2011-10-22, 14:24
Medlem
Allt Magnus Betner är för är jag emot. Men det finns undantag och det är undantaget som bekräftar regeln. Så här är det; det är inte kvinnan som kan göra samhället mer jämställt utan det är vi män som måste släppa fram kvinnan och lyfta kvinnan. Oavsett vad du tycker så är jämställdhet mannens ansvar. Så då är frågan, vad ska vi män göra för att lyfta kvinnan?

Själv tror jag det handlar om att skaffa sig klara åsikter om kön. Genus kan vi glömma för genusteori är pseudovetenskap. Men vi måste som sagt skaffa oss klarhet i vad kön innebär. Kunskap tror jag är nyckeln till ökad jämställdhet. Det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnors hjärnor ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Kön#Hj.C3.A4rnan ) och detta måste vi ta hänsyn till. Men det hindrar oss inte från att bli mer jämställda men det innebär att könsroller alltid kommer finnas. Som kristen är jag övertygad om att det är en intelligent skapare bakom kön och att män och kvinnor är skapta olika. Men vi har en bit kvar i jämställdhetsarbetet och kunskap är nyckeln till ökad jämställdhet.

Det är min åsikt, hur anser du att män skall göra för att lyfta kvinnan?

Givetvis är det inte bara mannens ansvar att öka jämställdheten, kvinnan har också en del att påverka.

Nej jag är inte feminist.
Senast redigerad av Riorio 2011-10-22 kl. 15:06.
Citera
2011-10-22, 14:26
Medlem
Geblods avatar
Vart anser du att det inte är jämnställt idag?
Citera
2011-10-22, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geblod
Vart anser du att det inte är jämnställt idag?
Jo vi har kommit mycket långt men vi måste vara öppna för möjligheten att det kanske går att öka jämställdheten lite mer.
Citera
2011-10-22, 14:33
Medlem
Geblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riorio
Jo vi har kommit mycket långt men vi måste vara öppna för möjligheten att det kanske går att öka jämställdheten lite mer.

Släpp politikersvaren.. Du svarade inte på min fråga.

Du säger att vi ska vara öppna för att öka det mer, då frågar jag. Vart är det inte jämställt? Och blir det mer jämställt av kvotering? Eller vad förespråkar herrn?
Citera
2011-10-22, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geblod
Släpp politikersvaren.. Du svarade inte på min fråga.

Du säger att vi ska vara öppna för att öka det mer, då frågar jag. Vart är det inte jämställt? Och blir det mer jämställt av kvotering? Eller vad förespråkar herrn?
Det är för få kvinnor på maktpositioner i samhället.

Jag vill som sagt inte överge könsroller. Jag tror absolut könsroller fyller en funktion. Men inom vissa yrkesområden är det för få kvinnor.

Könskvotering är kvinnofientligt eftersom det är som att behandla kvinnor som barn som inte får vara med och leka.
Citera
2011-10-22, 14:40
Medlem
Geblods avatar
Citat:

Jag vill som sagt inte överge könsroller. Jag tror absolut könsroller fyller en funktion. Men inom vissa yrkesområden är det för få kvinnor.

Könskvotering är kvinnofientligt eftersom det är som att behandla kvinnor som barn som inte får vara med och leka.

För få kvinnor i maktpositioner alltså.. Hur menar du att du ska få in mer kvinnor där utan kvotering?

Kvinnor får, precis som män, jobba arslet av sig för att ta sig upp i styrelserna. Vad ska ändras där?
Ska man som kvinna få förtur enbart pga sitt kön?
Citera
2011-10-22, 14:51
Medlem
Citat:
Så här är det; det är inte kvinnan som kan göra samhället mer jämställt utan det är vi män som måste släppa fram kvinnan och lyfta kvinnan. Oavsett vad du tycker så är jämställdhet mannens ansvar.

