• 1
  • 2
2011-10-22, 23:18
Medlem
Adriadnes avatar
Jag har en liten etikettfråga... Jag är en helt vanlig medelklasstjej, lever på csn och är inte rik. Alla mina nya kompisar har dock väldigt gott om pengar. Det stör mig inte att alla är rikare än vad jag är och pengar är ingenting vi pratar om. De vet antagligen att jag inte är lika rik som dem, det ser de väl på mina H&M-kläder och avsaknad av Louis Vuitton-väskor om inte annat och ingen har på något sätt antytt att de bryr sig. Kanske har de inte ens tänkt på det.

Eftersom de har pengar att spendera så går de ofta ut och de bjuder alltid med mig. Problemet är att egentligen har jag inte råd att hänga med dem till de ställena de går till och absolut inte så ofta! Igår till exempel så bjöd min kompis med mig ut på middag med hennes vänner på en dyr restaurang, trerättersmiddag med vin och drinkar, sen taxi till en nattklubb med drinkbord, sen taxi igen till ännu en nattklubb med drinkbord och champagne och allt man kan tänka sig. Jag betalade inte en krona för någonting och har ingen aning om vad någonting kostade, men jag fattar ju att det var mycket. Om någon skulle komma och be mig betala min del av vad kalaset kostade så skulle jag nog springa därifrån, jag har inte råd. Jag träffade en jättetrevlig tjej på middagen som precis messade mig nu och frågade om jag vill hänga med ikväll till en av de dyraste och häftigaste klubbarna i stan, de har tydligen ett bord och står på gästlistan... Jag ljög och sa att jag har andra planer men gärna hänger med nästa gång.

Så, min fråga är, borde jag stanna hemma när de ska iväg på dyra grejer, eller kan jag följa med och förvänta mig att bli bjuden varje gång? Det känns ju inte heller helt bra... Ska jag "erkänna" att jag inte har råd att följa med? Självklart vill jag hemskt gärna följa med, inte bara för att få gå på häftiga klubbar, men för att umgås med kompisarna och skaffa nya kompisar osv. Det hade varit väldigt intressant att höra från någon rik människas perspektiv. Ni måste ju ha mindre bemedlade vänner, hur ser ni på att ta med dem ut och bjuda dem osv? Tycker ni att de är taskiga snyltare? Tänker ni på att de kanske inte kan hänga med på allt ni vill göra? Jag vill verkligen inte uppfattas som en golddigger eller snyltare eller någonting sånt.
Citera
2011-10-22, 23:20
Medlem
Undertaxs avatar
Hur kommer det sig att du fått en massa rika vänner helt plötsligt?
Citera
2011-10-22, 23:21
Medlem
Tycker du ska säga du inte har råd och vill dom bjuda så låt dom, det blir jobbigare om någon skulle förvänta sig att du betalar och du inte kan.
Så säg helt enkelt att du inte har dom resurserna.
Citera
2011-10-22, 23:22
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undertax
Hur kommer det sig att du fått en massa rika vänner helt plötsligt?

Flyttat till ny stad och börjat plugga och hamnade då i detta sällskapet.
Citera
2011-10-22, 23:23
Medlem
VidiVicis avatar
Tro mig - speciellt om det handlar om tjejer - att alla är medvetna om att du inte är rik. Om inte annat så syns det på ditt sätt att vara. Men skit i det, njut utav att dessa tjejer tar med dig. Det är då antagligen riktiga vänninor som bryr sig.
Citera
2011-10-22, 23:25
Medlem
saturdayservices avatar
Varför inte bara säga som det är? Är de dina kompisar så spelar det väl ingen roll hur mycket cash du har? Låter som du skapat ett problem som rimligtvis inte behöver finnas.
Citera
2011-10-22, 23:25
Medlem
Säg som det är, att du inte har råd. Det gör jag ofta, ingenting jag skäms över. Jag tror inte de bryr sig överhuvudtaget. Skulle de på något sätt "se ner" på dig är de inte värda din vänskap ändå.
Citera
2011-10-22, 23:27
Medlem
knullklassons avatar
Skaffa nya vänner som du känner dig bekväm med. Annars kommer det sluta med att du börjar hora för att få ihop snabba cash så du kan "imponera" på rikemansungarna.
Citera
2011-10-22, 23:28
Medlem
Dr_Dollars avatar
Är dom verkligen riktiga vänner så tror jag säkert dom skulle acceptera din "fattigdom"
Citera
2011-10-22, 23:29
Medlem
SmileuronTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Bla Bla

Du skall tacka och ta emot och stå med mössan i hand, förstås. Fattar du inte att dom leker med dig. Du är kul nu, men sen då! Då står du där utan vänner, fattig och ensam. Lita aldrig på överklassen, det är en enkel sanning.

Du skriver att du har flyttat till ny stad, vi får förutsätta att det är Sthlm du pratar om. Där finns gott om sköna människor som inte har överklassfasoner, som är äkta, och som kan bli din vän, på riktigt!
Citera
2011-10-22, 23:31
Medlem
Undertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adriadne
Flyttat till ny stad och börjat plugga och hamnade då i detta sällskapet.

Aha, jag gissar på juristprogrammet i Stockholm. Men skitsamma, mitt tips till dig är att skaffa andra vänner. Lika barn leka bäst.
Citera
2011-10-22, 23:33
Medlem
Adriadnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saturdayservice
Varför inte bara säga som det är? Är de dina kompisar så spelar det väl ingen roll hur mycket cash du har? Låter som du skapat ett problem som rimligtvis inte behöver finnas.

Nej, det är sant. Jag har sagt vid något tillfälle att jag inte har råd och det var ingen som brydde sig det minsta... Men som nu till exempel när det är en helt ny tjej som bjöd med mig, kan man verkligen säga det till folk som man knappt känner? Då säger jag ju i stort sett att hon (eller någon i hennes sällskap, det är oftast killar som bjuder) måste bjuda mig om jag ska följa med... Och hur länge kommer folk att tycka att det är kul att betala för mig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in