2015-06-24, 12:51
  #31705
Medlem
sushitas avatar
Patetiskt att ni jublar över SD's glädjesiffror. Det är valdagen som räknas, inget annat. Partiets vidriga rasism kommer slå tillbaka 2018 och SD kommer åka ut med huvudet före.
2015-06-24, 12:59
  #31706
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Patetiskt att ni jublar över SD's glädjesiffror. Det är valdagen som räknas, inget annat. Partiets vidriga rasism kommer slå tillbaka 2018 och SD kommer åka ut med huvudet före.
Det är betydligt mer sannolikt att SD får egen majoritet redan 2018 än att de åker ur riksdagen samma år.
2015-06-24, 13:14
  #31707
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Patetiskt att ni jublar över SD's glädjesiffror. Det är valdagen som räknas, inget annat. Partiets vidriga rasism kommer slå tillbaka 2018 och SD kommer åka ut med huvudet före.

Förutom trolleriet. Faktum är att SD är ett ganska mediokert parti men jämfört med övriga partier framstår de som världsstjärnor. De har några toppar som är väldigt bra men därunder väldigt låg kvalité. Även bland topparna så finns tveksamt material, tex hetsiga Kent Ekeroth och barnsliga Linus Bylund. Vassa Kasselstrand sparkade de ut.

SD´s framgång är ett tecken på att Sverige är i totalt politiskt förfall. Det som är mest positivt med SD är att det finns en kämpaglädje och en vision, något som förhoppningsvis kan locka till sig mer kvalitetsmaterial framöver. Oscar Sjöstedt är ett sådant exempel.
2015-06-24, 13:18
  #31708
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Som fd Moderat har jag extremt svårt att se att M kan regera med S. Samma sak tror jag egentligen gäller för många Socialdemokrater. De hatar M in i benmärgen (vilket jag kan respektera - alla har sin historik). M och S är som palestinier och judar. De hatar varandra och varandras oförätter sedan generationer.

Men vad vet jag. Tittar man på MUF så inser man att världen inte längre går att känna igen. Läg till DÖ som lök på laxen. Kanske hoppar M och S till sist i säng också....

Jodå allt kan ske idag.
MEN ,man lär inte få egen majoritet för det ,så då gäller det att alliansbröder är med och stöder ,eller Rödgröna ,och då blir konstellationen genast mycket värre att få att fungera.
Och man lär klara max en valperiod ändå ,och sedan är det riktigt tokkört.
Så frågan är om någon tycker det är värt risken.
betydligt bekvämare då att ta av sig hatten och förhandla med SD..
2015-06-24, 13:21
  #31709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Fast om SD blir största block så räcker det inte med att M och S bara samarbetar. De måste i princip lägga fram gemensamma budgetar eller aktivt rösta för motståndarsidans budget. Det mest naturliga blir i ett sånt läge att de bildar regering ihop, men i så fall tror jag att risken är påfallande stor att det faktiskt blir SD som bildar regering 2022.

Och nej. Det finns inga andra länder där politikerna beter sig så här korkat. Man har så gravt underskattat hur stor andel av befolkningen som kan rösta på SD att man undrar om de är helt dumma i huvet. Att vi nu börjar närma oss ett läge där M och S kan komma att tvingas bilda regering tycker jag säger allt. Varför inte bara avskaffa demokratin helt och hållet?

Det är väl inget odemokratiskt med att S och M samarbetar? Alla konstellationer som skapar tillräckligt stöd i kammaren är givetvis demokratiska. Så även DÖ.

Däremot är det ju ett parlamentariskt instabilt tillstånd med tre block i kammaren och förr eller senare kommer jämvikten igen hitta en tvåblockssituation. Om S och M placerar sig i samma block så är väl det okej men lämnar vägen mot majoritet för SD öppen eftersom man kommer få stå till svars mot sjukt missnöjda väljarkollektiv.

Sossar som inte vill ha M-politik och vice versa.

Vore nästan det bästa som kan hända för SD och med SDs nuvarande ökningstakt så driver man ju situationen dit.
2015-06-24, 13:25
  #31710
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Det är väl inget odemokratiskt med att S och M samarbetar? Alla konstellationer som skapar tillräckligt stöd i kammaren är givetvis demokratiska. Så även DÖ.

Däremot är det ju ett parlamentariskt instabilt tillstånd med tre block i kammaren och förr eller senare kommer jämvikten igen hitta en tvåblockssituation. Om S och M placerar sig i samma block så är väl det okej men lämnar vägen mot majoritet för SD öppen eftersom man kommer få stå till svars mot sjukt missnöjda väljarkollektiv.

Sossar som inte vill ha M-politik och vice versa.

Vore nästan det bästa som kan hända för SD och med SDs nuvarande ökningstakt så driver man ju situationen dit.
Men bara för att ledningen i sossarna och moderaterna är idioter så betyder det inte att alla andra i partiet är idioter.
Till slut blir dårarna utkastade och man får en ny ledning i båda partierna ,som troligtvis ser mer nyktert på verkligheten.
i det läget kan SD samregera med båda blocken.
2015-06-24, 13:29
  #31711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
En sak är tämligen klart - om det finns 3 partier med 20-30 % av rösterna, vad blir det till de andra.
Fem småpartier (6 med FI) skall dela på kanske 25 % av rösterna.
Chansen (risken) är nog stor att två kommer under 4 %.

Förresten tror det leder till stora slitningar mellan S och MP, när man hela tiden tappar opinion på SD:s bekostnad.


Det sistnämnda är inte oviktig. MP och S kan regera sönder sig själva och varandra. En intressant grej är att även MP börjar tappa sympatisörer till SD i opinionsundersökningar. Detta torde göra regerandet än tyngre
2015-06-24, 13:42
  #31712
Medlem
sushitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Rejdar trodde ju att den stunden skulle komma redan i valet 2010 & sen även 2014.
Skönt att någon fortsätter hans tradition av förutsägelser.

Som sa. Det är valresultat som räknas. SD har framgång just men kommer vända 2018 eller slutet av 2017.
2015-06-24, 13:52
  #31713
Medlem
envokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Som sa. Det är valresultat som räknas. SD har framgång just men kommer vända 2018 eller slutet av 2017.
Tvärtom. Om inte något annat parti anammar SDs politik till en viss del. Finns INGET som säger att SD kommer försvinna, tvärtom så växer dom hela tiden. I vilken kula har du spått denna framtiden? Kan du se efter om jag är rik vid 2018?
2015-06-24, 13:53
  #31714
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Som sa. Det är valresultat som räknas. SD har framgång just men kommer vända 2018 eller slutet av 2017.

Okej, Varför just 2017-18 då? Någon speciell anledning till att det plötsligt vänder nedåt ungefär vid valet? Just nu tycker jag inte det finns något alls som pekar på det faktiskt!
2015-06-24, 14:01
  #31715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Som sa. Det är valresultat som räknas. SD har framgång just men kommer vända 2018 eller slutet av 2017.


Kan du se några konkreta skäl till detta? Förklar varför.
2015-06-24, 14:39
  #31716
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sushita
Som sa. Det är valresultat som räknas. SD har framgång just men kommer vända 2018 eller slutet av 2017.

Det där har man ju hört iåratal nu. Vänsterlogik slår till igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in