2015-06-15, 22:38
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det här var nog det rörigaste inlägget jag läst. Varje mening är obegriplig. Varför talar du om allians mellan S-M? Jag talade om folk som hoppas på en koalition mellan SD-M.

Typos. Jag har fixat det nu. Läs mitt inlägg igen.
2015-06-15, 22:42
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
"Mindre kaliber"? "Röstningssamarbete"? Vad menar du med det? Menar du att SD skulle stödja en alliansregering passivt så att det aldrig blir fråga om att Åkesson blir statsminister, eller vad menar du?

Jag menar precis det jag säger. Om SD blir störst får dom först kolla möjligheterna till att bilda regering med innehav av statsministerposten - om det inte går kommer någon annan att få bilda regering och söka stöd för sin lösning. Jag håller det för högst otroligt att SDs partiledare blir statsminister och lyckas bilda en regering, så därför kommer regeringsbildandet att gå till ledaren för det största blocket.

När det största blockets representant då bildar regering kommer samarbete att ske i riksdagen och utskotten, utan att det blir tjafs om statsministerkandidater och vem som är starkast. Det är så jag menar.

Därför vore det korkat att byta till en svagare ledare i SD, för att på något sätt uppväga dom andra partiernas tillkortakommanden i att välja bra och starka partiledare för sig själva. Det skulle vara som om en anfallsspelare i fotboll sparkar av sig själv smalbenet mot målstolpen för att vara snäll, eftersom han har en dålig back i motståndarlaget på sin kant.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-15 kl. 23:00.
2015-06-15, 23:23
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Man kan alltid roa sig med att räkna vidare på nuvarande hastighet, lågt räknat kan det bli nåt sånt här i kommande OU. Tillväxt 0,75% per månad, räknar då med Yougov och Sentio.

Slutet av juni - 20,0%
Slutet av augusti - 21,5%
Slutet av oktober - 23,0%
Slutet av 2015 - 24,5%
Slutet av april 2016 - 27,5%
Slutet av juli 2016 - 30,0%

Efter det kan det ju finnas ett tak runt 35% kanske, i alla fall en period.
Redan vid årsskiftet kan vi då ha ett SD som nosar på både S och M, svårt att veta hur dessa går men att M kan nå upp mot 30% med Batra känns inte rimligt.
Att vi ska få se Åkesson som statsminister en dag har ju känt som en utopi men vi är ju på väg dit.
Du har rätt i att Batra inte kommer upp i 30%. Det som normalt ger oppositionen höga siffror är ju när regeringen är oduglig, men i och med DÖ faller ju regeringens oduglighet tillbaka på Alliansen. Ju sämre regering, desto mer pinsamt att tvingas stödja den i riksdagen.

När det gäller SD's siffror tror jag att du är väl optimistisk med tanke på att dom aldrig har haft någon tillväxtperiod som slår det dom redan nu är uppe i efter valet. Visserligen är läget mer gynnsamt än någonsin för SD, men jag kan inte tro att det ska fortsätta i samma takt i över ett år till.
2015-06-15, 23:32
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:
Det finns en broms som jag tror slår till när SD blir lika stora som M och det är det att Åkesson då kommer att börja ses som en statsministerkandidat. Alla som då hoppas på en koalition mellan SD och M, eller åtminstone de flesta, kommer då att vilja att M blir störst så att det inte finns någon risk att Åkesson blir statsminister.

Bästa vore om Åkesson avgår och ersätts med Oscar Sjöstedt, annars tror jag det blir trögt att öka i opinionen om ett litet tag.
Åkesson kommer inte vara statsministerkandidat innan SD är större än både Alliansen och S,V,MP. Det är en bra bit kvar till dess med tanke på att SD ligger på 20% det kommer ju inte vara aktuellt innan SD når en bit över 30% i varje fall och det ligger flera år framåt i tiden.

Jag tror att du har rätt i att folk har svårt att se Åkesson som en statsministerkandidat idag, men för att SD ska växa så mycket kräver det naturligtvis en normalisering av folks syn på partiet och storleken i sig ger en normaliseringseffekt, så det kanske inte blir något problem när vi kommer närmare dom siffrorna.
2015-06-16, 08:20
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Man kan alltid roa sig med att räkna vidare på nuvarande hastighet, lågt räknat kan det bli nåt sånt här i kommande OU. Tillväxt 0,75% per månad, räknar då med Yougov och Sentio.

Slutet av juni - 20,0%
Slutet av augusti - 21,5%
Slutet av oktober - 23,0%
Slutet av 2015 - 24,5%
Slutet av april 2016 - 27,5%
Slutet av juli 2016 - 30,0%

Efter det kan det ju finnas ett tak runt 35% kanske, i alla fall en period.
Redan vid årsskiftet kan vi då ha ett SD som nosar på både S och M, svårt att veta hur dessa går men att M kan nå upp mot 30% med Batra känns inte rimligt.
Att vi ska få se Åkesson som statsminister en dag har ju känt som en utopi men vi är ju på väg dit.

