2015-06-16, 13:07
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Jag förstår inte varför Åkesson skulle vara en sämre statsministerkandidat än Anna Kinberg Batra.

Åkesson är sympatisk, intelligent och populärare än sitt parti.

AKB är genomfalsk, undviker att svara på frågor och fatta beslut, och hennes normala stil är "hånflinande översitteri". Det enda sättet hon kan undvika fallande röstsiffror är att gömma sig för media.

Tänk er en debatt mellan dessa två. Vem tror ni skulle vinna flest sympatier? Vem skulle vinna flest sakfrågor, plocka flest poänger? Det enda hon har är noga inövade floskler.

Det skulle vara som en fight mellan Bruce Lee och någon som bara skriker "haaaayyy-aiiiiiiii!!" och gör karateposer med händerna.
2015-06-16, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Den stora frågan är också hur S ska agera om SD kommer upp i samma opinionsnivåer som S. I a f om rgeringen Lövfen har någon plan på att överleva nästa val.

Något säger mig att en S-SD regering skulle kunna funka om S vågar ändra sin migrationspolitik. Det sista SD ska göra är att agera nyttig idiot åt AKB.

SD är egentligen de nya Socialdemokraterna sedan S blivit alla slödder och dagdrivares parti.

Minns väl Ljugholt, så länge han höll käften gick allt bra i opinionen sen rasade korthuset samman, det är ungefär samma med vår nuvarande Svetsminister (han är inte min stadsminister) och även i viss mån AKB. De är innantilläsande idioter som inte har ett piss att komma med utanför manus. De är så mediatränade att de kör slutspurten innan starten gått, se bara på "nazistattacken" av Röfven, fullkomligt patetiskt och dessutom ovidkommande i sammanhanget. Ungefär som småbarn som bråkar och ena säger min pappa är starkare än din.

Nä nu står champagnen på kylning inför skörden till hösten efter vad som kommer bli en tiggar/våldtäkts/fickstölds/upplopps-sommar utan dess like! En 1% ökning per månad ligger så gott som fast!

Glöm inte att snart kanske vi kan krydda med DÖ-budget, löften av S som brutits (Enklare att rada upp de löften de håller då det är något enstaka).

Måste vara enkelt för Åkesson att debattera i framtiden. Varenda partiledare som kommer med något hittepå kan han svara "ska jag svara dig eller Åsa Romsson"?
2015-06-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Jag förstår inte varför Åkesson skulle vara en sämre statsministerkandidat än Anna Kinberg Batra.

AKB är genomfalsk, undviker att svara på frågor och fatta beslut, och hennes normala stil är "hånflinande översitteri". Det enda sättet hon kan undvika fallande röstsiffror är att gömma sig för media.

Tänk er en debatt mellan dessa två. Vem tror ni skulle vinna flest sympatier? Vem skulle vinna flest sakfrågor, plocka flest poänger? Det enda hon har är noga inövade floskler.

Det skulle vara som en fight mellan Bruce Lee och någon som bara skriker "haaaayyy-aiiiiiiii!!" och gör karateposer med händerna.

JAg tror Jimmie Å har en god chans att bli folkkär, den chansen har inte AKB.
Och ja...hittills har AKB varit urusel i debatter och i intervjuer.....hon kan inte hålla på att säga ingenting med många ord utan att det blir genomskådat.
Och ja, jag tror AKB är livrädd för att gå i duell med Åkesson.
2015-06-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
SD är egentligen de nya Socialdemokraterna sedan S blivit alla slödder och dagdrivares parti.

Minns väl Ljugholt, så länge han höll käften gick allt bra i opinionen sen rasade korthuset samman, det är ungefär samma med vår nuvarande Svetsminister (han är inte min stadsminister) och även i viss mån AKB. De är innantilläsande idioter som inte har ett piss att komma med utanför manus. De är så mediatränade att de kör slutspurten innan starten gått, se bara på "nazistattacken" av Röfven, fullkomligt patetiskt och dessutom ovidkommande i sammanhanget. Ungefär som småbarn som bråkar och ena säger min pappa är starkare än din.

Nä nu står champagnen på kylning inför skörden till hösten efter vad som kommer bli en tiggar/våldtäkts/fickstölds/upplopps-sommar utan dess like! En 1% ökning per månad ligger så gott som fast!

