Citat:
Ursprungligen postat av
Menved
"Mindre kaliber"? "Röstningssamarbete"? Vad menar du med det? Menar du att SD skulle stödja en alliansregering passivt så att det aldrig blir fråga om att Åkesson blir statsminister, eller vad menar du?
Jag menar precis det jag säger. Om SD blir störst får dom först kolla möjligheterna till att bilda regering med innehav av statsministerposten - om det inte går kommer någon annan att få bilda regering och söka stöd för sin lösning. Jag håller det för högst otroligt att SDs partiledare blir statsminister och lyckas bilda en regering, så därför kommer regeringsbildandet att gå till ledaren för det största blocket.
När det största blockets representant då bildar regering kommer samarbete att ske i riksdagen och utskotten, utan att det blir tjafs om statsministerkandidater och vem som är starkast. Det är så jag menar.
Därför vore det korkat att byta till en svagare ledare i SD, för att på något sätt uppväga dom andra partiernas tillkortakommanden i att välja bra och starka partiledare för sig själva. Det skulle vara som om en anfallsspelare i fotboll sparkar av sig själv smalbenet mot målstolpen för att vara snäll, eftersom han har en dålig back i motståndarlaget på sin kant.