2011-10-22, 16:38
Medlem
Hejsan, idag så slog en kompis till mig med platt handflata över ena ansiktshalvan.
Nu i efterhand känner jag mig väldigt känslig mot bas toner, har jag på musik här hemma hör jag de mörka tonerna väldigt tydligt och hörseln är också lite nedsatt.
Går sånthär ofta över fort? aldrig vart med om det innan, visst har man fått något litet slag så det har tjutit i 1 minut efteråt men nu har det ändå gått några timmar sen händelsen.
Citera
2011-10-22, 16:56
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Träffar man rätt/fel med en platt hand över örat så kan ju trumhinnan bli skadad av trycket eller något.. vet bara att skada kan framkomma

Men du skrev att du blev träffad i ansiktet och inte rakt över örat?
Citera
2011-10-22, 16:57
Medlem
johanness avatar
detta kan vara vad man i tyskland kallar Knalltrauma:
http://de.wikipedia.org/wiki/Knalltrauma

vilket troligen är detsamma som svenskans akustisk chock, men det vågar jag inte svära på.

i tyskland behandlas detta med pentoxifyllin, med blandade resultat. behandlingen bör påbörjas så snart som möjligt efter traumat.

i svensk läkekonst anser man såvitt jag vet att diagnosen inte går att behandla.

känns det som att du har bomull i örat?
Senast redigerad av johannes 2011-10-22 kl. 17:00.
Citera
2011-10-22, 17:05
Medlem
Blev träffad rakt över örat såklart :P
Citera
2011-10-22, 17:23
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enxorix
Blev träffad rakt över örat såklart :P

Avvakta och se vad som händer.. släpper det inte så får du besöka en farbror läkare.. tror dock inte det är nått allvarligare så du kan avvakta och se om det går över av sig sj så slipper du sitta på sjukan o mögla
Citera
2011-10-22, 18:30
Medlem
runefjuns avatar
Exakt samma hände mig i högstadiet. Fick en flata av tjej vilket resulterade i att trumhinnan sprack. Tror jag fick äta antibiotika några veckor. Gå till hälsocentralen om det inte blir bättre av sig själv inom några dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in