Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
De som håller på SD är bortskämda med bra siffror. De som ogillar SD flockas hit för att retas med domedagsprofetior.
Faktum är att SD erhåller 9,1% i medel denna månad. Det är en minskning men inte på något sätt ett ras. 0,9% mindre än föregående månad.
Jag trodde vi alla räknade med ett litet bakslag, ändå så är det riktigt dålig stämning när det väl händer?
Snart är det partiledardebatt.
Jag väntade mig ingen rekyl nedåt, tvärtom. Istället förväntar jag mig att SD gör resan mellan 10 och 15% kort och bekväm. Det finns så otroligt mycket som talar för att en självsäker, positiv, gladlynt folkrörelse FÖR det svenska ska samla 20% inom några år från nu.
Infrastrukturen ligger på plats med tusentals självgående ombudsmän och -kvinnor som snackar ihop sig i forum, kommentarsfält och på alternativmediesajter. Det finns en spridd misstro mot gamla medier bland allt fler vanliga människor. Järnrören visade att drev inte bara kan visa sig verkningslösa utan kontraproduktiva. Invandringen och särlagstiftning rasar på i accelererande hastighet.
SD-ledningen tar detta historiskt gyllene läge och gör följande:
1. Tar avstånd från klassisk, hederlig folkhemsnationalism. Om Tage Erlander, Per Albin Hansson och Vilhelm Moberg inte tvekade ett endaste ögonblick om att det fanns ett riktigt svenskt folk, så ska väl förinihelvete inte självaste Jimmie Åkesson göra det? SDU:s Kasselstrand verkar ha en mer klassisk nationalistisk politik med "stolt svensk" och "nationernas Europa" som positiva ledord - och han ska utmanövreras av partitoppen för att han är för "hårdför"?
2. Visar att man är illojal mot det oavlönade fotfolket som trotsat sociala konventioner och tagit personliga risker med sitt partiengagemang. "Säger du en dum grej - då kastar vi dig till Expo-vargarna! Ingen kommer backa upp dig, tvärtom kommer Linus bekräfta i riksmedia att du är en otäck rasist. Riktiga, fungerande folkrörelser vårdar även sina dumskallar, även om de inte passar som förtroendevalda.
3. Håller den egna klicken om ryggen i nästa ögonblick. Om du löper partitoppens ärenden är det plötsligt OK att säga "aphelveten" om afrikaner. Därmed är nu varenda SD-funktionär rasiststämplad inför 2014 likförbannat. Genom nolltoleransens prövning har nu "aphelveten" sanktionerats officiellt och kommer upprepas i det oändliga. Och vips är partiet smutsigare än det var innan tvätten började.
Det vi ser är alltså hur en obetänksam, intrigerande partiledning ger folkrörelsen pyspunka genom att samtidigt framstå som svaga, hala, anpassliga, falska OCH smygrasistiska på en gående gång.
Ett parti som lyckas med konststycket att av sina fiender utmålas som "ultranationalister", dvs rasister och fascister och av sina supporters knappt känns igen som nationalister alls, som har en "nolltolerans" som BEKRÄFTAR att partiet är rasistiskt och samtidigt toppstyrt och odemokratiskt har problem med riktningen.
Men, som sagt: Än är Polen ej förlorat. Nivån på 8-9% är nog säker och med bättre sammanhållning och en rätlinjigare hållning går det nog att samla trupperna kring fanan igen. Men då gäller det att Jimmie viftar med den utan att skämmas.