2014-10-21, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Nej, det är inte hopplöst som jag visade tidigare. Om man tittar på rådatan för VALU så visar det sig att de hade kunnat pricka in valresultatet för SD med rätt så stor exakthet oavsett hur många som ljög om vad de hade röstat.

Det enda de hade behövt göra var att ta siffran för hur många som uppgav att de hade röstat SD 2010, vilket var 3,9 procent i årets VALU och jämföra den siffran med hur många som sa sig ha röstat på SD i det här valet, vilket var 7,9 procent. Dessa båda siffror indikerar att SD hade ökat med 2,19 gånger över de två valen. Om man multiplicerar 2,19 med 5,7 så får man 12,5, vilket hade varit en mycket bra uppskattning av valresultatet.

Av någon anledning så vill de inte ha rätt.
Hur har du kommit fram till att dom skulle ha hållit fast vid exakt samma korrigering de gjorde från 4 år sedan? (Genom att använda fakta som var kända innan senaste valet).
Det ter sig som du trillat i fällan curve fitting.
2014-10-22, 00:06
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Stalin var ju den största idioten av alla under andra väldskriget,totalt utan omvärldsinsikt. Men han var givetvis bitter på Hitlers svek,fast man hade kunnat näpsa tyskarna långt tidigare om Stalin valt att lyssna på varningar från de allierade och sina generaler..
Men poängen är att det normaliserade i den svenska debatten är att SD är onormala,så jag tror fullt och fast att många på rent pin kiv ljuger för instituten,å andra sidan blir jag aldrig längre tillfrågad efter att jag öppet erkände att jag skulle rösta på SD ,det tycker jag är rätt så intressant ,med tanke på att man förr minst blev tillfrågad någon gång om året ,ibland mer.

Precis samma sak har faktiskt hänt mig. Av sifo.
2014-10-22, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Hur har du kommit fram till att dom skulle ha hållit fast vid exakt samma korrigering de gjorde från 4 år sedan? (Genom att använda fakta som var kända innan senaste valet).
Är inte säker på att jag förstår exakt vad du menar, men låt oss säga att du frågar två personer vad de röstade på i det här valet och i föregående val. Person A säger att han röstade SD, SD. Person B säger att han röstade M, SD. Av detta bristfälliga utval så kan du misstänka att SD ökat med 100 procent mellan de båda valen. Du kan då ta SD:s valresultat 2010 och gånga det med två för att få fram en siffra för det förmodade valresultatet 2014.

Poängen är att det inte spelar någon roll hur många som ljuger så länger du bara gör antagandet att benägenheten att ljuga är lika stor när man berättar om vad man röstade 2010 som vad man röstade 2014. Så om du frågar 1000 personer ur ett representativt urval av svenska folket vad de röstade på 2010 och 2014, och 40 svarar att de röstade SD 2010 men 80 att de röstade SD 2014 så ska du inte dra slutsatsen att SD fick 8 procent i valet 2014. Vad du ska göra är att dela 80 med 40 och multiplicera den siffran med 5,7 för att få fram ett ungefärligt valresultat.

Om VALU hade följt denna metodik så hade man fått fram ett sannolikt valresultat för SD på 12,5 procent vilket hade varit betydligt närmare det verkliga resultatet än vad som redovisades på valnatten från Novus och SVT.
Senast redigerad av Andraandningen 2014-10-22 kl. 01:11.
2014-10-22, 07:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Ubåts-jagandet är ju ännu en profilfråga som inte ligger i fatet för SD. Försvaret är som sagt grovt eftersatt och som det ser ut i omvärlden med Rysslands upprustning - så lär den ej minska.

Moderaterna som ansågs vara det försvarsvänliga partiet tills omkring 2002-03 har numera kallat det "ett särintresse", fd. försvarsminister Odelberg avgick i vredesmod efter pajaserierna och ersattes av en figur som kallades "tomhylsan samtidigt som man använt försvarsbudgeten som en bankomat för annat. I motsats från M har SD alltid krävt ett starkare försvar. Därmed kommer M få svårt i alla debatter mot SD i ämnet. Kappvändare är ett uttryck de får stå ut med om de gapar om ett starkare försvar den närmsta tiden, och det svenska folket är smarta nog se dubbelbudskapen.

S har vissa ambitioner för försvaret helt klart, men sitter i en ultrasvag regering med ett gäng stockholms-hippies från MP. Troligtvis måste Löfven försvara underfinansieringen i budgeten med "satsningar på välfärd" vilket i klarspråk är invandringskostnader.

Dags att SD når ut i opinionen inom snar framtid, så får vi se bättre siffror i OI!

Man har aldrig tjänat några opinionspoäng på försvaret. Folkets flertal är själviska som tycker att försäkringspremien är för dyr. Det inser miljöpartiet och feministerna som i grunden inte vill ha något försvar.

