Citat:
Ursprungligen postat av Maggoo
Har flyttat frå Sverige för länge sedan. Ibland längtar man efter Svenska klassiker så nu har jag fått ordning på de försvenskade friterade räkorna, kycklingen man får på kinakrogarna där hemma.
Det enda jag saknar nu är den där goda starka chilioljan som står på varje bord med en liten sked i. Jag kan tänka mig att det kanske skiljer sig från olika städer, men i Uppsala var det samma på alla kinakrogar.
Chilioljan har en lite rökig smak, och det ser ut som rostade chili flakes i olja. Men själva oljan är lite röd också. Kan tänka mig att det är vitlök i, men jag vet inte?
Någon som vet vad jag snackar om och kanske har receptet?

Det finns många olika chilioljor. Jag vet därför inte exakt vilken du syftar på. Jag brukar göra två, tre olika varianter. Den första och enklaste är att helt enkelt hetta upp jordnötsolja, lägga i chiliflakes och sichuanpeppar, dra av värmen och låta det dra i minst ett dygn. Därefter silar man bort flakes och sichuanpeppar genom en silduk och kasserar dem.
Själva oljan smaksätts sedan med sesamolja. Härefter kan du sedan gå vidare med att skapa en mer tjockflytande chiliolja som består av den nämnda enkla oljan, tomatpuré, halstrade och skalade röda paprikor, vitlök, ingefära, citronsaft och en skvätt honung eller sirap.
Det finns ytterligare några varianter i vilka det bl a ingår jäst plommonpuré.
~Paul~