Jag lyckas inte få den där hårda och krispiga ytan som är önskvärd, utan mjuka fiskpinnar. Jag värmer upp oljan ordentligt innan, vad gör jag för fel? Min mor lyckas alltid fritera dem ordentligt.
Du tar med all säkerhet upp dem för snabbt, låt dem ligga tills de har fått en fin stekyta om det är det du vill ha.
+1
Ahh.. back in the days när man var student blev man riktigt jävla bra på att steka fiskpinnar, gör det ofta och experimentera med temperaturen så lär du dig
Ahh.. back in the days när man var student blev man riktigt jävla bra på att steka fiskpinnar, gör det ofta och experimentera med temperaturen så lär du dig
Jag har samma problem, har hållit på å bränna dom i +20 år så experimenterande har jag nog hunnit med. Dom blir inte perfekta.
Hur gör man egentligen? Mina blir ganska bra med lite smör som går upp högt och när dom ligger i så blir ena sidan kanon - men när jag vänder får jag inte samma på den sidan. Sen går dom j*vlarna sönder när jag vänder åxå.
Tack. Ibland blir de brända, hehe jag får sänka värmen lite då.
Ingen fara, du behöver inte ha så värst hög temperatur när du ska steka fiskpinnar (någonstans lite över mitten kanske). Låt dem ligga ett tag istället så att de blir klara både på insidan och utsidan
- Neutral olja
- Oljan bör täcka pinnarna till hälften av deras höjd
- Rejäl värme (dock ej tokhög)
- Pannan och oljan måste vara riktigt varma innan man lägger i pinnarna
- Lägg i pinnarna direkt ur frysen
- Lägg inte i alla på en gång, då sjunker tempen och pinnarna börjar fastna och koka
+ Behövs inget fett alls (=nyttigare).
+ Ingen disk. Bara att slänga bakplåtspappret efteråt.
+ Enklare att få ett bra resultat. Nu är det inte direkt raketforskning att steka fiskpinnar, men om man har problem med stekning är det klart enklare i ugn. Bara att ta ut dem när de är krispiga men innan de är brända.
+ Mindre arbetsinsats. In med pinnarna i ugnen, sätt äggklockan, ???, profit. Är det första gång man gör pinnarna i ugn måste man givetvis hålla koll på dem, men andra gången vet du ju hur lång tid det tar.
- Pinnarna får inte den friterade känslan, men de blir bra krispiga och goda ändå (för att vara fiskpinnar)
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!