• 1
  • 2
2011-10-22, 20:26
Medlem
pollts avatar
Ska tillaga ryggbiff av älg om nån vecka, och börjar fundera på vad jag kan ha i marinaden?
Har relativt liten erfarenhet av tillagning av just viltkött, men vet att älgkött är ganska magert i jämförelse med mycket annat.

Vad ska jag marinera i både för smakens och mörhetens skull?
Tänker mig att enbär borde vara en krydda som fungerar, men vad mer?
Citera
2011-10-22, 20:43
Medlem
christerys avatar
Varför marinera? älgköttet i sig talar tillräckligt. Ok, salta och peppra lite... men alla såser osv vis sidan om.

Hasselback eller klyftpottis till det med lite andra (ungsstekta) rovor och nån vanlig bea + enbärsbea hade jag testat.

Men egentligen stekt kött, stekt lök och kokt potatis. det är så den ska avnjutas. Mja lite salt och peppar.
Citera
2011-10-22, 20:51
Medlem
Jobbar som kock och jag skulle marinera på följande sätt.

Rödvin
lite vinäger
rosmarin
salt
peppar
timjan
några krossade enbärskorn
släng i lite vitlök
släng i olivolja
Dra i lite Cola också, riktigt bra för marinad eftersom det inte spelar någon roll hur länge man marinerar om man inte har någon som gör att de tränger in i köttet
Marinera över natten..
Låg temp under lång tid tills du når medium
Citera
2011-10-22, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Varför marinera? älgköttet i sig talar tillräckligt. Ok, salta och peppra lite... men alla såser osv vis sidan om.

Hasselback eller klyftpottis till det med lite andra (ungsstekta) rovor och nån vanlig bea + enbärsbea hade jag testat.

Men egentligen stekt kött, stekt lök och kokt potatis. det är så den ska avnjutas. Mja lite salt och peppar.

Sant! Men nu ville han ha marinad tips
Citera
2011-10-22, 21:19
Medlem
EinPiggelineRs avatar
marinera i öl vettja
Citera
2011-10-22, 22:57
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EinPiggelineR
marinera i öl vettja
Exakt, låt den dra sig i lite Norrlands Guld Dynamit, och finn norrlänningen i dig!
Less is more, men det kanske inte kocken håller med om, lät annars gott det också (som Deniniho88 skrev)
Citera
2011-10-22, 23:15
Medlem
pollts avatar
Givetvis ska det vara rare när det är färdigtillagat. Kör man på samma innertemp som vanlig nötryggbiff, kring 54°-58° innertemperatur?
Och stekas långsamt, ska man helsteka eller skiva innan? Kring 150° i ugnen eller?
Citera
2011-10-23, 09:37
Medlem
Eclipse82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollt
Givetvis ska det vara rare när det är färdigtillagat. Kör man på samma innertemp som vanlig nötryggbiff, kring 54°-58° innertemperatur?
Och stekas långsamt, ska man helsteka eller skiva innan? Kring 150° i ugnen eller?

Ge den lite snabb stekyta i panna med en rejäl smörklick, stek färdigt i ugn på låg värme. Medium rare.

Så lite kryddor som möjligt för att bevara smaken i viltköttet. Lägg eventuellt på en timjankvist som får åka med under hela resan.

Det är mina tips.
Citera
2011-10-23, 09:43
Medlem
JonDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deniniho88
Jobbar som kock och jag skulle marinera på följande sätt.

Rödvin
lite vinäger
rosmarin
salt
peppar
timjan
några krossade enbärskorn
släng i lite vitlök
släng i olivolja
Dra i lite Cola också, riktigt bra för marinad eftersom det inte spelar någon roll hur länge man marinerar om man inte har någon som gör att de tränger in i köttet
Marinera över natten..
Låg temp under lång tid tills du når medium

Oj, efter denna marinad har du låtit kryddorna ta ut viltsmaken rätt rejält.

Med en så fin styckdetalj så skulle jag slå ett slag för enbart salt och svartpeppar.
Citera
2011-10-23, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonD
Oj, efter denna marinad har du låtit kryddorna ta ut viltsmaken rätt rejält.

Med en så fin styckdetalj så skulle jag slå ett slag för enbart salt och svartpeppar.

Verkligen inte, beror på hur stor köttbit vi talar om Man tar ju ytters lite kryddor.
Citera
2011-10-23, 17:18
Medlem
christerys avatar
För mig som jagar älg, sitter och fryser i tornet i dagar. Kliver upp för fan för att komma dit innan gryningen. Man marinerar inte dom bästa delarna av älgen.

Skulle du kunna säga hur man marinerar en kobe biff? vitlök kanske
Citera
2011-10-24, 09:37
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
För mig som jagar älg, sitter och fryser i tornet i dagar. Kliver upp för fan för att komma dit innan gryningen. Man marinerar inte dom bästa delarna av älgen.

Skulle du kunna säga hur man marinerar en kobe biff? vitlök kanske

Mja, soja, socker och risvin....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här