2015-07-19, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
M gjorde en taktisk grej...man strök den konservativa biten, men förde en väldigt liberal ekonomisk politik; en politik som i kombination med en hög migration kan knäcka trygghetssystemen.

Nog sjutton vissste Reinfeldt vad han gjorde.
Aja Baja har en poäng. Man ska förvisso röstmaximera, men utan att sälja sin själ. Tanken är inte att man ska följa med i åsiktskorridoren, man ska skapa en egen opinion. Moderaterna lider av baksmällan av sina kortsiktiga framgångar (som enbart var taktiska och faktiskt bara under en period, på 4 år), som alltså var en Pyrrhus seger, då man kan ses som skaparen av nästa statsbärande parti, dvs SD.
2015-07-19, 18:47
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Alliansen genomförde ett antal rejäla skattesänkningar vars motstycke vi inte sett i Sverige tidigare! Det var just detta Reinfeldt ville....han hade absolut ingen konservativ ideologi......sannolikt såg han sitt jobb gjort med sista skatteavdraget.
Vi har råkat halka bort lite från ämnet här, men jag kan ändå säga om Reinfeldt att han föreslog betydligt större förändringar för Sverige innan han kom på iden att ta över sossarnas väljare genom att göra en populistisk variant av sossarnas politik.

Naturligtvis kan det vara bra att ge upp idéer som ligger allt för långt ifrån folkets uppfattning. Feminismen har inte något sådant stort folkligt stöd att det skulle vara omöjligt att bedriva en ickefeministisk politik. Det finns något att säga för att argumentera för sin sak i stället för att vika ner sig.
2015-07-19, 21:26
Medlem
Menveds avatar
YouGov brukar komma på måndagar så den bör komma i morgon. Om den kommer nästa måndag så blir det ovanligt sent.

Jag tror som jag skrivit tidigare att proppen är ur nu och att vi kan vänta en stor ökning. Blir inte förvånad om SD har 23 procent.

(Obs, ingen idé att sitta uppe och vänta då YouGov brukar komma rätt sent på morgonen, och vem vet nu när det är juli så kanske den inte kommer överhuvudtaget.)
2015-07-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
YouGov brukar komma på måndagar så den bör komma i morgon.
Fel.
Yougovs julimätning brukar publiceras tillsammans med augustimätningen.
2015-07-19, 21:47
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Tråkigt att vi får vänta på nästa då, enl ovan.

Hursomhelst, Sd kan bli största parti vid nästa poll, inte alls omöjligt, ivf gå förbi (m). Folk börjar få nog nu, av godhetsknarkeri, skäggbarn och tiggare, 30 % inte orealistiskt till hösten.
2015-07-19, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Tråkigt att vi får vänta på nästa då, enl ovan.

Hursomhelst, Sd kan bli största parti vid nästa poll, inte alls omöjligt, ivf gå förbi (m). Folk börjar få nog nu, av godhetsknarkeri, skäggbarn och tiggare, 30 % inte orealistiskt till hösten.

30%? Hur tänkte du nu? Vart ska du hitta så många som går över till SD?
2015-07-19, 22:42
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge

Bland missnöjda invandringskritiska Socialdemokrater och borgare som vill rösta på den enda oppositionen till vänsterstyret kanske?

Så länge DÖ håller så är 30% inte omöjligt att uppnå i en opinionsundersökning, inte för att jag tror att de skulle få det i ett riktigt val.
De andra partierna kommer att svänga om sin politik innan dess för att få tillbaka väljarna.

Jag tror att vi kommer att få se en mycket drastisk skiftning i ton och debattklimat de närmaste 5 åren, när de flesta partierna i 7-klövern desperat kommer att bjuda över varandra för att försöka få tillbaka sina väljare från SD.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-07-19 kl. 22:44.
2015-07-19, 22:47
Medlem
Storus Pittuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
60% vill minska invandringen. Det är den gruppen sd kan ta röster från. Jag tror nog inte på 30% i år men väl att sd passerar något av s eller m och blir näst största parti innan året är slut.

