2015-06-24, 08:40
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gör man det så får SD 51% i valet 2022.

Egentligen finns det väl ingen annan anledning till att hålla fast vid DÖ för alliansen? Om man ändå tänkt skärpa till invandringspolitiken så kommer väl inte vänstern att stötta alliansen passivt genom DÖ efter 2018, oavsett vilka avtal de skrivit på?

Och om man tänkt ta SD:s hjälp för att skärpa politiken så kan man göra det redan idag. Det finns risk för ett påtvingat nyval, men då kan man ju ta till ett valsamarbete om KD och/eller FP riskerar att trilla ur, och därefter bilda regering med SD:s stöd. I teorin kan det räcka med att M lovar skärpa till invandringen med SD:s hjälp för att dessa två partier kan få egen majoritet i riksdagen.

Jag ser inte riktigt det alternativ som alliansen har tänkt sig där de har kvar DÖ utan att även ha kvar dagens invandringspolitik? Är det att vänstern skulle tvingas skärpa invandringen på egen hand denna mandatperioden samtidigt som de regerar sönder sig, så att alliansen får en promenadseger 2018?

Så ja, allt pekar på att SD kommer att bli hur stora som helst på sikt, alternativt att alliansen eller moderaterna bildar regering med SD:s stöd.

I båda fallen så har sjuklövern sett till att grundmura in SD:s roll i svensk politik.
2015-06-24, 09:20
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Egentligen finns det väl ingen annan anledning till att hålla fast vid DÖ för alliansen? Om man ändå tänkt skärpa till invandringspolitiken så kommer väl inte vänstern att stötta alliansen passivt genom DÖ efter 2018, oavsett vilka avtal de skrivit på?

DÖ har kommit in ett nytt läge som jag inte tror Alliansen riktigt förutsåg. Alliansen lade ner sina röster i samband med budgetomröstningen som planerat men i en miljö där SD har börjat nosa på 20% vilket inte var planerat.

Det gick hyfsat att försvara DÖ när SD hade 13 %. Men jag misstänker att de inte riktigt insåg hur mycket jobbigare det är att försvara DÖ när SD har mer än 20%. Att använda argumentet att SD är ett litet rasistiskt ytterlighetsparti går inte längre och då är hela DÖ argumentet borta.

Det är nu väldigt tydligt hur patetiskt det är när Alliansledarna går ut och debatterar och kritiserar de rödgröna. Folk blir bara förbannade och undrar hur totalt världsfrånvända de är. Folk visar att deras prioritering inte är att hålla SD ute genom att istället rösta på SD.

SD ökar nu månad för månad. Lägg till att även media börjar svänga långsamt men säkert. Alliansen sitter verkligen med svartepetter.
2015-06-24, 09:52
Medlem
fernebos avatar
Jag tror inte heller att man hade förutsett att SD kan komma att bli största block redan 2018. Vi sitter ju här och diskuterar på fullaste allvar att SD kan komma att få 30%. Vad händer med DÖ i ett sånt läge? Vem får frågan om att bilda regering? Vad händer vid budgetomröstningar när SD ensamt är det parti som har störst stöd för sin budget? Vilka bisarra allianser får vi se och vilka konsekvenser får dessa för nästa val?

SD kommer att bli ett fullständigt ohanterligt problem redan lång innan de har 51% av rösterna.
Senast redigerad av fernebo 2015-06-24 kl. 09:54.
2015-06-24, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tror inte heller att man hade förutsett att SD kan komma att bli största block redan 2018. Vi sitter ju här och diskuterar på fullaste allvar att SD kan komma att få 30%. Vad händer med DÖ i ett sånt läge? Vem får frågan om att bilda regering? Vad händer vid budgetomröstningar när SD ensamt är det parti som har störst stöd för sin budget? Vilka bisarra allianser får vi se och vilka konsekvenser får dessa för nästa val?

SD kommer att bli ett fullständigt ohanterligt problem redan lång innan de har 51% av rösterna.

Om vi antar att de andra partierna inte ändrar sig tillräckligt om invandringen förrän tidigast efter valet 2018, vilket låter troligt, då kommer SD få minst 30% och möjligtvis bli största block. Blir de största blocket, så kommer M och S samarbeta, för de har då gått på val att inte ändra massinvandringspolitiken och kommer då säga att vi måste skydda det som vi gick till val på, massinvandringen måste fortsätta. Finns inte många väljare som kommer gilla det men sen när har en politiker lyssnat på folket? 2022 så kommer SD ha kanske 40% eller mer av rösterna. Finns det andra länder där politikerna beter sig så här?
2015-06-24, 10:10
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:

Precis. Det kommer att vara helt omöjligt att försvara DÖ i längden om SD är största parti (eller största block). Hela Alliansens argument för DÖ är borta. Dessutom visar det ju sig att SD:s förslag nu är de som de andra börjar diskutera om än i utspädd light form.

Vinden har vänt 180 grader på ett halvår. Frågan är bara hur långt in det kommer att sitta för Alliansen? Hur länge orkar de bli allt mer hånade och förlöjligade? Hur skall de rent moraliskt klara en valrörelse 2018 även om de är större än de rödgröna? De kommer att bli totalt manglade i den politiska debatten.
2015-06-24, 10:17
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Den naturliga förlängningen av DÖ torde vara en S+M-regering. Jag tror mycket väl att det kan räcka för ytterligare en eller ett par mandatperioder.