Det insåg Fredrik Reinfeldt som satt till pacifisten Tolgfors som en nyttig idiot. Stackaren fick bära hundhuvudet för andras vapenaffärer men så går det för idioter när husse alltid ska skyddas.

Sd har inget att vinna på att vara överdrivet försvarsvänliga. Att vara det är en bra sak, men att tokfokusera på det lönar sig föga.
2014-10-22, 10:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Om ett institut kör i diket 3 val på raken och sedan lyckas sänka SD med " statistiskt" säkerställda nivåer månaden efter ett val så borde det leda till räfst och rättarting?
Då är det inte fel bara på faktorn som man använder för att justera upp SD utan även urvalet av respondenter.
Sålunda är felfaktorerna så grava att det snarare handlar om bedrägeri att sälja skiten, alternativt handlar det om medvetet nedviktade.
Välj själv.
2014-10-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om ett institut kör i diket 3 val på raken och sedan lyckas sänka SD med " statistiskt" säkerställda nivåer månaden efter ett val så borde det leda till räfst och rättarting?
Då är det inte fel bara på faktorn som man använder för att justera upp SD utan även urvalet av respondenter.
Sålunda är felfaktorerna så grava att det snarare handlar om bedrägeri att sälja skiten, alternativt handlar det om medvetet nedviktade.
Välj själv.
Det finns ju ett tredje alternativ som ingen här vill höra pga bias:

Om optimal träffsäkerhet vid mätning av SD kräver att man slänger sina inarbetade metoder i soptunnan och improviserar fram särskilda plåster- och tejpmetoder för ett enda parti, kanske man hellre väljer att skita i att man brister i träffsäkerhet på det partiet.

Den stora grejen med opinionsmätningar är trots allt ställningen mellan blocken. Övrigt är sekundärt. Om man trots allt väljer att lappa och laga för att hitta fram till en rimlig SD-nivå kommer ett av de viktigare incitamenten i så fall att ha varit att man oroar sig för att SD-mörkertalet gör det svårt att korrekt bedöma ställningen mellan blocken. Eftersom fler moderater än sossar är latenta SD-sympatisörer, så kan en felskattning av SD också vara en felskattning av M. Och då börjar man bry sig mer, vare sig man vill eller inte. Den grejen spelade mindre roll när SD var ett 5%-parti men efter valet är det tydligt att SD:s storlek spelar en mycket mer avgörande roll för maktbalansen.
2014-10-22, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det finns ju ett tredje alternativ som ingen här vill höra pga bias:

Om optimal träffsäkerhet vid mätning av SD kräver att man slänger sina inarbetade metoder i soptunnan och improviserar fram särskilda plåster- och tejpmetoder för ett enda parti, kanske man hellre väljer att skita i att man brister i träffsäkerhet på det partiet.

Den stora grejen med opinionsmätningar är trots allt ställningen mellan blocken. Övrigt är sekundärt. Om man trots allt väljer att lappa och laga för att hitta fram till en rimlig SD-nivå kommer ett av de viktigare incitamenten i så fall att ha varit att man oroar sig för att SD-mörkertalet gör det svårt att korrekt bedöma ställningen mellan blocken. Eftersom fler moderater än sossar är latenta SD-sympatisörer, så kan en felskattning av SD också vara en felskattning av M. Och då börjar man bry sig mer, vare sig man vill eller inte. Den grejen spelade mindre roll när SD var ett 5%-parti men efter valet är det tydligt att SD:s storlek spelar en mycket mer avgörande roll för maktbalansen.

Jodå, det finns nog några som vill höra på det örat. Men det är ju så enkelt som att alternativen inte måste vara - eller är - ömsesidigt exkluderande. Det kan vara så att man måste fylla i flera rutor med ett kryss på provet för att få godkänt.

Metodologiska problem och prioriteringar utesluter inte att en mänsklig bias på utförarsidan får genomslag. Tvärtom, menar jag - ju större godtycket, dynamiken och mörkertalen är desto mer kommer att hänga på en ovetenskaplig känsla som bor granne med önsketänkande och grupptryck.
Senast redigerad av oyto 2014-10-22 kl. 14:54.
2014-10-22, 21:07
Medlem
Citat:
Är inte säker på att jag förstår exakt vad du menar, men låt oss säga att du frågar två personer vad de röstade på i det här valet och i föregående val. Person A säger att han röstade SD, SD. Person B säger att han röstade M, SD. Av detta bristfälliga utval så kan du misstänka att SD ökat med 100 procent mellan de båda valen. Du kan då ta SD:s valresultat 2010 och gånga det med två för att få fram en siffra för det förmodade valresultatet 2014.
Tänk om det är just så dom gjort. Det ger inget stöd alls för det som du påstod.

