2013-04-05, 13:18
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arsenalistaa
Jag tror ju tyvärr att du i denna fråga är alldeles för naiv. Vi har stora hoper av folk som de facto skulle vilja misshandla, och mer därtill, SD-sympatisörer. Vi har chefer som väljer att undvika att anställa en person med SD-sympatier.

Du har fortfarande inte förstått vad jag säger. Naturligtvis går du inte in på en anställningsintervju med en SD-blomma på kavajslaget. Du går inte heller in med en Vänsterpartiet-badge och palestina-sjal.

Det jag pratar om är folk som i kritiska situationer, till exempel i vallokalen, eller på direkt fråga i en politisk diskussion, inte vågar stå för sina åsikter. Det finns tillfällen när det är ens skyldighet att stå upp för sina åsikter, och det är där som en del SD:are tycks fega ur fast det inte finns någon anledning till det. Nej, det förekommer ingen åsiktsregistrering. 10% av folket är SD:are--dvs garanterat någon mer i ditt kvarter utom du? Vem? Ta reda på det.

Media har i viss utsträckning bromsat SD:s tillväxt, men det har inte varit mycket kraft i det, vilket valet 2010 bevisar. De senaste medie-dreven har varit direkt kontraproduktiva, vilket fått bl a Träckspressen att ändra strategi och sluta med SD-smutskastning, åtminstone tillfälligt. "Järnrörs"-gate är en utmärkt indikation på läget. Med SD-sympatier kommer också en djupt kritisk inställning till PK-fascisterna i gammel-media. Detta är en snöboll som är i rullning, och gammel-media har redan bränt alla sina vapen i försöken att stoppa den.

Det som hindrar SD från att ha 25% av rösterna har inte med media att göra, utan att för få svenskar har flyttat upp invandrings-katastrofen som fråga #1 på sin politiska agenda. När de inser att invandringen och dess problem är den viktigaste politiska frågan i Sverige idag, så har SD fått en ny sympatisör. Uppvaknandet skrider på, men för långsamt för somligas smak. Det som driver på processen är den vanliga svenskens direkta kontakter med kulturberikningen, oavsett om det är spännblattar eller bidragsfuskare eller idioter som inte förstår kö-system. Som du påpekar gäller Lex Landskrona: ju mer kontakter en svensk har med invandrare, desto mer benägen blir han att rösta på SD.

Gammel-media är närmast överspelade idag. De kämpar för sin överlevnad, och deras löjliga utspel möter omedelbart attacker från snabbt växande alternativa media. Det är inte i media som den centrala kampen utspelar sig.

- F.G
2013-04-05, 13:20
Medlem
Nu har jag lyssnat på delar av Löfvens linjetal.
Blir han ststsminister 2014, kommer han att stänga invandringskranen.
Det är enda möjligheten, om han ska få EUs lägsta arbetslöshet 2020.

Jag kunde inte höra att han nämnde invandring överhuvudtaget.
Det bådar gott.
2013-04-05, 13:29
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pegador
Stabiliserar sig SD kring 10 % nu, eller tror ni det finns potential för uppåt 15 % till valet 2014 ?

Jag vidhåller de cirka 12% 2014 som jag gissade för ett år sedan. De som förlöjligade denna utsaga har för länge sedan lämnat tråden. SD är numera stabila runt 10% vilket alla undersökningar med eftertryck visar. Strunt samma någon procent upp eller ner inom felmarginalen.

En skicklig valkampanj och 15% bör ligga inom räckhåll.
2013-04-05, 13:29
Medlem
Fula Gubbens avatar
Angående Exp* så förutspår jag att de efter valet 2014 (eller ännu tidigare) kommer att annonsera en fokus-förändring där man släpper SD och ägnar sig mer åt SvP m fl. Det går helt enkelt inte att sitta några bögar i centrala Stockholm och försöka åsiktsregistrera ett riksdagsparti med 700.000 sympatisörer. Det är faktiskt ett stort skämt.

Exp*-grabbarna är inte de skarpaste knivarna i lådan, men de är med säkerhet tillräckligt smarta för att inse att deras historiska SD-bevakning ser närmast löjeväckande ut när partiet blivit 3-4:e störst i landet och partiledaren står och debatterar med statsministern i TV.

