Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Om inte SD kommer öka rejält efter detta är det något allvarligt fel med svensken.
Ja. Men det tror jag att vi redan kan vara överens om. Svenskar är ett fantastiskt ängsligt folk. Katastrofen kan stirra folk i ansiktet och de vågar ändå inte ta konsekvenserna. Speciellt gäller detta svenska kvinnor - SD är större hos såväl invandrarmän som invandrarkvinnor än hos svenska kvinnor.
De flesta andra partier är väl ungefär lika stora bland män som kvinnor. I SCB:s partisympatiundersökning som redovisades i november 2012, sympatiserade 8,1% av alla män med SD och 3,1% av alla kvinnor. Bland svenska kvinnor var det 2,8% som sade sig sympatisera med SD medan det var 4,9% bland invandrarkvinnor (!). (Tabell 8 i SCB:
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/ME0201_2012M11_BR_ME60BR1202.pdf).
Om vi växlar upp detta till Sentio-siffror (vilka jag i detta exempel utgår från skulle ligga närmast ett valresultat idag), där snittet för SD är 13,6%, så är det närmare 20% av alla män som sympatiserar med SD och kanske 6-8% av alla svenska kvinnor. I princip alltså. I detta härad. (Har inte kalkylerat, eftersom SCB gör viktningar som omöjliggör helt meningsfulla jämförelser och omräkningar.)
Dvs om svenska kvinnor hade röstat som svenska män på SD, så hade de redan varit och nosat runt 20%! Säkert har invandrarkravallerna fått fler svenska män över till SD. Men hur är det med kvinnorna? Man kan föreställa sig att kravallerna påverkat fler invandrade kvinnor att sympatisera med SD. Redan i SCB hade SD 4,9% hos invandrarkvinnor. Vad skulle de få i en efter-kravallundersökning av Sentio? Uppemot 10%?
Men svenska kvinnor? Hittar de fortfarande "förmildrande omständigheter"? Köper de Megafonens förklaringar om segregation, rasism, polisvåld? Ja, antagligen i större omfattning än invandrarkvinnor och svenska män.
Svenska kvinnor är SD:s viktigaste väljargrupp att övertyga just nu. Med samma SD-preferens som svenska män skulle SD redan idag ligga närmare 20% i webpaneler som Sentios.
Så jag tycker att du kanske skulle omformulera ditt påstående till: Om inte SD kommer öka rejält efter detta är det något allvarligt fel med svenska kvinnor.