Ökningshastigheten beror naturligtvis på flera saker t.ex. incidenter från mångkulturen.
Rent generellt bör ökningshastigheten minska med avståndet till fulla potentialen. hittills tycks man inte nära den men någonstans finns den. SD kommer aldrig att nå t.ex. batikhäxor.
Jag tror även att när SD passerar 20-22% i typ scb ringer alla alarmklockor hos "alliansen" och en halvhjärtad hand kommer att sträckas ut.
Tar man den kommer troligtvis en del väljare som var på väg att komma till SD att stanna i sitt ursprungliga parti. Lite som Dansk Folkeparti.
2015-06-16, 12:36
Medlem
Månsans avatar
Torbjörn Sjöström på Novus anser att hans eget institut är seriöst och levererar exakta siffror men att Aftonbladets "Sverige tycker" är helt värdelöst. Samtidigt påstår han att Novus nu löst problemet med de ständiga underskattningarna av SD. Jag tror honom inte.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/aftonbladet-foerdummar-opinionsundersoekningarna-16456
2015-06-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Synd att jag redan röstade på SD i höstas, nu kan jag ju inte påverka mera

Eller förresten lite kan jag nog göra, jag kan rösta på SD i kommunal och landstingsvalet för där röstade jag S. Ibland funderar jag på att gå med i partiet och även t o m engagera mig politiskt, för ärligt talat är jag inte impad av de lokala SD-representanterna här, jag tror att jag skulle göra ett bättre jobb.

En sak som jag har märkt är att efter valet har proppen gått ur i min bekantskapskrets, efterhand som jag har öppnat mig mer om mitt senaste val så är det väldigt många som säger att dom inte vågade rösta på Sd på grund av stigmatiseringen men när dom hör att jag av alla människor gjorde det så ångrar dom sig och säger att nästa val då blir det minsann SD.

Här i mina trakter så har utvecklingen varit enorm bara sedan valet, det liknar verkligen en snöbollseffekt!

Det kan också bli en snöbollseffekt på vilka som blir medlemmar och kandiderar ute i landet. Just på den punkten har stigmatiseringen varit stenhård hittills.

JAg skulle kunna tänka mig att vi kommer att se ett antal partiövergångar bland etablerade politiker på kommunal eller landtingsnivå
2015-06-16, 12:47
Medlem
Citat:
Det finns en broms som jag tror slår till när SD blir lika stora som M och det är det att Åkesson då kommer att börja ses som en statsministerkandidat. Alla som då hoppas på en koalition mellan SD och M, eller åtminstone de flesta, kommer då att vilja att M blir störst så att det inte finns någon risk att Åkesson blir statsminister.

Bästa vore om Åkesson avgår och ersätts med Oscar Sjöstedt, annars tror jag det blir trögt att öka i opinionen om ett litet tag.

Tror du att Sjöstedt upplevs som mindre statsministerkandidat än Åkesson, eller hur menar du? Att han alltså inte skulle vara ett hot mot AKB?
2015-06-16, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ökningshastigheten beror naturligtvis på flera saker t.ex. incidenter från mångkulturen.
Rent generellt bör ökningshastigheten minska med avståndet till fulla potentialen. hittills tycks man inte nära den men någonstans finns den. SD kommer aldrig att nå t.ex. batikhäxor.
Jag tror även att när SD passerar 20-22% i typ scb ringer alla alarmklockor hos "alliansen" och en halvhjärtad hand kommer att sträckas ut.
Tar man den kommer troligtvis en del väljare som var på väg att komma till SD att stanna i sitt ursprungliga parti. Lite som Dansk Folkeparti.

Den stora frågan är också hur S ska agera om SD kommer upp i samma opinionsnivåer som S. I a f om rgeringen Lövfen har någon plan på att överleva nästa val.

Något säger mig att en S-SD regering skulle kunna funka om S vågar ändra sin migrationspolitik. Det sista SD ska göra är att agera nyttig idiot åt AKB.
2015-06-16, 12:58
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tror du att Sjöstedt upplevs som mindre statsministerkandidat än Åkesson, eller hur menar du? Att han alltså inte skulle vara ett hot mot AKB?
Tvärtom naturligtvis. Skulle du själv vilja ha en statsminister som varit utbränd och spelar på nätet? Det är för de flesta helt otänkbart.
2015-06-16, 13:03
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Tvärtom naturligtvis. Skulle du själv vilja ha en statsminister som varit utbränd och spelar på nätet? Det är för de flesta helt otänkbart.

Kan vi ha Diesel-Åsa som vice statsminister kan vi ha en häst som statsminister. Med den utveckling i opinion som nu sker tycker jag inte det vore otroligt med Åkesson som statsminister senast 2022, om han fortfarande är med och leker då.
2015-06-16, 13:06
Medlem
Citat:

OK....jag tolkade ditt inlägg på samma vis om Nostradumbass gjorde.

Sen tror jag inte AKB är så sårdeles stark statsministerkandidat; åtminstone inte ännu. Hon förefaller lika grå som Ola Ullsten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in