Året är 2013. Landskapet förändras månad för månad, i huvudsak till det bättre. Häng med i svängarna.
2013-04-05, 13:44
Medlem
solindos avatar
S vill ha Sverige till en enda stor familj.
Hur ska de lyckas?

Lösningen är mer solidaritet, säger Stefan Löfven.
Mer konkret. Lösningen är mer "babbar".
2013-04-05, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goat
Sverigedemokraterna minskar med 1,9 procentenheter till 9,2

"Uteslutningarna hade ingen effekt!"

Nej det hade de inte. Det är REVA och liknande saker som media har dragit upp.
Om det skulle ha varit uteslutningarna så skulle inte mätningarna visa ca 20% osäkra väljare.
2013-04-05, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Det bådar gott.

Haha säkert. Hur många gånger har dem inte sagt det? Det jag märker med fegheten med sossarna är att dem väljer sig ta i invandringsfrågan om dem tjänar röster på det. Annars inte.

Edit: Du måste ha lyssnat på Jimmie Åkessons tal. Löfven har inte sånt tal.
Som jag har läst och sett så vill Löfven hjälpa så många invandrare som möjligt att komma in till Sverige.
Senast redigerad av ProfessorMcGooby 2013-04-05 kl. 14:05.
2013-04-05, 13:49
Medlem
babakuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Det bådar gott.
Vi hörde nog två helt olika tal i såna fall är jag ledsen...
2013-04-05, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Angående Exp* så förutspår jag att de efter valet 2014 (eller ännu tidigare) kommer att annonsera en fokus-förändring där man släpper SD och ägnar sig mer åt SvP m fl. Det går helt enkelt inte att sitta några bögar i centrala Stockholm och försöka åsiktsregistrera ett riksdagsparti med 700.000 sympatisörer. Det är faktiskt ett stort skämt.

Exp*-grabbarna är inte de skarpaste knivarna i lådan, men de är med säkerhet tillräckligt smarta för att inse att deras historiska SD-bevakning ser närmast löjeväckande ut när partiet blivit 3-4:e störst i landet och partiledaren står och debatterar med statsministern i TV.

Året är 2013. Landskapet förändras månad för månad, i huvudsak till det bättre. Häng med i svängarna.

Jag hoppas också att vi får se en rekyl på REVA/Billström-rekylen. Att denna formidabla kraftansamling var en spektakulär förtidig propagandautlösning. Wolodarski agerade heroisk fältherre och andades nytt liv i antirasisternas led, men när det pratats om "bruna moderaterna" och att norsk längdåkning är fascistisk så undrar man om detta inte i efterhand kan ha varit tillfället då man "jumped the shark". Men, det kanske finns nya toppar att nå, vad vet jag.

Dessutom tror jag att det kan finnas en strategi att söndra och härska genom att spela upp SvP mot SD snart. "SD är precis som övriga partier och sviker svenska folket" kan vara ett fantastiskt bra instrument att dels få en rännil att gå över till radikalare alternativ men framförallt få många andra att tappa sugen.

Det är därför nolltolerans och anpasslighet är så farligt för SD, vilket den lilla dippen nu kan visa: man kan tappa väljare i två riktningar samtidigt.

Dels de lite tuffare aktivisterna. Med det menar jag INTE nazister eller extremister, för dessa är försumbara till antalet. Dessa aktiva, nationellt sinnade fribrytare gillar inte signaler om konformism och krypande för etablissemanget, gillar inte själviskhet och maktintrigerande illojalitet. De håller sig ajour via Flashback, Fria Tider och Avpixlat och har fått signalen att SD tummar på att det finns svenskar, att de ser om sitt egenintresse vid maktgrytorna och agerar allmänt svagt gentemot media. Dessa går inte till SvP, tror jag, utan till "sofflocket" i opinionsmätningarna.

Dels de lite vekare marginalväljarna. Dessa är inte väderbitna och tuffa och kan lätt vara konformistiska till tidsandan. När Billström korsfästs så blir de inte stridlystna utan skrajsna. Dessa kan nu (eventuellt) ha svikit SD för att partiet SJÄLVA befäster bilden av att vara infiltrerat av nazister, rasister och rättshaverister. De får inte mer förtroende för varje utrensning, utan mindre.