Själv tror jag det handlar om att skaffa sig klara åsikter om kön. Genus kan vi glömma för genusteori är pseudovetenskap.
Vad bra att du öppnar upp för diskussion med dessa kostateranden. Jag skulle visserligen skriva under på det sista, men absolut inte det första.
Citera
2011-10-22, 15:00
Moderator
sosweets avatar
Jag vill inte bli lyft. Jag är inte förståndshadikappad!!
Citera
2011-10-22, 15:17
Medlem
vermads avatar
Citat:
Det är min åsikt, hur anser du att män skall göra för att lyfta kvinnan?

Behandla oss som människor med egna hjärnor.
OCH jag behöver inget "lyft", kan ta mig dit jag vill själv.
Citera
2011-10-22, 15:22
Medlem
Jag vill veta Varför??
Citera
2011-10-22, 19:06
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:

Och varför är det ett problem eller ens en indikation på att samhället skulle vara "ojämställt"?

Man kan ju fråga sig om det är någon kvinna (eller ens andra män) som har hjälpt till att "lyfta" dessa män som nu råkar dominera maktpositionerna i samhället.

Finns det några bevis för någon hemlig "maktkonspiration" som alltid sett till att bara hjälpa män till maktpositioner och aktivt utesluta kvinnor? NEJ!

Så hur kom dessa män dit? Jo de JOBBADE FÖR DET SJÄLVA. Problemet med gnällkärringarna i feministlägren är att de har sällan verkligen satsat på och jobbat för att nå några egentliga maktpositioner. De är statistiskt sämre på att löneförhandla än män, och de är också betydligt mer benägna att fastna i "familjefällan" (dvs. de blir på smällen och beslutar att vara mammalediga och satsar mindre på karriären utan fokuserar merparten av tiden på sina ungar).

Då kan man fråga sig: är det "fel" att fokusera stor tid och engagemang på sina barn? Absolut inte. Men faktum kvarstår: ska man nå maktpositioner i samhället (vare sig vi pratar om den politiska världen eller inom den privata sektorn) så håller det inte att gå hem från jobbet på "vanlig tid" bara för att lille Kevin måste hämtas på dagis och att man ska laga mat.

Karriärism och barn går helt enkelt inte ihop. Och nej, det är inte okej att klandra männen för att de inte tagit "pappaledigt" lika ofta som mödrarna tar hand om barnen. Ingen har tvingat mödrarna att axla denna uppgift på egen hand (eller att ens föda några jävla ungar), utan det är en överenskommelse som modern och fadern i förhållandet har beslutat själva. Och det leder allt som oftast till en karriärsmässig nitlott för kvinnan. Saken är den att det är inte hela samhällets problem eller ens en anledning till att vi män borde försöka att "lyfta fram kvinnan".

Vill kvinnor nå maktpositioner så får de försaka familjeliv och privatliv i PRECIS lika stor utsträckning som män alltid har tvingats göra för att nå dessa positioner.

Så det är inte en fråga om att "lyfta fram någon", det är en fråga om att slänga ett "vapen i hand" på kvinnan och så får hon gott slåss på samma villkor som alla andra tills hon antingen faller eller lyckas bli herren på täppan. Så har det alltid varit och kommer att förbli, och det är inte en fråga om att samhället är "mindre jämställt" p.g.a det men för att roller som kvinnor medvetet och frivilligt har valt att axla ofta ligger dem till nackdel när det kommer till deras karriärer.
Citera
2011-10-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Jag vill inte bli lyft. Jag är inte förståndshadikappad!!
Tyvärr är det just hjälp/barmhärtighet från män som feminister efterfrågar. Det måste vara rätt surt att svälja som feminist. Men jag pressar inte på den punkten, jag vill bara att vi lever sida vid sida och bejakar våra olikheter istället för att demonisera dom.

On topic så tycker jag vi kan lyfta kvinnorna genom att vara mer gentlemanna-mässiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in