/SP
2015-07-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus
60% vill minska invandringen. Det är den gruppen sd kan ta röster från. Jag tror nog inte på 30% i år men väl att sd passerar något av s eller m och blir näst största parti innan året är slut.

/SP
Antar att du menar Demoskops sammanställning av 5.743 intervjuer under jan-apr 2015.

58% Invandringen är för stor
Varav...
30% Alldeles för stor
11% För stor
17% Något för stor

34% Varken för liten eller för stor

8% Invandringen är för liten
Varav...
4% Något för liten
2% För liten
2% Alldeles för liten

Förändring sedan 2012:
45% > 58% För stor
37% > 34% Varken för liten eller för stor
13% > 8% För liten
6% > 0% Ej svar
2015-07-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storus Pittus

/SP

Håller med dig om att SD kanske inte kommer upp till 30% i OU i år, men däremot tror jag att det kommer passera S och M i en undersökning och det kommer isåfall att orsaka en jätteskräll i media.

En del av mediaetablisemanget håller redan på att försöka spänna om sin "kappa" så den skall hamna rätt i "vinden" så det kommer säkert rapporteras ganska rikstäckande.
2015-07-19, 23:07
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Bland missnöjda invandringskritiska Socialdemokrater och borgare som vill rösta på den enda oppositionen till vänsterstyret kanske?

Så länge DÖ håller så är 30% inte omöjligt att uppnå i en opinionsundersökning, inte för att jag tror att de skulle få det i ett riktigt val.
De andra partierna kommer att svänga om sin politik innan dess för att få tillbaka väljarna.

Jag tror att vi kommer att få se en mycket drastisk skiftning i ton och debattklimat de närmaste 5 åren, när de flesta partierna i 7-klövern desperat kommer att bjuda över varandra för att försöka få tillbaka sina väljare från SD.

Tyvärr önsketänkande är jag rädd, eller rättare sagt, 7-klövern kommer inför -18 att agera som du skriver, "hårdare tag", "svenskakrav", bla bla bla - för att sedan vinna valet (typ 75-25 %) och sedan fortsätta folkutbytespolitiken i oförminskad takt.

Både moderaten och sossen blir lurade igen. Klokare än så är inte svensken. Tyvärr. Lite hårdare tag-snack och löften om ett 50-11:e jobbskatteavdrag så återgår SUV-moderaten till att rösta på fru Nilegård-Batra, trots en rejäl zigenarkorv på tvåans fairway.
2015-07-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Hej! Jag sitter och debatterar lite om Kvinnors stöd bland SD och behöver lite hjälp med källor.

Jag har googlat lite och ser att ca 10% av sd väljarna skulle vara Kvinnor, det låter lågt men är ju fortfarande fler än som röstat på Fi..(tror jag?).

1) Det krävs ju i dagsläget att ungefär 30-45% är kvinnor för att SD ska vara tredje största parti även om man sätter alla SD män i en gaskammare, har jag rätt?

2) Jag är nyfiken, hur långt ifrån är vi annars?
3) Är det fler kvinnor redan som röstar SD än V/MP/C?
4) Finns det några undersökningar jag kan referera till när jag trycker ner "sd-är-kvinnohatar" på diverse kommentarsfält?

Tack på förhand, sprid kampen!

Här kommer lite välbehövlig information till dina diskussioner om kvinnors SD-sympatier.

-Ungefär 40 % av SD-rösterna i höstens val stod kvinnorna för (http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sd-valjare-finns-nu-i-alla-grupper)

-Sedan valet har enskilda mätningar, när sådan information ges överhuvudtaget, påvisat en ökning bland främst unga kvinnor (http://www.dn.se/val/nyval-2015/s-och-sd-kraftigt-uppat-i-novus/) och (http://www.dn.se/nyheter/politik/hogutbildade-och-kvinnor-lyfter-sd/)

-Det finns också en undersökning som påvisar att kvinnors underrepresentation beror på stigmatiseringen och inte på partiets politik (http://www.dn.se/valet-2014/darfor-valjer-kvinnor-bort-sd/)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in