Glöm inte att snart kanske vi kan krydda med DÖ-budget, löften av S som brutits (Enklare att rada upp de löften de håller då det är något enstaka).

Måste vara enkelt för Åkesson att debattera i framtiden. Varenda partiledare som kommer med något hittepå kan han svara "ska jag svara dig eller Åsa Romsson"?

Jepp...SD går bra i LO-kollektivet, fr a bland manliga LO-medlemmar. Men det finns potential bland kvinnor i alla grupper och bland män med högre utbildning. Och ja, SD ska satsa på att bli det arbetande folkets parti, d v s inte ett uttalat ekonomiskt nyliberalt parti, utan ett typiskt mittenparti när det gäller ekonomi.
2015-06-16, 13:23
Medlem
Citat:
JAg tror Jimmie Å har en god chans att bli folkkär, den chansen har inte AKB.
Och ja...hittills har AKB varit urusel i debatter och i intervjuer.....hon kan inte hålla på att säga ingenting med många ord utan att det blir genomskådat.
Och ja, jag tror AKB är livrädd för att gå i duell med Åkesson.
Tiden får utvisa. Åkesson blev "äldsta" partiledare när Hägglund avgick.

Åkesson: 2005
Björklund: 2007
Romson/Fridolin: 2011
Lööf: 2011
Sjöstedt: 2012
Löfven: 2012
Kinberg Batra: 2015
Busch Thor: 2015

Vi får se om Åkesson sitter kvar tills de första gråa håren kommer... han kanske siktar på att bli SD:s svar på Alf Svensson.
2015-06-16, 13:45
Medlem
Citat:
Den stora frågan är också hur S ska agera om SD kommer upp i samma opinionsnivåer som S. I a f om rgeringen Lövfen har någon plan på att överleva nästa val.

Något säger mig att en S-SD regering skulle kunna funka om S vågar ändra sin migrationspolitik. Det sista SD ska göra är att agera nyttig idiot åt AKB.

Det kommer ju inte hända. Jag kan garantera att S kommer låta partiet implodera hellre än att samarbeta med SD. Fundera över vilka som är deras framtida väljarbas när norrlandspensionärerna dött ut?

För övrigt skulle falangstriden slita isär partiet långt innan man ens hinner börja få ut ett budskap om ändrad politik på området.
2015-06-16, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Det kommer ju inte hända. Jag kan garantera att S kommer låta partiet implodera hellre än att samarbeta med SD. Fundera över vilka som är deras framtida väljarbas när norrlandspensionärerna dött ut?

För övrigt skulle falangstriden slita isär partiet långt innan man ens hinner börja få ut ett budskap om ändrad politik på området.

Så du tror att S kommer att implodera till "Vänsterpartiet light" och ha runt 10% av rösterna? Tja, om inte S agerar snabbt så kan du få rätt, då kan i princip Sd ta platsen som det typika arbetarpatiet, och S får "batikhäxorna". JAg undrar om Löfven accepterr detta...han är ju trots allt gammal Metallare.
Frågan är också hur LO/TCO agerar i ett sådant läge....de måste på nåt sätt acceptera SD om inte facken ska bli marginaliserade.
2015-06-16, 14:43
Medlem
Citat:
OK....jag tolkade ditt inlägg på samma vis om Nostradumbass gjorde.

Sen tror jag inte AKB är så sårdeles stark statsministerkandidat; åtminstone inte ännu. Hon förefaller lika grå som Ola Ullsten.

Åkesson är hatad av extremliberalerna och extremvänstern, Reinfeldt, Ullenhag, Mona etc och AFA. Han är kanske inte "omtyckt" av en stor grupp som bara följer MSM, men många gillar honom och ca 15% tycker han är riktigt bra. JÅ är väldigt uppskattade av sina egna. AKB är precis som FR hatad av många av sina egna. Att veta och känna att man är hatad av sina egna tror jag tär på självförtroendet.

Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod

Kul liknelse! FR var en skicklig retoriker i alla fall ineldningsvis, men inte ens han rådde på JÅ av den enkla anledningen att JÅ har rätt och FR fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Nethater

För det första anser jag att SD inte i något läge ska agera stödparti och något annat parti. Det tror jag har stor risk att straffa sig hårt.

