2011-10-22, 19:57
Medlem
Ljuvanostalgis avatar
Jag är absolut nybörjare när det gäller databashantering, så det gör ju inte saken lättare när jag stöter på problem. Har kollat de andra trådarna i samma ämne, samt googlat på olika sökord men utan resultat. Jag har inte blivit tilldelad något lösenord, ombeds bara skriva in localhost och root. Port 3306 är tillåten i Windows brandvägg, det har jag ställt in manuellt. Använder Windows 7.

Hela felmeddelandet lyder: "Could not connect to the specific instance. MySQl error number 1045. Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)"
Citera
2011-10-22, 20:02
Medlem
Protons avatar
Windows -> Databaser /Mod
Citera
2011-10-22, 20:03
Medlem
Protons avatar
En sak är ju säker. Användaren Root HAR ett lösenord, tror inte ens det går att installera MySQL utan lösenord på Root-användaren.
Citera
2011-10-22, 20:05
Medlem
Protons avatar
Btw, kör du mysql lokalt eller är det på något webhotell?
Citera
2011-10-22, 20:05
Medlem
wallchars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljuvanostalgi
Jag är absolut nybörjare när det gäller databashantering, så det gör ju inte saken lättare när jag stöter på problem. Har kollat de andra trådarna i samma ämne, samt googlat på olika sökord men utan resultat. Jag har inte blivit tilldelad något lösenord, ombeds bara skriva in localhost och root. Port 3306 är tillåten i Windows brandvägg, det har jag ställt in manuellt. Använder Windows 7.

Hela felmeddelandet lyder: "Could not connect to the specific instance. MySQl error number 1045. Access denied for user 'root'@'localhost' (using password: NO)"

Posta raderna för din mysql-connection så blir det lättare att hjälpa dig. Ska inte vara svårt alls att fixa din mysql sålänge du installerat php/apache på rätt sätt
Citera
2011-10-22, 20:07
Medlem
Ljuvanostalgis avatar
Jag läser en kurs i ämnet, och de övriga eleverna lyckades ansluta till servern utan lösenord. De gjorde exakt likadant som jag, men på skolans datorer. Jag använde min egna, och uppenbarligen är det något fel på mina inställningar. Läraren kunde för övrigt inte hjälpa till, han hänvisade mig istället till skoldatorn. Grejen är den att jag gärna vill jobba med detta hemifrån, och då är det ju en fördel om jag kan använda min egen dator.
Citera
2011-10-22, 20:08
Medlem
Ljuvanostalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Btw, kör du mysql lokalt eller är det på något webhotell?
Det vet jag dessvärre inte... Kör hemma privat, laddade ner programmet via en länk och så.
Citera
2011-10-22, 20:10
Medlem
Ljuvanostalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallchar
Posta raderna för din mysql-connection så blir det lättare att hjälpa dig. Ska inte vara svårt alls att fixa din mysql sålänge du installerat php/apache på rätt sätt
Stored Connection: [blank ruta]
Server Host: localhost Port: 3306
Username: root
Password: [blank ruta]
Default Schema: [blank ruta]

Details>> - OK - Clear - Cancel

Så ser det ut i fönstret.
Citera
2011-10-22, 20:14
Medlem
wallchars avatar
Citat:
Stored Connection: [blank ruta]
Server Host: localhost Port: 3306
Username: root
Password: [blank ruta]
Default Schema: [blank ruta]

Details>> - OK - Clear - Cancel

Så ser det ut i fönstret.

Hur ser -din- kod ut för en mysql-connection?

$mysql_server = "localhost";
$mysql_user = "root";
$mysql_password = "";
$mysql_database = "hej";

$conn = mysql_connect("$mysql_server, $mysql_user, $mysql_password");
mysql_select_db($conn, $mysql_database);

Så nånting va?
Om det blev fel så beror de på att de e lördag(öl).. annars kan du testa koden, ändra värdena osv, så lär det bli bra.. Annars föreslår jag att installera wamp om du sitter på windows.
Citera
2011-10-22, 20:24
Medlem
Ljuvanostalgis avatar
Citat:
Hur ser -din- kod ut för en mysql-connection?

$mysql_server = "localhost";
$mysql_user = "root";
$mysql_password = "";
$mysql_database = "hej";

$conn = mysql_connect("$mysql_server, $mysql_user, $mysql_password");
mysql_select_db($conn, $mysql_database);

Så nånting va?
Om det blev fel så beror de på att de e lördag(öl).. annars kan du testa koden, ändra värdena osv, så lär det bli bra.. Annars föreslår jag att installera wamp om du sitter på windows.
Det är okej, själv är jag bakis som ett ägg. Var hittar jag denna kod?
Citera
2011-10-22, 20:29
Medlem
wallchars avatar
Citat:
Det är okej, själv är jag bakis som ett ägg. Var hittar jag denna kod?

Ska du ansluta till mysql så bör du ha skrivit den redan.. annars förstår jag varför du inte kan ansluta.. Posta som sagt din kod i tråden (inom php-taggar, ikonen som de står "php" på när du postar inlägg) så blir det lättare att hjälpa dig..
Citera
2011-10-22, 20:34
Medlem
Ljuvanostalgis avatar
Citat:
Ska du ansluta till mysql så bör du ha skrivit den redan.. annars förstår jag varför du inte kan ansluta.. Posta som sagt din kod i tråden (inom php-taggar, ikonen som de står "php" på när du postar inlägg) så blir det lättare att hjälpa dig..
Hmm, det enda jag får upp är detta som syns i bild: http://ladda-upp.se/bilder/kqbxfxlewgpblw/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in