Speciellt om man i propagandan jobbar på att hitta alternativa fiender att samla folket emot. Kanske kan krigshets och ett framtrummat rysshat få svenskarnas blick att vändas bort från invandringshaveriet?
2015-06-24, 10:26
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Den naturliga förlängningen av DÖ torde vara en S+M-regering. Jag tror mycket väl att det kan räcka för ytterligare en eller ett par mandatperioder.

Speciellt om man i propagandan jobbar på att hitta alternativa fiender att samla folket emot. Kanske kan krigshets och ett framtrummat rysshat få svenskarnas blick att vändas bort från invandringshaveriet?

Som fd Moderat har jag extremt svårt att se att M kan regera med S. Samma sak tror jag egentligen gäller för många Socialdemokrater. De hatar M in i benmärgen (vilket jag kan respektera - alla har sin historik). M och S är som palestinier och judar. De hatar varandra och varandras oförätter sedan generationer.

Men vad vet jag. Tittar man på MUF så inser man att världen inte längre går att känna igen. Läg till DÖ som lök på laxen. Kanske hoppar M och S till sist i säng också....
2015-06-24, 10:27
Medlem
Folk pratar om att enda alternativet för alliansen är att regera med stöd av SD, det tror jag var aktuellt när SD låg på 5-15%, men ifall SD landar på 25-30%? kommer man då nöja sig med att vara ett stödparti som största parti i Sverige? Jag tror inte de har något alternativ, inget parti kommer gå med på att agera stöd till en SD-regering. Det blir oavsett en väldigt märklig situation om ett 30%-SD ska vara stöd till en Allians som kanske är mindre. Vad tror ni?
2015-06-24, 10:49
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:

Det är ju så diktaturer gör så det är ett mycket sannolikt händelseförlopp framöver.
2015-06-24, 11:53
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Om vi antar att de andra partierna inte ändrar sig tillräckligt om invandringen förrän tidigast efter valet 2018, vilket låter troligt, då kommer SD få minst 30% och möjligtvis bli största block. Blir de största blocket, så kommer M och S samarbeta, för de har då gått på val att inte ändra massinvandringspolitiken och kommer då säga att vi måste skydda det som vi gick till val på, massinvandringen måste fortsätta. Finns inte många väljare som kommer gilla det men sen när har en politiker lyssnat på folket? 2022 så kommer SD ha kanske 40% eller mer av rösterna. Finns det andra länder där politikerna beter sig så här?

Fast om SD blir största block så räcker det inte med att M och S bara samarbetar. De måste i princip lägga fram gemensamma budgetar eller aktivt rösta för motståndarsidans budget. Det mest naturliga blir i ett sånt läge att de bildar regering ihop, men i så fall tror jag att risken är påfallande stor att det faktiskt blir SD som bildar regering 2022.

Och nej. Det finns inga andra länder där politikerna beter sig så här korkat. Man har så gravt underskattat hur stor andel av befolkningen som kan rösta på SD att man undrar om de är helt dumma i huvet. Att vi nu börjar närma oss ett läge där M och S kan komma att tvingas bilda regering tycker jag säger allt. Varför inte bara avskaffa demokratin helt och hållet?
2015-06-24, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen

Om Sentio stämmer så har SD ökat ca 8 % på nio månader. Med ca 38 månader kvar till valet sammantaget med de usla laguppställningarna hos S och M samt med det eskalerande kaoset inte minst i boendefrågan finns det all anledning att hoppas på att SD passerar 30 % inför valspurten 2018.

Ett SD på 30 % i början av valspurten kan lätt landa på 35 % av bara farten och därmed bli största block. Det här kommer ju i så fall sannolikt analyseras och diskuteras enormt från "analytiker, experter och förstå-sig på:are". Troligtvis kommer precis som inför alla val, även 2014, journalisterna fråga partiledarna för de stora partierna vem de tänker bilda regering med. Om det på allvar diskuteras att S och M ska bilda regering för att hålla SD borta från makten samtidigt som landet förblöder kan SD mycket väl ta ett rejält skutt även i valspurten.

DÖ innefattar inte SD. SD kommer inte få igenom sin budget som minoritetsregering.

Det finns inga gamla sanningar som gäller i det politiska läget Sverige befinner sig i nu och åren som följer. Det saknas motstycke.

Det sägs att SD har sitt största stöd bland männen i åldern 30 eller 40 till 65. Eftersom svenska män är de enda förlorarna på välfärdssamhället, alltså de enda som betalar in mer än de får ut, vore det intressant att veta hur stor andel i den gruppen som röstar SD. Någon som vet?

Citat:

En svensk variant av "Wag the Dog". 7K och MSM har lyckats skrämma upp 4 av 5 svenskar att känna rysskräck. Glädjande nog anser fler (34%) att det vore fel att gå med i NATO än de (31%) som önskar det.
2015-06-24, 12:39
Medlem
Citat:

En sak är tämligen klart - om det finns 3 partier med 20-30 % av rösterna, vad blir det till de andra.
Fem småpartier (6 med FI) skall dela på kanske 25 % av rösterna.
Chansen (risken) är nog stor att två kommer under 4 %.

Förresten tror det leder till stora slitningar mellan S och MP, när man hela tiden tappar opinion på SD:s bekostnad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in