
FP 4%
KD 3% (utanför)
Övr 3%
Finns inte en chans att M får 18% i nästa val. Det är ju ungefär var de ligger nu. De ska vara glada om de får 10% 2018.

Och att S bara skulle tappa några procent från nu till 2018 är också osannolikt.

Jag tror att med tanke på vad som händer i Europa just nu med flyktingar som forcerar gränser för att ta sig till Sverige, och regeringens höjning av bensinskatten och flaggningen för att de måste höja skatten med 100 miljarder fram till 2019 så är de nog nere på de där siffrorna redan nu.

Jag tror på +30% för SD i Januari.
2015-08-26, 23:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Äntligen nån som har fattat hur Decemberjuntan funkar. Allt under 50% av mandaten för SD i nästa val är i praktiken meningslöst tack vare DÖ.
2015-08-26, 23:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Äntligen nån som har fattat hur Decemberjuntan funkar. Allt under 50% av mandaten för SD i nästa val är i praktiken meningslöst tack vare DÖ.
Skitsnack. De övriga partierna kommer inte att sitta passiva & se sina riksdagsplatser försvinna. Framförallt inte småpartierna som riskerar att åka ut. Den där typen av pladder ger jag inte mycket för, det är givetvis avsett av döda entusiasmen hos regimkritikerna. Men det går vi inte på.
2015-08-26, 23:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Skitsnack. De övriga partierna kommer inte att sitta passiva & se sina riksdagsplatser försvinna. Framförallt inte småpartierna som riskerar att åka ut. Den där typen av pladder ger jag inte mycket för, det är givetvis avsett av döda entusiasmen hos regimkritikerna. Men det går vi inte på.
Om Decemberjuntan får 51% och SD 49% i nästa val så kan de fortsätta regera och utestänga SD från allt betydande inflytande. Om DÖ faller är en annan sak dock men så länge DÖ håller så är det så det blir.
2015-08-26, 23:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Om Decemberjuntan får 51% och SD 49% i nästa val så kan de fortsätta regera och utestänga SD från allt betydande inflytande. Om DÖ faller är en annan sak dock men så länge DÖ håller så är det så det blir.
Om, om , om. Vi får väl se. Koncentrera dig på vad som händer i närtid. Förändringarna kommer fortare än vad någon anar. Speciellt i den här tråden har vi börjat vänja oss vid det.

Defatistiska fantasier om vad man "tror" kommer att hända om ett antal år är i dagens dynamiska verklighet inte speciellt relevanta.

Vad tycker du själv vi bör göra? Lägga oss ner & gråta? Det skitsnacket har Rejdar försökt i många år, med jävligt begränsad framgång.

Nu är det bara att köra på med full fart.
2015-08-26, 23:24
Medlem
Citat:
Teori respektive praktik är två vitt skilda företeelser.
I teorin var sms/internet något för en begränsad krets av vuxna akademiker med för mycket fritid men i praktiken blev det något helt annat minst 100/1000 ggr större.
Senast redigerad av Epikantus 2015-08-26 kl. 23:29.
2015-08-26, 23:31
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Om, om , om. Vi får väl se. Koncentrera dig på vad som händer i närtid. Förändringarna kommer fortare än vad någon anar. Speciellt i den här tråden har vi börjat vänja oss vid det.

Defatistiska fantasier om vad man "tror" kommer att hända om ett antal år är i dagens dynamiska verklighet inte speciellt relevanta.

Vad tycker du själv vi bör göra? Lägga oss ner & gråta? Det skitsnacket har Rejdar försökt i många år, med jävligt begränsad framgång.

Nu är det bara att köra på med full fart.
Vad jag tycker är glasklart. Sverige är numera i praktiken ett tvåpartisystem så SD måste sikta på 50% i nästa val. Jämför med situationen i USA. 13% räckte ju inte långt i förra valet eller hur. 25% räcker inte heller särskilt långt. DÖ lär nog falla förr eller senare men tills det har hänt så måste nog SD få 50% av mandaten för att kunna påverka i viktiga frågor. 40% kanske kan räcka för då börjar man nog närma sig gränsen för inbördeskrig i landet om inte massinvandringen stoppas. Men ändå lika bra att sikta på 50% för att vara på säkra sidan.
2015-08-26, 23:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du har rätt, nu försöker de andra spjärna emot men det börjar krackelera så sakta, när SD blivit ännu starkare och de andra mindre så kommer något eller några sjuklöverpartier att bryta linjen.
Då kommer SD' s direkta inflytande öka snabbt.
2015-08-26, 23:37
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Vad jag tycker är glasklart. Sverige är numera i praktiken ett tvåpartisystem så SD måste sikta på 50% i nästa val. Jämför med situationen i USA. 13% räckte ju inte långt i förra valet eller hur. 25% räcker inte heller särskilt långt. DÖ lär nog falla förr eller senare men tills det har hänt så måste nog SD få 50% av mandaten för att kunna påverka i viktiga frågor. 40% kanske kan räcka för då börjar man nog närma sig gränsen för inbördeskrig i landet om inte massinvandringen stoppas. Men ändå lika bra att sikta på 50% för att vara på säkra sidan.

Räcker med att SD blir större än de andra två blocken. Alltså inte sammanlagt. Då är det SD som regerar. Visst kan de fortfarande få sina motioner nedröstade. Men jag tror nog att sinnessjukdomen att vägra gå med på att sänka invandringen till vilket pris som helst, avtar även hos dessa partier när den tiden är kommen. Åtminstone kan de nog få moderaterna och kanske något parti till med sig i en sådan situation, för att få över 50 % i omröstningarna.
Det är skitsnack att inget händer om SD inte har 50%. Det vore optimalt, men inte nödvändigt för förändring.
2015-08-26, 23:43
Medlem
Wiscounts avatar
Vissa är otroligt pessimistiska här i tråden.

SD har enligt de mest säkra OI redan drygt fördubblat sitt väljarstöd - detta på mindre än ett år! Vi talar om något som tidigare krävde 4 års valarbete. Givetvis förhåller sig en ökning aldrig konstant och något slags tak finns väl, men snälla... Om SD klarar ännu en fördubbling på de 3 år som återstår kan de ju faktiskt knipa regeringsmakten, samtidigt som DÖ förmodligen är just död.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in