Tittar man sedan på både M och S så finns det en klar skiljelinje inom båda dessa partier. En stor del av deras väljare kommer ALDRIG acceptera att deras parti (S eller M) regerar tillsammans med SD och ingen i nuvarande ledning ger sken av det heller. Samtidigt finns det stora (?) grupper inom båda partierna som VILL att deras parti ska samarbeta/regera med SD.

Kanske är det så att både S och M borde tappa sina SD-positiva väljare till SD för att det ska bli lugnt inom dessa partier, alternativt att S och M invandringskritiska väljare samlas under ett nytt parti?

40% av S och 60% av M vill regera med SD stämmer det? Om majoriteten av dessa går till SD så blir SD ett +40-45% parti. Invandringsfrågan blir den viktigaste frågan för allt fler, den och bibehållen välfärd.

Det ser ju inte precis ljusare ut längre fram varken i Sverige eller i Europa och vi har sett andra partier i Europa som går från litet stöd till 30-40-50% på väldigt kort tid.
2015-06-16, 14:51
Medlem
Hade inte folk varit så hjärntvättade av anti-SD-propaganada så hade definitivt JÅ varit mer omtyckt. Finns ju ingen chans att inte gilla honom när man tvättat bort sin hjärntvätt. AKB som statsminister? Tillåt mig skratta. JÅ är ju så långt bättre än kindtanden, och JÅ vinner på KO innan han går in i ringen.
2015-06-16, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
40% av S och 60% av M vill regera med SD stämmer det? Om majoriteten av dessa går till SD så blir SD ett +40-45% parti. Invandringsfrågan blir den viktigaste frågan för allt fler, den och bibehållen välfärd.

De två frågorna har väl så gott som blivit en. Något SD borde utnyttja betydligt mer än vad de gör. De har inte i tillräckligt grad visat sambandet mellan asylinvandring och vittrande välfärd. När de brutit igenom den vallen, eller den har rämnat av sig självt, tror jag att det kan innebära ett verkligt lyft. Förhållandevis många tror ju fortfarande att invandringen är en lönsam affär (förvisso säger det något om det medieklimat SD och andra invandringskritiker tvingas kämpa emot).

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det ser ju inte precis ljusare ut längre fram varken i Sverige eller i Europa och vi har sett andra partier i Europa som går från litet stöd till 30-40-50% på väldigt kort tid.

Något exempel?
2015-06-16, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
De två frågorna har väl så gott som blivit en. Något SD borde utnyttja betydligt mer än vad de gör. De har inte i tillräckligt grad visat sambandet mellan asylinvandring och vittrande välfärd. När de brutit igenom den vallen, eller den har rämnat av sig självt, tror jag att det kan innebära ett verkligt lyft. Förhållandevis många tror ju fortfarande att invandringen är en lönsam affär (förvisso säger det något om det medieklimat SD och andra invandringskritiker tvingas kämpa emot).

Tidigare anklagade man SD för att ställa grupper mot varandra när de påtalade att de hängde samman. Allt fler börjar inse att de två punkterna egentligen är en. Så om SD är ett enfrågeparti så har de valt den frågan som omfattar hela politiken.

Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Något exempel?

Såg just att Jobbik inte hade de ca 50% som jag hade fått för mig. Grillos 5S fick 25%, FN fick 25%, men hela 33% i nordvästra delen. Nåväl trenden är att de går mot 30-50% i alla fall
2015-06-16, 18:11
Medlem
JerrysModevisnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Torbjörn Sjöström på Novus anser att hans eget institut är seriöst och levererar exakta siffror men att Aftonbladets "Sverige tycker" är helt värdelöst. Samtidigt påstår han att Novus nu löst problemet med de ständiga underskattningarna av SD. Jag tror honom inte.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/aftonbladet-foerdummar-opinionsundersoekningarna-16456

"...och MP:s nedgång gick så rasande fort på slutet att vi inte fångade hela nedgången."

Jag tror faktiskt Novus gör sitt bästa med att tillhandahålla siffror på SD de tror ligger nära sanniningen. Även om vi är många i tråden (inklusive mig själv) som tror 20% står för dörren, kan man inte begära mer av opinionsinstitut än att de gör undersökningar utan att hysa agg för ett specifikt parti vilket däremot Sifo, Ipsos och Skop varken vill eller klarar.
Senast redigerad av JerrysModevisning 2015-06-16 kl. 18:27.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in