Gör själva jämförelsen med katolska kyrkan och pedofilpräster: i princip kunde man tänka "ja, det är ju bra att de tar tag i problemet" i börja. T o m kan då förtroendet öka, även om det är tveksamt.

Men om åren går och det hela tiden kommer nya ärenden, vad sänder det för signal?

Så SD bör förstå två saker: uteslutningar är dålig PR och media och diverse stiftelser är era fiender som vill er illa.
2013-04-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jag vidhåller de cirka 12% 2014 som jag gissade för ett år sedan. De som förlöjligade denna utsaga har för länge sedan lämnat tråden. SD är numera stabila runt 10% vilket alla undersökningar med eftertryck visar. Strunt samma någon procent upp eller ner inom felmarginalen.

En skicklig valkampanj och 15% bör ligga inom räckhåll.

Jag håller fast vid min alldeles egna hypotes: SD får inte ett valresultat mellan 10-15%.

Antingen går det trögt med debatterna och blir skandaler osv. Då blir det ett lite snopet 8,5% eller så.

Eller så tuffar man till sig, spottar i nävarna och utmanar etablissemanget med uppkäftighet och självförtroende. Då kan man rida framgångsvågen till 16%, precis som motsvarande partier redan gjort.
2013-04-05, 15:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Det är du som SD-skeptiker rätt ensam om att förfäkta dock. Tittar man på alla politiska kommentatorer, ledarskribenter, politiska motståndare etc. så är det alltid alla andra saker än invandringen som anges som förklaring till sympatierna för SD (arbetslösheten, kriminaliteten o.s.v). Har du missat det eller gör du en egen bedömning i frågan. Grattis i så fall för då är du något på spåren.

Jag påstår nog att de flesta opinionsinstituten håller med mig, även om de flesta intressanta samhällsfrågor brukar ha flera bottnar. Men som sagt, det är få eller inga som säger, likt Playboy-prenumeranter på sin tid, "det är den generella politiken som är intressant, invandringsproblemet struntar jag i"
2013-04-05, 15:39
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det troliga är förstås att ett valresultat ligger mellan den "hårda kärnan" som kanske kan definieras de som redan röstat på SD en gång och det maxvärde som uppnåtts i mellanvalsperioden. Det är rimligt att tro att den som valt SD av någon sorts övertygelse inte släpper den tron efter en valperiod, men det är extremt svårt att bedöma ett framtida valresultat med mellanvalsopinon som verktyg eftersom den är volatil ända in i kaklet, sas.

Är det till exempel så att SD redan bränt sitt bästa krut i debatterna och inte kommer med något nytt och intressant kan man hamna i skuggan av andra viktiga valfrågor. Börjar det handla om statsfinanser eller arbetsmarknadsfrågor torde till exempel i stort sett alla andra partier ge ett bättre intryck i media och debatter. Handlar det om invandring för hela slanten är det troligen till SD:s fördel, men inte ens det är riktigt säkert, beroende på vad sjuklövern drar upp under valrörelsen.

Kan man göra en lika effektiv slutspurt (hur ful och fel jag än personligen anser den vara, ex. valfilmen) når man troligen de opinionssiffror som anges i slutet av mellanvalsperioden, men många intervjuade kan mycket väl valt tillfället (opinionsundersökningen) att signalera till sitt ordinarie parti, inte att committa sig till ett val redan nu. Men att ett nyetablerat enfrågeparti jämförbart med V eller MP i strukturen (lätt sekteristiskt och med en avgränsad politisk grundsyn) skall bli jättestort, nä.
Ditt resonemang är helt rimligt, men som du även visade har vi ju de höga centerresultaten från 70-talet, baserat på just en fråga (kärnkraften.) Så omöjligt är det ju uppenbarligen inte att nå över småparti-taket med en fråga.

Sen är det ändå fel att klassa SD som ett enfrågeparti, i flera frågor har de positionerat sig där M stod tidigare och i övrigt är de väl ett mittenparti som så många andra partier i riksdagen.

Ett invandringskritiskt parti kan givetvis inte i batikhäxornas paradis Sverige uppnå 40 - 50 %, men säkerligen 20 % i alla fall.

Men visst behöver SD lite rutin för att etablera sig på allvar, men vi är snart där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in