Citat:
Poängen är att det inte spelar någon roll hur många som ljuger så länger du bara gör antagandet att benägenheten att ljuga är lika stor när man berättar om vad man röstade 2010 som vad man röstade 2014. Så om du frågar 1000 personer ur ett representativt urval av svenska folket vad de röstade på 2010 och 2014, och 40 svarar att de röstade SD 2010 men 80 att de röstade SD 2014 så ska du inte dra slutsatsen att SD fick 8 procent i valet 2014. Vad du ska göra är att dela 80 med 40 och multiplicera den siffran med 5,7 för att få fram ett ungefärligt valresultat.
Du förutsätter då att folk är uppriktiga med vad de röstade på och dessutom kommer ihåg vad de röstade på. Det förekommer att man frågar hur folk röstade förra gången och massor är osäkra. (Och jag förstår det. Jag är delvis osäker på hur jag röstade för 4 år sedan. Hur många kommer om 3 år lyckas hålla isär hur dom röstat till Riksdag, EU, Landsting, Kommun)?

En skillnad mellan dig och OI är att dom provat, och vet hur skralt resultatet blir, men du är naivt okunnig och oerfaren. Fö ger ovanstående inte heller något stöd för ditt påstående.

När jag tittar i tråden så ser jag folk som ljuger när OI frågar, och som säger att de hoppas att få vara med i VALU på valdagen och då leverera osanna uppgifter, och som sedan sitter här och gnäller över hur illa OI mäter. Du verkar bortse från att det är bl a sådana du ska mäta.
2014-10-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Välj själv.
Nu verkar du tro att SD viktas ned. Det är fel. SD viktas upp. Frågan har varit hur stort mätfelet är, och hur stor uppviktning som behövs. Och det finns inget som säger att det är lika stort hela tiden. Och man hade valet för fyra år sedan som referens. Hade man haft en per år hade man prickat bättre.

Som jag pekat på tidigare så har SD ökat. Beror det då på att man får mer väljarsympatier, eller beror det på att folk blir mer uppriktiga? Svaret får man inte förrän valet 2014. Men hur avgör man innan dess? Ser man till vilka känslostyrda ställningstaganden du gör tvekar jag inte på att du har en föreställning i frågan. Men det handlar i det här fallet om att mäta i verkligheten.

Varför tar inte du och startar ett OI om du anser att du kan mäta bättre.
2014-10-22, 22:22
Medlem
status.st
http://privat.bahnhof.se/wb492673/18%20Main%20frame%20Medlem.html

Datum_____SD Medlemsantal
2014-10-01 14033
2014-09-01 12788

2013-09-30 10471
2013-08-31 10116

2012-09-30 5738
2012-08-31 5573

2011-10-01 5000 uppskattat

2010-10-01 5050 uppskattat
2010-08-19 >4800

Medlemsantal för SD har varit en bättre
indikator på ändring i väljarstöd än de flesta OI.

Medlemsantalet ökade 1,10 ggr från 2014-09-01 till 2014-10-01.
Senast redigerad av amalrik 2014-10-22 kl. 22:24.
2014-10-22, 22:28
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Precis samma sak har faktiskt hänt mig. Av sifo.

Jo var nog sifo för mig också sist.
men även SCB.

Minns för några år sedan man skulle ha mig att svara skriftligt i en undersökning ,och politiska frågorna var bara en bisats,man skickade brev på brev för att få mig att svara,till slut blev jag uppringd och man bad mig svara muntligt..
Nu för tiden blir man inte ens tillfrågad..
2014-10-23, 19:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu verkar du tro att SD viktas ned. Det är fel. SD viktas upp. Frågan har varit hur stort mätfelet är, och hur stor uppviktning som behövs. Och det finns inget som säger att det är lika stort hela tiden. Och man hade valet för fyra år sedan som referens. Hade man haft en per år hade man prickat bättre.

Som jag pekat på tidigare så har SD ökat. Beror det då på att man får mer väljarsympatier, eller beror det på att folk blir mer uppriktiga? Svaret får man inte förrän valet 2014. Men hur avgör man innan dess? Ser man till vilka känslostyrda ställningstaganden du gör tvekar jag inte på att du har en föreställning i frågan. Men det handlar i det här fallet om att mäta i verkligheten.

Varför tar inte du och startar ett OI om du anser att du kan mäta bättre.
Nu har jag inte påstått att man viktat ned SD utan att man misslyckas under mer än 5 års tid att vikta upp SD tillräckligt.
Om man till och med extremt nära ett val missar igen och lägger SD för lågt utan några skäl än sin egen modell så är det antingen fel på urvalet eller så viktar man medvetet upp SD för lågt.
Att SIFO misslyckas tre val på raken och år efter år kan inte bortförklaras.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in