• 1
  • 2
2011-10-22, 20:03
Medlem
Maggoos avatar
Har flyttat frå Sverige för länge sedan. Ibland längtar man efter Svenska klassiker så nu har jag fått ordning på de försvenskade friterade räkorna, kycklingen man får på kinakrogarna där hemma.

Det enda jag saknar nu är den där goda starka chilioljan som står på varje bord med en liten sked i. Jag kan tänka mig att det kanske skiljer sig från olika städer, men i Uppsala var det samma på alla kinakrogar.

Chilioljan har en lite rökig smak, och det ser ut som rostade chili flakes i olja. Men själva oljan är lite röd också. Kan tänka mig att det är vitlök i, men jag vet inte?

Någon som vet vad jag snackar om och kanske har receptet?
Citera
2011-10-22, 20:12
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggoo
Har flyttat frå Sverige för länge sedan. Ibland längtar man efter Svenska klassiker så nu har jag fått ordning på de försvenskade friterade räkorna, kycklingen man får på kinakrogarna där hemma.

Det enda jag saknar nu är den där goda starka chilioljan som står på varje bord med en liten sked i. Jag kan tänka mig att det kanske skiljer sig från olika städer, men i Uppsala var det samma på alla kinakrogar.

Chilioljan har en lite rökig smak, och det ser ut som rostade chili flakes i olja. Men själva oljan är lite röd också. Kan tänka mig att det är vitlök i, men jag vet inte?

Någon som vet vad jag snackar om och kanske har receptet?
Det finns många olika chilioljor. Jag vet därför inte exakt vilken du syftar på. Jag brukar göra två, tre olika varianter. Den första och enklaste är att helt enkelt hetta upp jordnötsolja, lägga i chiliflakes och sichuanpeppar, dra av värmen och låta det dra i minst ett dygn. Därefter silar man bort flakes och sichuanpeppar genom en silduk och kasserar dem.

Själva oljan smaksätts sedan med sesamolja. Härefter kan du sedan gå vidare med att skapa en mer tjockflytande chiliolja som består av den nämnda enkla oljan, tomatpuré, halstrade och skalade röda paprikor, vitlök, ingefära, citronsaft och en skvätt honung eller sirap.

Det finns ytterligare några varianter i vilka det bl a ingår jäst plommonpuré.

~Paul~
Citera
2011-10-22, 20:16
Medlem
DartFrogs avatar
Jag brukar rosta sichuanpepparn i en torr panna med lite salt, det ger oxo lite rökig smak...
Glöm inte pannan på spisen bara, finns folk som fått ringa efter rökdykare då!
Citera
2011-10-22, 20:17
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Sambal oelek är namnet jag tror att du söker, Maggoo. Finns lite olika varianter.
Citera
2011-10-22, 20:33
Medlem
Maggoos avatar
Jo jag vet att det finns tusentals olika chilioljor och det är just det som gör saken svårare Vissa saker låter vettiga och nej, det är absolut inte Sambal oelek

Men det är därför jag skrev den här tråden. Hade jag haft möjlighet att få ner lite av oljan så kanske man hade kunnat klura ut ingredienserna med hjälp av era tips. Men det är lite svårt

Chili flakesen är iaf. rostade då de är svarta.
Citera
2011-10-22, 20:41
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Där ser man. Sambal i någon av alla dess varianter är annars standard hos svenska kineser.
Citera
2011-10-22, 20:52
Medlem
Maggoos avatar
Jo jag är som sagt rädd för att det varierar på kinakrogarna i Sverige Precis som Pizzorna varierar från stad till stad.

Men det är iaf. torra mörka chili flakes i en rödaktig olja. Och såsen/oljan är inte "kletig"
Citera
2011-10-23, 10:57
Medlem
Eclipse82s avatar
Jag brukar alltid få med mig några burkar när jag är hos kinesen och handlar. Dom säger att det är Sambal olek iaf.
Citera
2011-10-23, 12:24
Medlem
christerys avatar
Om det är sambal, så kan du fixa den själv kolla här
Citera
2011-10-23, 12:52
Medlem
dePauls avatar
Med tanke på det svar som TS presenterade senast så är jag säker på att det rör sig om den enkla chilioljan som jag har beskrivit i exempel nr 1. Skillnaden mellan våra beskrivningar är att man har lämnat flakes kvar i blandningen.

~Paul~
Citera
2011-10-23, 13:15
Medlem
christerys avatar
Där jag har käkat så kan "Sambal ulek" passa in, men utspädd på nåt vis, inte lika stark (oljigare?) mot den som den jag har hemma. flakes har jag inte sett på mina matställen. Problemet är väl att vi jämför från olika orter. Olika kinaställen.

Mitt tips till TS, testa med dom tips du fått, återkom gärna med resultatet.

Men, DePaul har säkert rätt, där det serveras. @Eclipse82: Din kineskrog kanske kör sambal ulek, dom behöver inte köra samma på alla ställen.
Senast redigerad av christery 2011-10-23 kl. 13:17.
Citera
2011-10-23, 17:41
Medlem
hesons avatar
Vissa kör med sambal direkt ur burken (det ser ut och smakar så i allafall)

Jag har även gjort ett eget experiment där jag stekt sambal i olja (bränner fast rejält annars) det blir väldigt likt det många serverar i de små burkarna på bordet.
Sambal ur burken bränner på läpparna, stekt sambal smakar sött initialt innan en inte lika vass hetta kommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in